Miten lopetitte imetyksen?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja toukkanen11
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
T

toukkanen11

Vieras
Miten muilla meni imetyksen lopettaminen, jos vauva ei ole lopettanut itse? Meillä alkaa vauvavuosi olla taputeltu ja suunnitelmana oli hiljalleen lopetella imetystä vauvan täyttäessä 1v. Toivoin, että vauva lopettelisi tai alkaisi edes vähentämään kasvaessaan. Nyt kuitenkin tuntuu, että tilanne on mennyt päinvastaiseksi ja vauva kaipaa imetystä enemmän kuin pienempänä. Osaa myös jo itse vaatia/ilmaista haluavansa maitoa. Haluaisin kuitenkin lopettaa lempeästi/lapsentahtisesti.

Syö hyvin ruokaa ja juo erilaisista mukeista mielellään.

Miten muilla meni imetyksen lopettaminen, jos vauva ei ole lopettanut itse? Meillä alkaa vauvavuosi olla taputeltu ja suunnitelmana oli hiljalleen lopetella imetystä vauvan täyttäessä 1v. Toivoin, että vauva lopettelisi tai alkaisi edes vähentämään kasvaessaan. Nyt kuitenkin tuntuu, että tilanne on mennyt päinvastaiseksi ja vauva kaipaa imetystä enemmän kuin pienempänä. Osaa myös jo itse vaatia/ilmaista haluavansa maitoa. Haluaisin kuitenkin lopettaa lempeästi/lapsentahtisesti.

Eipä välttämättä noin aikaisin lopettele millään itse. Meillä ei vielä oo lopetettu, ihan lapsen tahdissa mennään ja lapsi "jo" 3v2kk, mutta selkeästi nyt eletään lopunalkua, käy enää iltaisin melko säännöllisesti sänkyyn mennessä hieman lussuttamassa, mut nekin alkaa olemaan alle 30sek juttuja. Muutoin ihan tosi harvoin saattaa muistaa enää et nyt vois nopeasti ottaa hörpyn. Pitkä matka kuljettu siitä 16 imetyskertojen päivistä vauvavuodesta tänne, mut kyl se varmaan tulee loppumaan vaikka joskus epätoivoimpina öinä mietti et tää ei lopu ikinä, on siis myös syönyt kiinteitä 4kk iästä ja pillipullo vesi ollu käytössä 6kk iästä😆 Mut siis esimerkki siitä et jos mitään ei tee niin voi kestää 😆

Meillä esikoinen piti myös tiukasti kiinni imetyksistä tuossa vaiheessa. Imetin silloin aina ruuan jälkeen, eli 5x/vrk. Kehitin jotain rutiineja rikkovaa kivaa siihen ruuan jälkeen, joka harhautti esikoisen unohtamaan tissittelyn. Lopetin yhden imetyskerran kerrallaan ja jatkoin seuraavia joku ehkä 3 vkoa ennen seuraavan imetyskerran lopettamista. Viimeinen oli aamuimetys ja se oli vaikein, mutta kyllä sekin sitten unohtui.

Meillä auttoi se, että tuossa vaiheessa imetys oli sidottu ruokaan, jolloin se ei niin muina aikoina tullut mieleenkään. Siksi varmasti se aamuimetys olikin vaikein, kun se oli sellainen aamun heräämisjuttu, eikä ruokaan liittyvä.

Mä lopetin imettämisen, kun esikoinen täytti vuoden. Imetys/maito oli sidottu ruokailuaikoihin jo pidempään (yöllä saattoi olla ekstraimetys, jos vauvalla oli nälkä, mutta se oli tosi satunnaista). Vauva söi pullosta muutenkin maidot usealla aterialla, koska palasin töihin jo vauvan ollessa 7 kk. Lopetin yhden imetys-/pumppauskerran viikossa: ensin purin pois töissä pumppaamisen (ekalla viikolla lounas- ja tokalla viikolla välipala-aikaan) sen jälkeen päivällisimetyksen, sitten aamuimetyksen ja viimeisenä iltapuuron jälkeisen imetyksen. Aloitin purun muistaakseni viikkoa ennen 1-vuotispäivää ja loppua kohden vähän kiihdytin tahtia, kun lapsi ei tuntunut kaipaavan rinnalle, eikä rinnat pakkautuneet. Aamu- ja iltapalaimetykset taisivat siis lopulta loppua puolen viikon päässä toisistaan.

Esikoinen alkoi selvästi olla valmis muutokseen, ei kertaakaan hakeutunut rinnalle. Toi asteittainen siirtymä sopi mun rinnoille hyvin, ei tullut tukoksia tai vuotoja. Toki vuoden kohdalla rinnatkaan ei mulla enää pakkautuneet silleen, miten vielä puolivuotiaan vauvan kanssa. Olisinko pitänyt liivinsuojia vielä viikon verran viimeisen imetyskerran jälkeen, mutta se oli lähinnä varmuuden varalta.

