Miten kuumuus vaikuttaa?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Miten tämä (ainakin Varsinais-Suomessa) vallitseva helle vaikuttaa sinuun? Tuletko kuumuudessa esimerkiksi ärtyisäksi tai väsyneeksi? Entä miten helle vaikuttaa lapsiin - vai vaikuttaako mitenkään?

Meillä päin on ollut tänään lähemmäs +30 astetta, ja olo on huomattavasti väsyneempi ja vetämättömämpi kuin tavallisesti. Olen kyllä juonut runsaasti vettä, mutta silti on tosi vetämätön olo. Ei oikein jaksaisi tehdä mitään tai edes liikahtaa.

Lapsiin helteellä ei näytä olevan samanlaista vaikutusta - he ovat tuntuneet olevan ihan yhtä aktiivisia kuin normaalistikin. Kolmevuotias tosin nukkui aamulla melkein yhdeksään, vaikka yleensä herää seitsemän pintaan, mutta siihen voi toki olla monia muitakin syitä kuin kuuma ilma. Kuopus sen sijaan on nukkunut viime öinä superhuonosti, mistä varmasti on syyttäminen kuumuutta ainakin osittain. Hän on myös ollut tavallista kiukkuisempi, mutta en tiedä johtuuko se suoraan helteestä vai tuosta huonosta nukkumisesta.

Väsyneempiä, hikisempiä ja ärtyneempiä on koko sakki :grin Lämmin ruoka ei oikein maistu, ollaan enemmän sisällä viileässä ja nukuttaa paremmin, etenkin lasta. Lapseen näyttää muutenkin vaikuttavan helle enemmän, esim. uupuu nopeammin ulkoillessa.

Meillä on parhaillaan muutto menossa ja tuntuu, etten jaksa paljoa mitään tehdä, kun heti puskee hikeä. Lapset jaksavat normaaliin tapaan touhuta, toki esikoinen ottanut pienet päiväunet näinä hellepäivinä, vaikka normaalisti ei enään päiväunia nuku.:)

Väsyttää ja v******a! Lapset on pahemmalla päällä(väsyneet?) kun normaalisti ja turhautuvat kun hyvän osan päivästä sisällä... nämä siis palaa kamalan herkästi joten 12-16 ovat sisällä(eivät kyllä enää 16 jälkeenkään ulos halua kun on edelleen kuuma) turhautumassa ja kinisemässä kuumuutaan! Mulle ei ruoka maistu enkä saa nukuttua...
ihanaa kun en ens viikolla viilenee!

Ruokahalu on tosiaan myös yksi asia, johon kuumuus vaikuttaa. Eilenkään ei ollut nälkä oikeastaan koko päivänä. Lämmintä ruokaa ei tee mieli, eikä me nyt olla tehtykään välttämättä kuin yksi sellainen päivässä. Täksi päiväksi on luvattu +31 astetta ja huomiseksi +32, mutta maanantaille onneksi enää +23. :)

Ei hirveesti vaikuta, on ehkä vähän vetämätön olo välillä eikä lenkillä jaksa käydä, mut muuten ihan normaalia eloa. Lapset väsyy ehkä normaalia herkemmin, mut jaksavat ulkonakin touhuta. Mä kyllä nautin näistä helteistä. :cool:

Kyllä mäkin tavallaan nautin. Etenkin aamuisin on ihanaa, kun jo aikaisin on tosi lämmin. Sama illalla - voi istuskella terassilla vaikka kuinka pitkään (jos lapset vain suovat. :grin). Kun ilma jäähtyy, yölämpötila putoaa huimasti, joten sitten ei ole enää tällaista luksusta.

Meillä ei kyllä tykätä eikä nautita helteistä, semmoinen + 25 astetta on ihan maksimi. Nyt mittari näyttää +35, sisällä on pysyttävä, ei pysty kuin korkeintaan roskat viedä.

Meillä sekä eläimet että ihmiset kärsivät näin kuumasta. Lämmön kestäisi paremmin jos yöt edes olisivat vähän viilempiä, eivätpähän kaikki olisi niin kärttyisiä ja niin loppu. :hungover:

Meillä lapset heräsi tänä aamuna vasta 10.30 kun normaalisti heräävät 8.30 mennessä. Esikoinen oli vielä herättyään niin väsy ja huonovointinen että pötköttli tunnin ennen "aamupalaa". Vettä juotu ja sisällä pysytty tänään koko päivä ettei pahemmaksi mene helle uupumus. Mittari näytti varjossa +31 13 aikaan :/ Itse en siedä ollenkaan kuumaa ja heikotus on ollut tänään suurta. Eilen oli vielä jotenkin siedettävä keli iltapäivällä kun varjossa oli +29 ja lapset saivat leikkiä varjossa vesi leikkejä. Onneksi pian helpottaa. Lapsissa eron normaaliin huomasi juurikin väsymyksestä ja siitä, että iltaisin nukahtaminen on vaikeaa kuumuuden takia.

