Miten motivoida lasta tekemään kotitöitä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Esikoinen osallistui pienempänä usein kotitöihin ihan pyytämättä. Nykyisin (7-v) ne ei tunnu enää niin kovin kiinnostavan. Onko muilla ollut samaa? Onko vinkkejä, miten motivoida lasta osallistumaan kotitöihin?
 
Meillä 4-vuotias osallistuu edelleen innokkaasti kaikenlaiseen tekemiseen, kun vähän vaan pyytää auttamaan. Mutta sen olen huomannut, että kiinnostus alkaa jo lopahtaa kohtuullisen nopeasti :) Kyllähän se auttamisinto taitaa pikku hiljaa laantua ja kiinnostus loppua, kun ikää tulee lisää, joten nautitaan nyt vielä kun edes jonkin verran intoa on. Käytetään innokkuushetket hyväksi ja otetaan mukaan hommiin, niin oppii kuitenkin kotitöitäkin jonkin verran tulevaisuutta varten.
 
8v ei ole viikko tai kk rahaa mutta saa taskurahaa silloin tällöin. 10v saa 20€ kk rahaa, joten sen rahan eteen on tehtävä kotitöitä. Meillä 8v tehtävät on tiskikoneen tyhjennys ja roskien vienti. 10v täyttää aina koneen ja imuroi kerran viikossa. Mä imuroin sit kerran viikossa ja robotti-imuri käy lähes päivittäin imuroimassa, mut mä en siedä roskaa lattialla varsinkaan kun taapero syö kaiken.

4v siivoaa leikkinsä pois, auttaa milloin missäkin missä pyydän :)
 
8v ei ole viikko tai kk rahaa mutta saa taskurahaa silloin tällöin. 10v saa 20€ kk rahaa, joten sen rahan eteen on tehtävä kotitöitä. Meillä 8v tehtävät on tiskikoneen tyhjennys ja roskien vienti. 10v täyttää aina koneen ja imuroi kerran viikossa. Mä imuroin sit kerran viikossa ja robotti-imuri käy lähes päivittäin imuroimassa, mut mä en siedä roskaa lattialla varsinkaan kun taapero syö kaiken.

4v siivoaa leikkinsä pois, auttaa milloin missäkin missä pyydän :)

Tekeekö 8- ja 10-v mukisematta tehtävänsä? Auttaisikohan meilläkin joko palkitseminen tai tuo että on määrätyt tehtävät mitkä lapselle kuuluu... Pitää pohtia. Meistäkään tässä iässä ei tarvitse vielä viikko- tai kuukausirahaa.
 
Tekeekö 8- ja 10-v mukisematta tehtävänsä? Auttaisikohan meilläkin joko palkitseminen tai tuo että on määrätyt tehtävät mitkä lapselle kuuluu... Pitää pohtia. Meistäkään tässä iässä ei tarvitse vielä viikko- tai kuukausirahaa.
Tekee mukisematta. Tai 10v pyörittelee välillä silmiä, se on ok, mutta kieltäytymisestä saa pelikieltoa :D

Jos kerää rahaa johonkin, niin voi kotitöillä tienata. Esim poika halusi uuden puhelimen niin piti 99€ tehdä kotitöitä. Esim ylimääräinen imurointi oli 2€, jos tyhjensi tiskikoneen (tämä ei ole oma työ) niin se oli 1€. Tai jos vei kierrätykset, se oli 1€. Roskat oli 50senttiä. Siskon vahtimisesta saattoi saada 1-2€ riippuen kauan vahti ja leikki sen kanssa. Koko pihan siivous leluista saattoi olla vaikka 1.5€. Sit meillä oli Google Sheets taulukko jonne sai käydä merkkaamassa työn ja palkan. Laitoin vielä sinne taulukkoja joissa näki paljon puuttui jne niin se oli aika motivoivaa :)

Samanlain toimii jos haluaa uuden pelin tai vaikka skinin johonkin peliin. Tekemällä työtä voi ansaita ylimääräistä. :)
 
Kiitos ajatuksista. :) Meillä ei taida vielä toimia tuo että saisi kerättyä kotitöillä rahaa. Ei ole vielä niin paljoa rahanmenoa 7-vuotiaalla.
 
Meillä toivotulla käytöksellä oikeudet lisääntyvät ja vastaavasti oikeudet vähenevät, jos ei tee, mitä pyydetään. Rahasta ei ole vielä mitään käsitystä, joten se ei toimi.
Esimerkiksi jos lasta ei kiinnosta lelujen siivoaminen pois lattialta, ei voi myöskään osallistua imurointiin, joka on lempipuuhaa, koska saa käyttää laitteita.
 
Meillä 7v ja 5v toimii parhaiten että jos kotona (varsinkin omissa huoneissa) siistiä, niin saa aina tulla kavereita kylään, sotkuiseen kotiin en mielellään päästä.
Myös raha motivoi 7v, kun haluaa välillä jonkin tietyn jutun ostaa ja siihen säästää, usein itse kysyy mitä voisi tehdä, että saa palkkaa. Omien huoneiden siivouksesta en maksa.
Välillä myös joku kiva tekeminen siivouksen jälkeen riittää. Ihan vaan että ensin siivotaan yhdessä ja sitten pelataan, leivotaan, pidetään karkkipäivä tms.
 
Takaisin
Top