Sen huomasin, että esikoinen oli sitten muuten kovin mun perään imetyksen loputtua. Kaipasi paljon sylittelyä ja halusi mut kaikkiin hoitotoimenpiteisiin, jos olin vaihtoehto. Eli vaikka ei rinnalle halunnutkaan, läheisyyttä haettiin (ja annettiin) muilla keinoin.

Esikoisen imetys lopetettiin vuoden iästä alkaen asteittain. Imetykset oli silloin sidottu ruokailuihin + taisi olla joku aamuyön unienjatkoimetys. Jätettiin niitä yksi kerrallaan pois ehkä muutaman viikon välein. Osa oli ollutkin sellaisia tissillä tavan vuoksi käväisyjä eli lapsi oli valmis luopumaan. Viimeisenä taisi jäädä pois iltaimetys, kun lapsi itse ilmaisi haluavansa sänkyyn eikä tissille. Ja aamuyön imetys jäi pois, kun lapsi alkoi nukkua sen yli aamuun asti.

Mutta kuopus. Kuopus ei olisi ollut siinä iässä todellakaan valmis lopettamaan imetystä eikä sitä lähdettykään karsimaan. Oli paljon enemmän tissin perään. Taisi olla lopulta muutaman kuukauden vaille 3v, kun sain tarpeekseni puremisesta ja laitoin kerrasta poikki. Lapsi ei olisi halunnut silloinkaan luopua ja pyysi vielä pitkään toisinaan tissiä.

Yöimetykset lopetettiin joskus 7kk maissa. Tuntui että se oli ihan tapa vain, ja halusin vauvankin unensaannin tukemiseksi opettaa nukkumaan pidempiä jaksoja kerrallaan. Ei mennyt ihan vauvantahtisesti, mutta yllättävän nopeasti. Silloin taisi päivällä olla vielä 5 imetyskertaa.

Imetys oli pitkään aamupalan, välipalan ja iltapalan yhteydessä. Jos sen ulkopuolella kiskoi rinnuksista niin tarjosin vettä ja sylittelyä muuten.

Lopetus tuli aika luontevasti 13kk iässä lähinnä kun itse en jaksanut sitä, että kävi vain vähän imuttelemassa, tuntui ettei maitoa edes oikein tullut enää, liivinsuojia en ollut tarvinnut pitkään aikaan. Kiinteitä meni hurjia määriä niin ravinnoksi maitoa ei tarvinnut. Aloin sitten tarjoamaan vettä/maitoa ja syliä noina aikoina ja loppui melkein kun seinään ihan vahingossa. Pientä paidan nyppimistä lukuunottamatta meni kyllä helposti.

Just siinä vuoden iässä saattaa muuten olla tosi vaikea hetki lopettaa. Siihen osuu (jos oon oikeaa tietoa itse asiasta lueskellut 🙂 ) vielä yksi tiheänimun vaihe, vaikka onkin isommalla vauvalla erilainen kuin pikkuvauvalla. Sit on monilla hammasjuttuja ja eroahdistusta ja kävelyn oppimista, mitkä kaikki lisää vauvan sylin ja hellyyden kaipuuta, ja rintaa syöneelle vauvalle se tissi on usein isompi tai pienempi lohtukeinokin ☺️ et jos haluaa äidintahtisesti lopettaa imetyksen, niin jos malttaa odottaa pari kk eteenpäin, voi olla vähän helpompi hetki tehdä se! Jos tilanne vaatii lopettamista siinä tasan 1-veenä, niin ehkä tieto noista vaiheista silti helpottaa ja auttaa lohduttamaan vauvan harmia 🫶🏼

Toisen kohdalla ensin jätin päivä imetyksiä pois koska ne oli meille helpompi jättää. Viimeisenä taisi jäädä illan vika imetys tai yö imetys. Pikkuhiljaa jätin aina kertoja väliin. Juurikin yhden vuoden iässä. Kolmannen kohdalla lopetettiin imetys 1v 3kk kohdalla. Lapsi kyllä viihtyi tissillä mutta itellä alkoi väsyttää 2h välein tuttina oleminen. Lopetus kävi aika äkkiä viikossa jätin yö imetykset ja lähdin 3yön kestävälle reissulle. Lempeämpi lopetus olisi kyllä ollut mukavampi mutta näin tällä kertaa. Lapsi ei missään vaiheessa tissiä enään Viimeisen imetyksen jälkeen kaivannut.

Toisen lapsen kohdalla mietin itsekin tätä siinä 1 v kohdilla, kun hän oli paljon enemmän rintamaidon perään kuin esikoinen (joka tuntui menettäneen mielenkiinnon siinä 7kk kohdilla ja jatkoi vain "tavan vuoksi" vuoden ikään 😅). Tämä toinen kuitenkin kävi vielä käytännössä kaikkien ruokailujen yhteydessä rinnalla.

