Miten lapsesi toimii päivähoidosta hakiessa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Lähteekö lapsesi mielellään päivähoidosta kotiin vai meneekö pelleilyksi, vastaanharaamiseksi tai itkuksi? Otan myös mielelläni vastaan vinkkejä siitä, miten lapsen saa ilman jokapäiväistä vääntämistä ulos päiväkodista. 😒

Meillä siis meno yleensä tällaista: ensin lapsi ei malttaisi lähteä leikeistään. Ne pitäisi ensin saada leikkiä loppuun. Tai kasata palapeli loppuun tai kuunnella tarina loppuun. Toisinaan viivyttää keräämällä leluja paikalleen (enemmänkin kuin omat leikit). Eilen sai ihan ottaa lelun lapsen kädestä. Ulos leikkihuoneesta saattaa saada tappeluitta, kun ottaa syliin. Vaatelokerikolle kun on päästy alkaa juoksennella ympäriinsä eikä suostu pukemaan. Toisinaan saa houkuteltua pukemaan, toisinaan vaatteet menee itkun kautta päälle. Yleensä aina saa estää joka välissä pukiessakin pakoretket tai sitten menee spagetiksi makaamaan lattialle.
 
Sillo ku taapero oli vielä hoidossa. Lähti super mielellään pois. Toisaalta ois myös halunnu jäädä vanhempien kanssa leikkimään. Et meillä ei oo tota ongelmaa ollu.

Ootko puhunu henkilökunnan kanssa @Vargynja ? Oon ollu päiväkodissa töissä ja joskus jos on tilanne menny jonkun lapsen kanssa ihan mahdottomaksi, ollaan voitu vaikka sopia et henkilökunta saattaa lapsen naulakolle vanhemman luokse tai esim. Pihalla portille vanhemman tullessa tms. Yleensä helpottanu aika pian tilanne. Toki tuokaan ei välttämättä auta, jos ongelmia tulee myös pukemisessa. Voisihan se silti katkaista tilanteen, kun leikki loppuu päiväkodin aikuisten toimesta ja sit vasta lapsi tulee vanhemman luo. Jos ei pelleilisi enää niin paljon 🤔
 
Juoksee usein iloisena vastaan. Joskus saattaa olla joku hauska leikki kesken, mistä sitten voi tulla vähän nurinaa että miks tulit just nyt, mutta ei ole tainnut kumpikaan lapsista ihmeemmin koskaan vastustella lähtöä.
 
Meillä lapsi ei haluaisi millään lähteä päiväkodista pois. Yleensä yrittää mennä parhaan kaverinsa kanssa piiloon, jos huomaa vanhemman tulevan. Tai sitten ei huomaa ja jatkaa leikkejään. Ovat iltapäivisin aina ulkona ( pois lukien aivan hirveät kelit).

Aamulla juoksee koko käytävän läpi ihan onnessaan ja jää mielellään hoitoon. Kertoo tietenkin aika paljon tästä päiväkodista
 
Lapsi jää mielellään hoitoon, haettaessa juoksee vastaan ja on iloinen kun tultiin hakemaan. Jos ovat tässä vaiheessa sisällä, niin ryhtyy kyllä itse pukemaan, mutta sitä kerrottavaa asiaa on niin kovasti, että unohtuu pukeminen siinä ja pitää muistutella. Jos ovat ulkona niin silloinkin sitä kertomista ja kavereiden esittelyä riittäisi hyväksi toviksi. Aina pitää vähän hoputella ja muistutella että pitää lähteä nyt.
 
Meillä lapset meni pääsääntöisesti aina innoissaan päivökotiin ja lähtivät mielellään myös kotiin.

Itsekin ottaisin asian puheeksi päiväkodin kanssa. @Pikkupikkupikkunen antoikin hyvin vinkkejä siitä, miten päiväkoti voisi auttaa tilanteessa. Miten tarrojen kerääminen, toimisiko teillä (reippaasta kotiinlähdöstä saisi tarran ja kymmenestä tarrasta saisi jonkun kivan palkinnon)? Itselläni tuli myös mieleen, että voisikohan lapsen päiväkotipäivää pidentää ja hakisit hänet vasta ulkoa? Olisiko silloin ehtinyt leikkiä tarpeeksi? Me joskus esikoinen vietiin vasta ysiksi päiväkotiin niin oli lapselle vähän vaikeeta jääminen niin tuli ihan päiväkodin puolelta toive, että tuotaisiin aikaisemmin, kun kaikki kaverit olivat päässeet jo leikin vauhtiin ja esikoisen oli vaikea päästä leikkeihin mukaan. Tilanne parani, kun alettiin viemään puoli tuntia aikaisemmin.

