Miten kerroit vauvauutiset läheisille?

  • Ketjun aloittaja petra.houghton@sandviks.com
  • Aloituspäivämäärä
Laitoin parhaalle ystävälleni viestin: "Sinusta tulee kummistustäti" :) Hän toki näkikin kaikki testitkin, kun digin tehtyäni laitoin tuon. Äidilleni ja sisarilleni laitoin täysin yllätyksenä "Sinusta on tulossa täti/isoäiti" tekstiviestin, koska ei voinut odottaa illempaan, kun kaikki olisivat töistä päässeet :)

Ja tietty mieheni näki heti aamulla testit, herätin hänet ja käskin katsomaan, mikä tulos oli <3
 
Testin tehtyäni soitin miehelle töihin: "Mulla on sulle asiaa, arvaa mitä?" mies vastasi "No mitähän se vois olla, voitettiin lotossa?" johon minä "No voi sen asian niinkin ilmaista...meille tulee toinen lapsi" :) Muille on kerrottu sitä mukaan kun on ihmisiä tavattu.
 
Omille vanhemmilleni kerrottiin heti positiivisen testin jälkeen, sillä he tiesivät jo muutenkin, että lasta yritetään. Sisaruksilleni kerrottiin raskaudesta hieman myöhemmin. Miehen vanhemmille näytettiin np-ultrasta saadut kuvat ja miehen sisaruksille ilmoitettiin, että heistä on tulossa marraskuussa setä ja täti. Kummankin perheelle syntyvä lapsi on ensimmäinen lastenlapsi ja isovanhemmilleni ensimmäinen lastenlastenlapsi. Sukulaisille kerroimme äitienpäivänä äitienpäiväkortin kautta (runo ja masuasukki mukana toivotuksissa). Muille on sitten tullut mainittua sopivassa yhteydessä :)
 
Meillä on häät 6.10. ja ajateltiin joko silloin hääaamuna antaa vanhemmille pienet lahjat.
Olen teetättänyt sellaiset pienet pehmosydämet joissa lukee yhdessä Mummo
ja toisessa Pappa :) Minulla siis LA 7.4.2013
 
Esikoisesta ilmoitettiin tulevan ukin isänpäiväkortissa runolla. Silloin odotettiin ekan kolmanneksen loppuun.
Nyt olen malttamattomampi ja  ajattelin vain paukauttaa että oltiin (ekassa) neuvolassa. Kyllä se siitä selviää,ettei ollutkaan esikoisen neuvola. Vaihtoehtoisesti voisi puhua tulevasta keväästä vauvasta vihjaillen ja katsoa kuinka nopeasti kuulian aivot raksuttaa.
 
Täällä ei tarvinnut ite kertoa, kun kätevänä äiti sen itse selvitti :D

Veljelle kerroin ensimmäisenä ja hyvälle ystävälle, ekan neuvolan jälkeen. Ihan vaan sanomalla että veljestä tulee eno (:

Äiti sai selville kun olin töissä ja kävi itse meillä pesemässä pyykkiään ja huomas  np-ultra kutsun keskussairaalasta :D

Arvailuja ihan summa mutkassa muutamalta on tullut, vaikka vatsaa ei ole , mutta toistaseksi toivon pystyväni pitämään asian salassa ennen kuin alkaa vasta näkyä kumpua (=
 
juttelin aamulla facebookissa hyvän kaverini kanssa ehkäisypillereistä että mitä kummallakin käytössä ja jne..
no lähdimme sitten samana iltapäivänä shoppailemaan kummityttöni synttäreille juttuja. sanoin että käydääs tuossa kahvilassa vähän mutustamassa jotain..
istuimme pöytään odottelemaan mutusteltaviamme ja sanoin että hei haluatkos katsoa sen mun e-pillerireseptin (ja siellä välissä oli edellisen päivän ultrakuva)
no mehän ruvettiin molemmat itkeä pillittämään siinä ja kummityttö ihmettelee että mitäs nuo tossa itkeskelee :))
äidille,veljelleni ja hänen avokilleen ajattelin kertoa äidin syntymäpäiväristeilyllä 2.12 kuinkakohan pitkällä olenkaan silloin kun tänään on 13+ 2 mutta siis aion nyt ottaa yhteyttä risteilyalukseen ja kysellä että mites siellä voisin tämän pommin tiputtaa..ehkä vaan vien infopistelle äidille kortin jossa kerron..tai sitten teetän valokuvakirjan jonka vikalle sivulle laitan ultrakuvan :))
töihin aion väsätä joulukuun alussa jonkun kortin ja sinne sisään ultrakuva :)
kummisedälle ja tädille aion tehdä kortin jossa lukee sylikummeille :))
omalle mummolle ja papalle aion kertoa kun ovat niin vanhoja jo ettei ne tommosia korttijuttuja tajua :))
ukko huolehtikoon omista sukulaisistaan!! :))
 
Me kerrottiin juuri ennen isänpäivää:
"mitenkäs kirjoitetaan sitten ensi vikolla isänpäivä korttiin haluutko sie tuleva ukki vai pappa?"

