Miten meinaatte viettää juhlapyhiä vauvan syntymän jälkeen?

niukku

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Helmimammat 2018
Itteä mietityttää tämmönen asia. Meidän esikoinen syntyy lokakuussa ja tähän asti ollaan mm. joulut vietetty omissa lapsuudenkodeissamme. Vierastan ajatusta siitä että pitäisi olla heillä. Varmaan joku vuorottelusysteemi olisi reilu molempia kohtaan? Miten te muut meinaatte ratkaista tilanteen? Ja meille ei sovi, että kävisi molemmissa mummoloissa saman päivän aikana, kun välimatkaa n 3h. Ja meidän pienessä ahtaassa kämpässä ei haluta kolmestaan joulua viettää.
 
Me ollaan miehen kanssa oltu 5 vuotta yhdessä ja vuorotellaan aina pyhisin, eli jos ollaan joulu minun vanhemmilla ni sit ollaan uusivuosi hänen vanhemmillaan, ja toisin päin. Ja näin meinataan jatkaa esikoisen syntymän jälkeen .
Ja voittehan ajaa vaikka jo joulupäivänä toisten vanhempien luo :)
 
Itsellä ei samaa ongelmaa enää ole koska asutaan miehen kotimaassa, mutta jos olis niin tekisin varmasti samanlailla kuin lapsena tein eronneiden vanhempieni kohdalla - jouluaattona ensin toisella vanhemmista ja joulupäivänä sitten toisella. 3h ajomatkan vuoksi tekisin myös varmasti niin, että lähdettäis joulupäivänä ja palattais sitten vasta tapanina. :) Olettaen että kyseisessä kodossa olis tarpeeksi tilaa! Hammaskeijunkin idea on musta hyvä, moni vaan pitää joulua niiin tärkeänä pyhänä (minä en :D) ja saattais sitten loukkaantua kun saa "pelkän uudenvuoden" haha. :D
 
Hmm, no meillä porukoitten ja anoppilan välimatka on 10min joten ollaan aina oltu päivä anoppilassa ja ilta minun vanhemmilla. Uudet vuodet vietettiin taas anoppilassa (toki viime vuosi oltiin jo kotona, kun pääsimme omakotitaloon.)
Ehdottaisin myös samaa, että aatto toisen luona ja joulupäivänä toisen? Miehet yleensä herkemmin suostuu viettämään jouluaaton anoppilassa :wink itse en ainakaan (ei millään pahalla anoppilaa kohtaan) tahtoisi viettää joulua heillä =D ..hiukka erilaiset elämäntavat näissä jutuissa..
Itse jo ajattelin että nyt vietetään joulu ihan kotona perheen kesken, mutta piltti kun ilmotti tulostaan niin mies jo totesi: "no niin se on tämäkin joulu sekasin." Menen siis sieltä missä aita on matalin, eli äitin tekemien jouluherkkujen ääreen :Heartred
 
Me päästään helpolla, kun mies ei oo joulusta ikinä perustanut, eikä halua oman sukunsa luona vierailla. Oli viime jouluna ja varmasti tulevanakin miun mukana äidin ja hänen miehensä luona. Nyt on äiti alkanut vihjailla, että kunhan hänellä opiskelu loppuu, nuo joulut tässä muodossaan loppuu, ja tämä joulu on viimeinen. Mikä sopii miulle paremmin kuin hyvin, eli esikoisen syntymän jälkeen varmaan alan minä pitää joulun meillä kotona. Tiedä vaikka miun äiti tai miehen vanhemmat tai lapset haluais sit täällä poiketa jos ehtii.
 
Me ollaan esikoisen syntymästä saakka vietetty joulua omassa kodissa. Ekat kaksi joulua kolmisin, siitä saakka niin että mun vanhemmat ovat myös olleet meillä jouluaattona. Helpottaa jouluaterian valmistamista, kun on lapsille leikittäjät :). Miehen äiti asuu kauempana, joten käy meillä joka toinen kuukausi muutaman yön, joten samoin joko just joulun alla tai sen jälkeen. Uusivuosi vietetään aina ystäväperheiden kanssa.
 
