Miten lasketaan se vuosi yritystä?

Milttis

Vauhtiin päässyt keskustelija
Oon miettinyt, että miten lasketaan se julkisen puolen lapsettomuushoitojen vaatima vuosi yritystä? Itsellä periaatteessa yritystä tammikuusta lähtien, mutta nyt syön e-pillereitä, että sitten Letrot toimisi paremmin (pcos). Vai lasketaanko yritys alkaneeksi vasta sitten kun lopetan pillerit ja aloitan uudelleen letrot? Lasketaanko yritykseksi jos pitäisin kiertoa käynnissä teroilla, jotka todistetusti ei mulla ovista saa aikaan monenkaan kuukauden käytön jälkeen? Vai vai alkaako vuosi siitä kun käydään ekaa kertaa puhumassa lapsettomuushuolista neuvolassa (?) ja sitte aletaan wirallisesti yrittää vaikka tiedossa on jo raskautumista vaikeuttavat tekijät? Pcos:aa on hoidettu raskautumistoiveella yksityisellä jo pidempään ilman toivottuja tuloksia, mutta kelvanneeko julkisella tieto siitä?

Ossaiskohan tähän joku vastata?
 
Harmillista, ettet ole saanut vastausta kysymykseesi. Minulla ei ole valitettavasti minkäänlaista faktatietoa tästä, joten en uskalla lähteä edes vastailemaan. Sinun kannattaa olla yhteydessä omaan neuvolaan ja kysyä sieltä miten on asian laita. He kyllä varmasti osaavat antaa vastauksia sinulle. :)
 
Milttis, arvelen että pitää olla vuosi eli 12 kiertoa raskausyritystä takana. Ehkäisykiertoja mun mielestä ei lasketa. Tämä perustuu siihen, että normaalisti parit raskautuu 12 kuukautis/yrityskierron kuluessa jossakin kohtaa.
Toki nykyisin 1/5 tai 1/6 parista ei tässä onnistu vuodessa, ja useat hakeutuvat tutkimuksiin.
 
Minä arvelen myös, että vuosi yritystä lasketaan siitä, että 12 kierrossa olisi ollut mahdollisuus tulla raskaaksi. Eli ei väliä onko mitään apulääkkeitä sinä aikana, mutta ei ehkäisyä tai muuta raskautta estävää käytössä. Koska yleensä letroja yms ei edes saa ennen kuin luomuvuosi täynnä.
 
Julkiselle puolelle pääsee aikaisemminkin lääkärin suosituksesta, mikäli siihen on perusteita. Niin ainakin täällä, itse tulin maininneeksi toiseen asiaan liittyneellä lääkärikäynnillä toiveesta tulla raskaaksi ja yrityksestä joka oli tuolloin jatkunut 6kk. Lääkäri siinä sitten totesi että jos ei parin kuukauden sisällä ole onnistunut, hän voi laittaa asiaa eteenpäin. Tässä tietysti vaikutti varmasti se, että sekä minä että mies ollaan nuoria (kummatkin yrittäessä 22), normaalipainoisia ja perusterveitä ihmisiä, eikä ollut siis mitään raskautumista ns. yleisesti hidastavaa tekijää. Mutta meidän tapauksessa raskauduin sitten normaalisti kahdeksannesta kierrosta.

Mutta kannattaa varmasti kysyä lääkäriltä joka tapauksessa :)
 
Entä lasketaanko sellaisetkin kierrot mukaan yritykseen kun on ollut yhdyntöjä ehkä vain kaksi koko kierron aikana ja ne ei ole olleet lähellekään ovulaatiota esim ihan kierron alussa ja ihan kierron lopussa??? ja entä ovuloimattomat kierrot?
 
Pätkis, hyviä kysymyksiä :) Luulen, että mennään nyt nyansseihin eli parasta kysyä asianomaiselta hoitavalta taholta ja jos sieltä tulee selkeät speksit, jättää omaksi tiedoksi muut yksityiskohdat :)
Toivottavasti kaikki aikanaan pääsee tutkittavaksi ja saa tarvitsemansa avun!
 
Takaisin
Top