Miten lapsesi suhtautuu ukkoseen?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kuten otsikossa kysytään, miten lapsesi suhtautuu ukkoseen?

Meillä esikoinen pelkää jos on ulkona. (Hyvä toki vain ettei ehdoin tahdoin mene ulos ukkosella.) Sisällä ei pelkää, mutta ei pidäkään. Kuopus on kysellyt mikä se on, mutta ei ole vaikuttanut pelkäävän. Tänä kesänä ei olekaan vielä ollut ihan päällä ukkosta, niin en tiedä miten reagoivat jos iskee lähelle.

Esikoinen (7v) pelkää hieman. Nuorempi (3v) ei oikeastaan reagoi ukkoseen millään tavalla.

1 v ei vielä reagoi. Mä rakastan ukkosta ja mies suhtautuu neutraalisti, joten ei ainakaan meiltä saa opittua pelkoa. Ei muutenkaan pelkää vielä ääniä, vaan esim moottorisahaa osoittelee kiinnostuneena (turvaetäisyyden päästä katsellut puuhommia)

Mä pelkään itse. Mutta lapset ei vähääkään, olen maskannut aina, ettei lapset kattoisi musta mallia ja kävisi pelkäämään.
Pelkään, että salama iskee ja vielä enemmän, että pallosalama tulee pistorasiasta sisään.. 🤪 🤣

Lapsi ei varsinaisesti pelkää ukkosta, mutta ukkosmyräkästä aiheutuvia sähkökatkoksia näyttää pelkäävan, jos sattuvat yölle. Kaupungissa näitä sähkökatkoksia ei onneksi ole, mutta edellisenä viikonloppuna oltiin maalla mummolassa ja siellä neiti säikähti pahemman kerran, kun yövalo sammui sähkökatkoksen yhteydessä. En ole koskaan aiemmin kuullut niin lohdutonta itkua. Eli ennemminkin taitaa olla kyse pimeän pelosta kuin ukkosen pelosta. Jos on valoisaa, niin ukkonen ei ole hetkauttunut pikkuneitiä pätkääkään.

Meillä istutaan parveekkeella aivan ihastuneena. Kaikki lapset ovat faneja. Itse kyyhötän jossain nurkassa ja odotan sen menevän ohi. Lapsuudesta jäänyt pienimuotoinen trauma kun ukkonen iskenyt viereiseen puuhun.

Meillä ei oikeastaan kukaan pelkää ukkosta, vaikka mökillä menee joskus sähköt. Uimaan ei kuitenkaan ulkoisella saa mennä. Enemmän lapset pelkäävät rakeita, joita joskus tulee ukkosen mukana.

Lapsena olen kuitenkin nähnyt, miten salama teki reiän vuokramökin soutuveneen pohjaan, mutta en silti pelkää ukkosta.

Lapset eivät pelkää, ehkä toiseksi nuorin vähän kovaa ääntä hämmästeli. Minä pelkäsin lapsena hirveästi, ja myönnän, että nytkin rajumpi ukkonen pelottaa. Ihan sen hillitsen, eikä se vaivaa elämää, mutta kova jyrähdys säikäyttää aina hiukan. En siis pelkää itse ukkosta (salamat, myrsky), vaan ihan vain kovaa ääntä. 😅

Takaisin