Meilläkään tuota ongelmaa ei ole ollut, kun anoppi on joka joulu mennyt miehen veljen perheen luokse ja näin on toimittu jo aina. Aatto on siis vietetty joko minun vanhempien luona tai sitten meillä. Nyt varsinkin, kun muutettiin isompaan omakotitaloon, vietetään joulua todennäköisesti meillä. Onneksi oma äitini rakastaa ruuanlaittoa niin minun ei juurikaan tarvitse vaivautua, vaikka meillä oltaisiinkin :D Usein ollaan kyllä tosiaan tehty tuota, että aattona minun vanhempien luona ja sitten seuraavana päivänä sieltä hurautettu anoppilaan. Meilläkin matkaa tulee semmoiset pari tuntia ettei edes takaisin viitsi ajella. Ollaan siis vietetty yötä minun vanhempien luona ja sieltä aamulla anopille, josta sitten iltapäivällä takaisin kotiin.
 
Hittolainen, kerkesin unohtaa koko joulun jo kaiken tämän hössötyksen keskellä... Miksi mokoma täytyy edes olla olemassa :smiley-angry017 Kotona ollaan kolmistaan, siitä ei keskustella, sanoin jo miehelle että voidaan jotain pientä järkätä ja varmaankin käydään anopin luona kyläilemässä, mutta omaa äitiäni (tai isääni) en tänne halua. Jos sitä oppisi joskus edes jollain tasolla pitämään mokomasta juhlasta. Uusivuosikin varmaan ollaan kolmistaan kotona, ehkä käydään jossain kavereita tervehtimässä alkuillasta kuin eivät ölise niin paljoa ettei palleroa voisi mukaan ottaa :D
 
Me tullaan viettämään joulut minun vanhemmillani niinkuin tähänkin mennessä. En voisi kuvitella joulua ilman vanhempiani ja pikkuveljeäni tai sitä että ei oltaisi lapsuudenkodissani. Mieheni isä asuu 5 tunnin päässä, joten siellä käydään vain kerran tai kaksi vuodessa.
Muutenkin me vietetään paljon aikaa vanhemmillani, ollaan siellä lähes joka toinen viikonloppu vaikka välimatkaa on vain 40 minuuttia. Tuskin vauva tulee paljon asiaa muuttamaan.
Uudesta vuodesta ei oikein miehen kanssa perusteta, joten se on meille sitten aika sama missä ollaan. Usein ollaan oltu joulusta tammikuun ensimmäiseen päivään vanhemmillani. Ehkä joskus kymmenen vuoden päästä voidaan viettää joulua kotona.
 
Viime jouluna vauva olikin vasta 4 päivää vanha, joten sairaalassa oltiin.. Mutta tänä jouluna ollaan kotona. Miehen isöäiti ja isä tulee käymään. Siinä on sitten joulu- ja tapaninpäivä aikaa käydä anopin ja mun isovanhempien luona. Tai no, anopin luona ollaan oltu aina aatonaattona, joulukuusen koristelut sun muut.

Viis yhteistä joulua takana ja ollaan vuoroteltu missä ollaan. Mutta nyt kun on oma lapsi, niin houkuttaa enemmän olla kotona vaan.:)
 
Me ollaan joka vuosi miehen kanssa oltu jouluaatto kotona kahdestaan. Sitten seuraavina joulupäivinä kierretty molempien vanhempien ja mummien luona. Jotain tälläista varmaan jatkossakin. Mukava olla edes se yksi aattoilta rauhassa kotona omasa porukassa :)
 
Me vietetään vuorojoulut eli joka toinen vuosi ollaan aatto mun vanhemmilla ja joka toinen vuosi anoppilassa. Tasapuolista. Jotenkin ollaan totuttu siihen että vietetään joulua perheiden kanssa eikä osata olla vaan keskenämme kotona. :)
 
Takaisin
Top