Miten koulun ja eskarin aloitus on mennyt?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ensimmäinen koulu- ja eskariviikko on takana. Miten meni? Millä mielellä lapset on? Entä sinä itse? Onko tullut jo läksyjä? Keskustelua siis koulun ja eskarin alusta pienten koululaisten vanhemmille. :happy:

Esikoinen toisaalta tuntuu tykkäävän koulusta, toisaalta on ollut nyt aika kiukkuisena kotona. Ilmeisesti jännittää vielä ja toisaalta koulupäivät on olleet ilmeisen raskaita. Eilen tuli jo yksi tehtävä läksyksi. (Näytti aika helpolta, esikoulussakin oli vaikeampia. Kiva kyllä että on vähän pehmeä aloitus.) Tänään ei tullut muuta läksyä kuin päällystää kirja. Päällystettäviä kirjoja olisi oikeastaan kaksi, mutta poika jätti toisen kouluun. No sen ehtii kun se seuraavan kerran tulee kotiin.
 
Meidän esikoisella myös eka kouluviikko takana. Kuulemma ihan tylsää, kun on viikonloppu nyt, koulussa on niin kivaa.. Hyvä alkuinnostus siis päällä :) pari helppoa tehtävää tuli läksyksi toisena päivänä. Ensi viikosta tulee varmasti raskaampi, kun pojan pitää pärjätä itsekseen aamuisin liikkeelle ja iltapäivisin kotiin. Itse tosin sitäkin odottaa, meitä vanhempia se kyllä jännittää.
 
Huh, kyllä itseänikin jännittäisi jos pojan pitäisi ensi viikolla kulkea itsekseen koulumatkaa. En ehkä vielä päästäisi omaa esikoistani, mutta tällä matkalla onkin ylitettävänä muutama autotie ja jopa junarata. En siis missään nimessä ajattele että teidänkään ei pitäisi. Koulumatkat ja lapset on erilaisia ja joskus on pakko. Onneksi meidän ei ole vielä pakko, kun ollaan tällä hetkellä molemmat vanhemmat kotona.
 
Me asutaan maalla, matkaa koululle on reilu kilometri ja sitä on ahkeraan harjoiteltu eskarivuonna, kun olin äitiyslomalla. Ja tietty nyt ensimmäinen kouluviikko vielä isän kanssa. Polkupyörällä en vielä uskaltaisi päästää. Koululla olisi iltapäiväkerhokin, mutta ajateltiin, että oma rauha koulun jälkeen voisi olla meidän poitsulle parempi, saa syödä välipalan ja tehdä läksyt ennen kuin pikkuveljet saapuu kotiin härväämään. Puhelin otettiin kesällä käyttöön, että saa kiinni meidät tai isovanhemmat, jos ikävä yllättää. Aluksi varmaan itse soitellaan aamulla, että lähtee ajoissa ja iltapäivällä varmistellaan, että on päässyt kotiin.
 
Huh, kyllä itseänikin jännittäisi jos pojan pitäisi ensi viikolla kulkea itsekseen koulumatkaa. En ehkä vielä päästäisi omaa esikoistani, mutta tällä matkalla onkin ylitettävänä muutama autotie ja jopa junarata. En siis missään nimessä ajattele että teidänkään ei pitäisi. Koulumatkat ja lapset on erilaisia ja joskus on pakko. Onneksi meidän ei ole vielä pakko, kun ollaan tällä hetkellä molemmat vanhemmat kotona.
Lapset todellakin ovat erilaisia. Esikoinen alkoi heti ensimmäisen päivän jälkeen kulkea koulumatkat yksin, jouluun asti oli iltapäiväkerhossa. Toinen lapsi sai kulkea koulumatkojaan yksin toisen luokan joulun jälkeen ja lopetti iltapäiväkerhon toisen luokan keväällä. Molemmilla oli sama matka.
 
