Itselläni oli järjetön menettämisen pelko, pelkäsin että synnytyksessä menee jotain pieleen enkä saakaan poikaa syliini. Lisäksi pelkäsin sietämätöntä kipua; tottakai synnytys sattuu, mutta ettei olisi niin etten pysty enää toimia kun järki lähtee kivun kanssa.
Minulle oli todella paljon apua pelkopolilla käynnistä. Neuvolantäti laittoi lähetteen ja käynti maksoi vain poliklinikkakäynnin. Käytiin läpi synnytyksen kulkua, mitä missäkin vaiheessa tapahtuu yms. Ja muutenkin, hätäkeisarileikkaukset on todella harvinaisia, n 10/vuosi, kiireelliseenkin on kuitenkin ns. aikaa kun kokoajan seuranta päällä.
Lisäksi kävin kokoarviossa ja tarkistivat että mun paikat on soveltuvat, että vauva mahtuu ulos. (Painoarvio oli n 3200g sen ekan arvion mukaan, käynnistettiin vähän ennen laskettua ja uus arvio oli 3000g. Poika oli sen 3200g.)
Kivunlievityksestä sovittiin myös, varauksella että synnytyksen edetessä voin muuttaa mieltä ja haluta jotain muutakin, valmius on kuitenkin olemassa. Samoin voi vaihtaa keisarileikkaukseen jos en pystykään, ketään ei pakoteta kuulemma synnyttämään. Epiduraali oli todella hyvä, ja ilokaasu lisänä.
Itse sanoisin kans, ettei tee liian tarkkaa suunnitelmaa. Selvittää vaihtoehdot, mutta mennä tilanteen mukaan. Synnytyshenkilöstö on rautaisia ammattilaisia, ja saa ja pitää vaihtaa jos tuntuu että esim kätilön kanssa ei synkkaa. Itselleni sattui aivan ihana kätilö, heitettiin jopa läppää supistusten välissä. (Vauva joutui valvontaan synnytyksen jäljeen ja siellä yksi hoitaja oli sellainen et kätilönä se olisi mennyt välittömästi vaihtoon. Mä en kestä yhtään lässyttäviä ihmisiä, mulle pitää puhua kuin ihmiselle eikä kuin 3 vuotiaalle.)
Se viimeinen ponnistus kestää niin lyhyen aikaa ja oikeasti, se kipu unohtuu, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Naisen kroppa on kyllä niin mahtava kapistus että vasta näin äitinä tajuaa miten suunnattoman vahva sitä on, mihin kaikkeen sitä oikeasti pystyy. Ihmiskunta olis loppunut jo aikaa sitten jos synnytys olis miesten hommaa
.