Joskus myös täytyy olla ns. kova kovaa vasten eli perinteinen niska-perseote ja nyt lähdetään kotiin auttaa myös. 😬 Itse oon omille lapsilleni välillä ollut tiukkaakin tiukempi kasvattaja, joten meillä harvoin on "p*rseilty" (niinku nykyään teineilleni puhun) kun tietävät, että mun kanssa ei aleta ja en siedä tietynlaista käytöstä yhtään. Mutta eka toki positiivisen kautta kannattaa lähteä asiaa purkamaan ennenku ottaa kovat paukut käyttöön. Toivottavasti löydätte @Vargynja teidän perheelle parhaan mahdollisen keinon ja tilanne helpottaa! 👍
 
Kiitos ajatuksista. Täytyy tosiaan ottaa asia puheeksi päiväkodissa. Harmi vain, kun nyt alkaa joululoma niin ei ehdi asiaa miettiä sen pidemmälle. Tai ehkä se onkin hyvä ja hyvällä tuurilla loman jälkeen on helpompaa. (Aina voi toivoa.) No loman jälkeen joka tapauksessa puheeksi päiväkodissa. Lapsen ryhmäkin vaihtuu niin että loman jälkeen on isojen ryhmässä. Lapsi on päiväkodissa 9-15. Emme halua pitää kokopäivää, kun ei ole pakko. Tietysti se saattaisi auttaa hakutilanteita, jos olisivat ehtineet ulos.
 
Meillä esikoinen (synt.01/2021) menee päiväkotiin tyytyväisenä vaikka aamulla vaatteiden pukemisen kanssa on haasteita. Hieman hakeutuu päiväkodissa mun jalan taakse piiloon ja halailee mun jalkaa ennen kuin lähtee leikkimään muiden kanssa.

Kotiin lähtiessä tulee heti onnellisena halaamaan ja vilkuttaa kivasti heipat muille. Naulakolla alkaa vitkuttelu, joka muuttuu kiukutteluksi ja joskus rajuksi itkukohtaukseksi. Siirtymätilanteet siis selkeästi meidän ongelma. Latasin Mouse timer sovelluksen ja aluksi esikoinen kilpaili iloisesti sovelluksen hiiren kanssa; kumpi on nopeampi, esikoinen pukemaan vai hiiri syömään omenaa. Kuitenkin kiukun iskiessä hiirikin saa painua hiiteen.. Olen vaan koittanut istua rauhassa paikallani ja edetä hitaasti hänen kanssa. Joskus kiukun takia ollaan päiväkodin eteisessä melkein puolikin tuntia pukemassa. Hän ei selkeästi tykkää siitä, et häntä hoputetaan tai että minä toistan/muistutan "pue housut... pue housut". Tähän nyt koitetaan löytää ratkaisua.

Esikoinen ei nuku päiväkodissa torkkuja, senkin takia käy kierroksilla. Kotonakin hänellä menee pitkään nukahtaa torkuille. Päiväkodissa nukkuu joskus, mutta silloin nukahtaa vasta tunnin päästä ja herää kun muutkin, eli nukkuu vain 20-30min ja kiukku on entistä pahempi, koska on yhä väsynyt. Päiväkodissa tuo torkkujen aikaikkuna on niin pieni..
 
Meillä esikoinen (synt.01/2021) menee päiväkotiin tyytyväisenä vaikka aamulla vaatteiden pukemisen kanssa on haasteita. Hieman hakeutuu päiväkodissa mun jalan taakse piiloon ja halailee mun jalkaa ennen kuin lähtee leikkimään muiden kanssa.

Kotiin lähtiessä tulee heti onnellisena halaamaan ja vilkuttaa kivasti heipat muille. Naulakolla alkaa vitkuttelu, joka muuttuu kiukutteluksi ja joskus rajuksi itkukohtaukseksi. Siirtymätilanteet siis selkeästi meidän ongelma. Latasin Mouse timer sovelluksen ja aluksi esikoinen kilpaili iloisesti sovelluksen hiiren kanssa; kumpi on nopeampi, esikoinen pukemaan vai hiiri syömään omenaa. Kuitenkin kiukun iskiessä hiirikin saa painua hiiteen.. Olen vaan koittanut istua rauhassa paikallani ja edetä hitaasti hänen kanssa. Joskus kiukun takia ollaan päiväkodin eteisessä melkein puolikin tuntia pukemassa. Hän ei selkeästi tykkää siitä, et häntä hoputetaan tai että minä toistan/muistutan "pue housut... pue housut". Tähän nyt koitetaan löytää ratkaisua.