Täällä oli viime viikolla vain 3 koulupäivää. Matkan kulkeminen jännitti kun aamulla pitää mennä bussilla, joka on aivan uusi juttu tytölle. Isosiskon kanssa sujui. Koulussa kuulemma on ihan kivaa ollut ja pari pientä läksyä tuli. Tällä viikolla ovat isällään niin sieltä meno kouluun on sitten omalla kyydillä, jää vähän sitä jännitystä pois. Itsestä tuntuu hassulta että nyt se pienikin neito on koululainen :wideyed:
 
Meillä ei esikoinen ole eskariin vielä päässyt, kun uudella paikkakunnalla ei ole päätöstä paikasta saatu. Pitää huomenna soitella perään. Olisihan se kiva päästä aloittamaan pian, ehtisi ryhmäytymään vielä hyvin :)
 
Hyvin on mennyt ekaluokkalisen koulun aloitus. Kolmantena päivänä päästin kulkemaan yksin edes takas. Olen kotona nyt vauvan kanssa niin ei tarvita iltapäiväkerhoa. Luulen kyllä että ei tarvittais muutenkaan. On niin reipas ja omatoiminen. Matkaa koululle on n.500m. Yksi tien ylitys vaan tulee. Tuntee hyvin jo paikat kun on kavereilla saanut käydä jo yksin vuoden verran. Läksyjen kanssa oli alkuun ongelmia kun ei muistanut merkata niitä. Nyt oppinut merkkaan ja ymmärtänyt sen että ne tehään heti koulun jälkeen. Onneksi on paljon kavereits koulussa niin pärjää tosi hyvin ja saanut uusiakin.
 
Mä oon kauheesti yrittäny kysellä eskarilaiselta miten menny hirveesti ei oo vastannu mitään kukaanmut en oo tainnu kertaakaan vielä hakee kun en oo tarpeeks ajoissa töistä päässy mut se mitä oon kuullu niin ihan hyvin. Muutama lause infosivulla et mitä tekevät viikolla.
 
Meillä ei esikoinen ole eskariin vielä päässyt, kun uudella paikkakunnalla ei ole päätöstä paikasta saatu. Pitää huomenna soitella perään. Olisihan se kiva päästä aloittamaan pian, ehtisi ryhmäytymään vielä hyvin :)
Meilläkin oli muutto kesällä niin soiteltiin hikihatussa et mihin eskariin pääsee ja oltiin peukut pystyssä et nuoremmat pääsi samaan päikkyyn meillä ratkas onneks iltahoidon tarve.

Eikä oo tullu vielä läksyjä. Viime vuonna viskarissa oli loppusyksystä joka viikko yhteen aikaan onneks en ollu sillon vielä töissä.
 
Läksyjen kanssa oli alkuun ongelmia kun ei muistanut merkata niitä. Nyt oppinut merkkaan ja ymmärtänyt sen että ne tehään heti koulun jälkeen. Onneksi on paljon kavereits koulussa niin pärjää tosi hyvin ja saanut uusiakin.

Meilläkin oli alkuun ongelmia läksyjen kanssa. Poika oli kyllä merkannut ne, mutta hieman huonosti niin ettei ollut varma pitikö tehdä koko sivu vai ensimmäinen tehtävä. Niiden tekoajankohdasta sai myös hieman neuvotella. Olisi halunnut tehdä vasta päivällisen jälkeen, mikä ei taas meistä ollut hyvä idea. Saatiin lopulta ymmärtämään että parasta tehdä ne heti välipalan jälkeen.

Mira83, meillä oli eskarilaisen kanssa oikeastaan koko vuosi samaa. Ei hirveästi halunnut kertoilla päivästä. Koitettiin sitten kysellä eskarin opettajalta ja hoitajilta aina hakiessa.
 
Tyttö sai eskaripaikan :happy: Huomenna saan päiväkodin yhteystietoja enemmän ja toivottavasti ehditään huomenna johonkin väliin käväisemään siellä. Maanantaina sitten alkaa :)
 
Syyslukukautta on jo pidemmälti takana. Miten on lähtenyt sujumaan? Pitääkö lapsi koulusta/eskarista?

Meidän esikoinen on tykännyt koulusta, joskin satunnaisesti jotkin aineet ja läksyt aiheuttaa napinaa. Aamuisin tuntuu välillä olevan vähän vaikea herätä vaikka viikonloppuna voi herätä jopa aiemminkin ihan itsestään. Opettajan palautteen mukaan koulu sujuu hyvin ja malttaa hienosti olla luokassa. :)
 
Hyvin sujuu ykkösluokka edelleen. Tiedonjano on kova ja kavereiden kanssa on kivaa. Kouluun mennään ainakin toistaiseksi joka päivä mielellään :)
 
Takaisin
Top