Mä lopetin imettämisen, kun esikoinen täytti vuoden. Imetys/maito oli sidottu ruokailuaikoihin jo pidempään (yöllä saattoi olla ekstraimetys, jos vauvalla oli nälkä, mutta se oli tosi satunnaista). Vauva söi pullosta muutenkin maidot usealla aterialla, koska palasin töihin jo vauvan ollessa 7 kk. Lopetin yhden imetys-/pumppauskerran viikossa: ensin purin pois töissä pumppaamisen (ekalla viikolla lounas- ja tokalla viikolla välipala-aikaan) sen jälkeen päivällisimetyksen, sitten aamuimetyksen ja viimeisenä iltapuuron jälkeisen imetyksen. Aloitin purun muistaakseni viikkoa ennen 1-vuotispäivää ja loppua kohden vähän kiihdytin tahtia, kun lapsi ei tuntunut kaipaavan rinnalle, eikä rinnat pakkautuneet. Aamu- ja iltapalaimetykset taisivat siis lopulta loppua puolen viikon päässä toisistaan.
Esikoinen alkoi selvästi olla valmis muutokseen, ei kertaakaan hakeutunut rinnalle. Toi asteittainen siirtymä sopi mun rinnoille hyvin, ei tullut tukoksia tai vuotoja. Toki vuoden kohdalla rinnatkaan ei mulla enää pakkautuneet silleen, miten vielä puolivuotiaan vauvan kanssa. Olisinko pitänyt liivinsuojia vielä viikon verran viimeisen imetyskerran jälkeen, mutta se oli lähinnä varmuuden varalta.
Sen huomasin, että esikoinen oli sitten muuten kovin mun perään imetyksen loputtua. Kaipasi paljon sylittelyä ja halusi mut kaikkiin hoitotoimenpiteisiin, jos olin vaihtoehto. Eli vaikka ei rinnalle halunnutkaan, läheisyyttä haettiin (ja annettiin) muilla keinoin.