Esikoinen ei nuku päiväkodissa torkkuja, senkin takia käy kierroksilla. Kotonakin hänellä menee pitkään nukahtaa torkuille. Päiväkodissa nukkuu joskus, mutta silloin nukahtaa vasta tunnin päästä ja herää kun muutkin, eli nukkuu vain 20-30min ja kiukku on entistä pahempi, koska on yhä väsynyt. Päiväkodissa tuo torkkujen aikaikkuna on niin pieni..
Hei toi hiiri sovellus on ihan paras ja meilläkin käytössä. Myös päiväkodissa käyttävät sitä ☺️
 
Meillä menee päiväkotiin hyvin ja lähteekin sieltä pois jos ei ole juurikin leikit kesken. Haetaan aina vasta ulkoilun aikaan ja viedään joko aamupalalle tai aamupäivän ulkoiluun ☺️ tiettyjä kausia toki on että kokeilee että en halua tai pelaa piilosta ettei tarvitsisi lähteä mutta yleensä kyllä lähtee kun ilmoitetaan että nyt lähdetään kotiin ja ainakin kun portille kävelee niin piiloisillakin olija tulee perässä ☺️
 
Meillä joululoman jälkeen siirryttiin isojen ryhmään ja siinä siirtymisen yhteydessä juttelin tästä hakutilanteen vaikeudesta isojen ryhmän lto:lle. Nykyisin hakeminen on paljon helpompaa. Usein lapsi on valmiiksi puettuna tai pukemassa ulkovaatteita kun tullaan hakemaan ja ulos pääsee varsin joutuisaan. Joitain kertoja on ollut vielä pelkissä sisävaatteissa, mutta nekään kerrat ei ole olleet niin vaikeita, kun lapsi on saanut mousetimeristä nähdä isin/äidin tulevan kohta hakemaan. Eli ennakointi on ollut meidän kohdalla se pelastava juttu.
 
Meillä joululoman jälkeen siirryttiin isojen ryhmään ja siinä siirtymisen yhteydessä juttelin tästä hakutilanteen vaikeudesta isojen ryhmän lto:lle. Nykyisin hakeminen on paljon helpompaa. Usein lapsi on valmiiksi puettuna tai pukemassa ulkovaatteita kun tullaan hakemaan ja ulos pääsee varsin joutuisaan. Joitain kertoja on ollut vielä pelkissä sisävaatteissa, mutta nekään kerrat ei ole olleet niin vaikeita, kun lapsi on saanut mousetimeristä nähdä isin/äidin tulevan kohta hakemaan. Eli ennakointi on ollut meidän kohdalla se pelastava juttu.
Mahtava kuulla, että asiaan on tullut muutosta. 👍 Ennakointi kyllä pelastaa tosi monelta jutulta. 😊

Mä aikanaan käytin tosi paljon omien lasten kanssa just tuota ennakointia aina kun siirtymisistä kyse. Ja kun aina ei mahdollisuutta käyttää esimerkiksi timeria tmv. apuvälinettä niin voi käyttää ihan omia peukaloita "nyt on viis peukkua aikaa leikkiä ennenku lähdetään.. nyt vielä neljä peukkua jne." tai sit voi tietty puhua minuuteista peukkujen sijaan. On toiminut ainakin tosi hyvin meidän lapsille eikä peukkujen/minuuttejan aikamäärettä oo ikinä määritelty eikä kyseenalaistettu. Joskus se viis peukkua/minuuttia on kestänyt vaan muutaman minuutin, toisinaan kymmenenkin minuuttia, riippuen miten itse on saanut itsensä lähtövalmiiksi. 😂 Sama juttu "mä lasken kolmeen ja jos sit ei ala tapahtuun asiaa x..", ei oo lapset kertaakaan vielä antaneet mennä kolmoseen asti.. Naureskeltiin noiden teinien kanssa just yks päivä tuota, että eikö pienempänä tullut kertaakaan mieleen edes testata, että mitä tapahtuu.. 🤣
 
Takaisin
Top