Lopulta siinä 1v2kk iässä kuitenkin lopetus meni yllättävänkin vähäeleisesti aina yhden imetyskerran vähentämisellä päivästä muutamien päivien välein. Viimeiseksi jäi aamuimetys ja tämä viimeinen kerta oli jollakin lailla niin ihana, että tavallaan tiesin ja päätin, että tähän on hyvä lopettaa. Meillä lapsi kuitenkin lopulta reagoi ennakko-odotuksista huolimatta aika vähän, ehkä viikon-kaksi saattoi sylissä vähän nyhtää paitaa/itkeä/protestoida, näihin sitten yritti suhtautua lempeän jämäkästi ja antaa muuten syliä ja hellittelyä. Ehkä lopetus sitten meillä myös osui sopivasti jonkinlaiseen kohtaan, että muu maailmakin kiinnosti kovasti.

Alkuun oli myös jollakin tasolla vähän syyllinen ja toki haikea olo lopettamisesta, mutta kuten ensimmäiselläkin niin tälläkin kerralla olo helpottui nopeasti ja tuli kiitollisuus siitä imetystaipaleesta minkä saimme. Toivon että tekin saisitte lapsen kanssa mahdollisimman rauhallisen ja hyvän lopetteluajan ❤️

Meillä ekan imetys loppu oletettavasti siihen, että olin raskaana, hän oli sillon reilu 1v ja raskaus oli puolessa välissä. Tissitakiainen vaan ei enää pyytäny päästä syömäön, ni en sit tarjonnukkaan.

Toinen ei ollu samanlainen takiainen, mut hän alotti päivähoidon 1v1kk, niin aloin siin vähän ennen 1v harventaa iletyskertoja. Oli suht pitkään ollu jo niin, että joi maidot ruuan päälle, eli 5x vuorokaudessa. Eka jätin välipalaometyksen, sit lounaan jälkeisen. Ja sit ku hoito alko, ni aika nopeesti jäi se aamuimetyskin. Ja pikkuhiljaa loputkin.

Lopetin molempien lasten kanssa imetyksen noin 1v 3kk iässä. Vähitellen vähensin imettämistä noin 1v alkaen ja lisättiin muun ruoan tarjoamista. Korvikkeisiin ei siirrytty missään vaiheessa. Ensin jäi pois yösyötöt ja sen jälkeen vähitellen kaikki, iltasyöttö ennen nukkumaanmenoa oli pisimpään mukana. Molempien kanssa sujui imetyksen lopettaminen tosi kivuttomasti, kun tarjosi tarpeeksi muuta ruokaa ja juomana nokkamukista vettä ja tavallista maitoa.

Itse lueskelen täällä näin tunnin taistelun jälkeen esikoisen kanssa… pitäisi saada yöheräilyt loppumaan ja pikku herra 1v3kk vetää aivan uskomattomia raivareita öisin kun en anna tissiä näinä öinä.

Ennen koulujen alkamisen flunssa-aaltoa yöllä nukahdettiin kun vähän taputteli ja imetin vain aamuöisin. Viimeiset pari viikkoa annoin lapsen olla tissillä milloin tykkää kun joko mä tai lapsi oltiin jatkuvasti kuumeessa.

Nyt on mennyt pari yötä aivan uskomattomalla raivolla että oksat pois. En käsitä miten tää meni nyt näin pahasti metsään että mulla kuluu keskimäärin puoli tuntia per herääminen että saan pojan rauhoittumaan takaisin nukkumaan. Iltaisin nukahtaa nätisti pikku väsykiukkujen jälkeen itsenäisesti, mutta öisin tätä taitoa ei selvästi osata soveltaa… Tää lapsi ei vielä oo osoittanut puheen ymmärrystä niin en neuvottele öisin sanoilla vaan oon aina koettanut rauhoittaa kosketuksella ja suhinalla.

Kaippa tää on nyt vain joku vaihe, tai ehkä lapsi oppinut taaperotahdolla vaatimaan kovempaa. Toivottavasti vain menee muutamassa yössä ohi, jotta itse en sekoa unenpuutteesta. Vähän jo kikatuttaa epätoivosta kun pari yötä mennyt tähän.

Meillä oli ehkä vähän raju metodi...
Tiesimme, että minulle on tulossa viikon mittainen työmatka, kun esikoinen oli melkein kaksivuotias. Joten lapsen isä matkusti lapsen kanssa kotimaahansa kahdeksi viikoksi ja lopetimme siihen.

Matkan jälkeen oma maidontuotanto oli onneksi viimein heikentynyt ja vaikka lapsi muutaman kerran yrittikin rinnalla käydä, niin joutui toteamaan, että kuivat ovat.

Olisin mieluusti antanut lapsen itse päättää vieroittautumistahtinsa, mutta ex-puoliso painosti, joten päädyimme tällaiseen ratkaisuun...

Takaisin