Meillä oli ihan kammottava yö kuopuksen kanssa - hän itki noin kahden minuutin välein kolmen tunnin ajan ja siitäkin eteenpäin vähän väliä. Jonkinlaista eroahdistustakin on havaittavissa, mutta veikkaan, että tämä kuumuus oli myös iso syy surkeaan nukkumiseen. Helle itsessään olisi kestettävissä, jos sisällä olisi ilmastointi, mutta nyt sisällä on öisinkin niin tukahduttavaa että lähtee järki. Täksi päiväksi on luvattu +33 astetta, joten eipä ole helpotusta tiedossa ainakaan vielä ensi yönä. :hungover:

Oon kyllä niiin onnellinen, että helteet on ohi (ainakin täällä pohjosessa) ja voi taas hengittää pikkuhiljaa :D Ruokahalu katosi ja pelkkä oleminenki ahdisti

Täälläkin on tänään ihanan "viileä" - vain +24 astetta, eikä terassille tarvitse läkähtyä. Kuopuskin on nyt nukkunut jo yli tunnin putkeen, mitä ei superhelteellä tapahtunut. Viime yö oli vielä tuskaisen kuuma, mutta eivätköhän sisätilat ala pikkuhiljaa viiletä, kun yölämpötilatkin putoavat kymmenen lämpöasteen tuntumaan. Itse nukuin viime yönä terassilla, ja yrittäessäni saada unta puolen yön aikaan peiton virkaa toimittanut lakanakin oli liikaa.

Vauva on halunnut olla normaalia enemmän rinnalla, myös öisin :wacky: Minuun ei kuumuus ole juurikaan vaikuttanut, ruokahalu on ollut ehkä vähän huonompi ja unet jääneet lyhyiksi, mutta oikeastaan olen vain nauttinut lämmöstä :playful:

Mä kyllä nautin noista helteistä ihan kunnolla. Oon raskaana ollessa palellut paljon enemmän kuin aikaisemmin ja tää +32 mihin meillä päästiin tuntu ihan mukavalta vielä. Oli se tietty kuumaa, mutta en tullut erityisen kärttyisäksi tai pahemmin kärsinyt kunhan en rehkinyt auringossa ihan koko ajan. Isoin ongelma oli ehkä se, että tykkään olla paljain jaloin ja hiekka oli siihen liian kuumaa :happy8 Nyt kun on 22 niin palelen taas koko ajan ja on pkko laittaa villapaita päälle.. :meh:

Raskaana kannattaa välttää hellettä.
Tutkimusten mukaan tavallista kuumemman lämpötilan vaikutus näkyy 2-6 päivän viiveellä lisääntyneinä kohtukuolemina, ja se aiheuttaa myös nousua ennenaikaisten synnytysten määrässä.
https://yle.fi/uutiset/3-8851692

Raskaana kannattaa välttää hellettä.
Tutkimusten mukaan tavallista kuumemman lämpötilan vaikutus näkyy 2-6 päivän viiveellä lisääntyneinä kohtukuolemina, ja se aiheuttaa myös nousua ennenaikaisten synnytysten määrässä.
https://yle.fi/uutiset/3-8851692

Oho, enpä ole ennen törmännyt tällaiseen tietoon. Hyvä, etten kuullut tästä raskaana helteistä nautittuani. Olen vähän sellainen, että alan herkästi stressata asioista - raskaana ollessani olin aivan paniikissa esimerkiksi silloin, kun vahingossa söin jotain kiellettyä. Tämä tieto olisi varmasti saanut stressikäyrän taivaisiin, jos olisin kuullut asiasta jo "vahingon" tapahduttua.

Mutta siis mielenkiintoista tietoa. Tiedänpähän välttää kuumuutta, jos joskus vielä raskaudun.

Sinänsä olisi mielenkiintoista tietää, näkyykö tämä Vaulla olevien odottajien ryhmissä, eli onko lasketun ajan ryhmissä enemmän ennenaikaisia synnytyksiä kesähelteiden aikana tai heti niiden jälkeen kuin muina vuodenaikoina...

Takaisin