Pieni hetki kummallakin meni tajutessa kysymystä :DD
 
Meheni odotti tulosta vessan oven takana, siinä sitten yhdessä ihmettelimme RASKAANA-ruutua ja iloitsimme onnesta. Otin kuvan ClearBlue-testin tuloksesta ja lähetin sen läheisimmille ihmisille, mm. äidille, isälle, sisaruksille, parhaalle kaverille. Onnittelut tulivat heti viestin jälkeen :)
 
Laitoin miehelle heti multimediaviestillä töihin kuvan plussatestistä. Oli vähän kyllä uumoillutkin moista koska olin ollut pari viikkoa tosi huonovointinen :)

Molempien sisaruksille ja vanhemmille kerrottiin nyt joulun aikaan, koska haluttiin kertoa vähänkuin "joululahjaksi". Uutinen tuli kerrottua aasinsiltaa pitkin kun tarjosivat kahvia (kuvottaa nyt, vaikka ennen join min. 2 kuppia/pv) tai terästettyä glögiä tms. Varsinkin alkoholin kohdalla oli hyvä sanoa, että meidän terästykset saa mies juoda heinäkuulle asti ihan yksin :)
 
Mies oli vieressä testiä tehdessä, joten sai tietää heti. Plussasin juuri ennen joulua ja lähdettiin melkein siltä istumalta kotiin loman viettoon, joten salailu oli hieman vaikeaa omista tunneryöpyistä toipuessa. Aluksi oli tarkoitus pimittää uutisia vielä vähän aikaa, mutta jotenkin aavistin että äiti tietää. Päätettiin sitten kertoa niin että paketoitiin tutti ja annettiin "lahjaksi" minun vanhemmilleni. Olivat ihan superiloisia. :) Äiti sanoi jälkikäteen, että olin jotenkin näyttänyt raskautuneelta, mutta ei ollut sen enempää miettinyt asiaa.

Miehen vanhemmille kerrotaan lähiviikkoina.
 
Avopuolisoni/kihlattuni sai tietää positiivisestä tuloksesta kun kävelin vessasta olohuoneeseen ja kyyneleiden keskeltä sain sanotuksi, että se on positiivinen. Hetki oli jotenkin niin sanaton ja omalla tavallaan onnellinen. Tosiaan aika alussa raskautta mennään, mutta olen päättänyt että kaikki menee hyvin ja saadaan loppuvuodesta terve vauva. ;) <3

Hetihän sitä muutamille parhaimmille ystäville piti laittaa viestiä tai siis tisen parhaan ystäväni kutsuin meille syömään ja laitoin raskaustestin keittiönpöydälle odottamaan, et kuinka kauan tyypillä menee tajuta. :D Kerkesi kävellä kerran ohi ja samoin tein otti takapakkia: "Ookko sää paksuna?!". Toiselle kaverille laitoin multimediaviestinä töihin ja hän sanoi kyllä arvanneensa kun oltiin kuulostettu niin salamyhkäisiltä. :) Veljeni emäntä kun kuuli tänään kahvipöydässä, pelkäsin että hän tukehtuu kahviin kun sanoin et veljestäni tulee muuten eno. 

Kaikista paras on vielä tulossa kun äidilläni on syntymäpäivät kahden viikon kuluttua ja hän saa hienon paidan syntymäpäivälahjaksi, jossa lukee: "SUPER MUMMO". Saa nähdä saako porukat kunnon slaakin. Odotan innolla näkeväni ne ilmeet. x> 
 
Emme aio kertoa vasta kuin raskauden "vaaralliset" ekat 3kk on takana.
Aivan turhaa mennä huutelemaan raskaudesta 7 viikolla vielä minnekään kun riskit on vielä sen verran suuremmat..
 
Kerroin tänään puhelimessa, kun asutaan eri paikkakunnilla enkä tiedä milloin seuraavan kerran olen menossa käymään "kotona". Keskustelu meni kutakuinkin näin:

Minä: Ootsä yksin?
Äiti: Joo.
M: Ootsä istumassa?
Ä: Joo...
M: Mulla ois sulle vähän kerrottavaa... Tätä ei oo helppo sanoa ja mä pelkään et suutut tai katkaiset välit kokonaan.
Ä: ...?
M: Nooo tuota noin... Hmm.. Öö... Mmmm... (jotenkin en vaan enää tiennytkään miten olisin asian ilmaissut :D)
Ä: Ootsä raskaana?
M: Joo...

Sitten tuli ihan hiljaista ja mulla aukes kyynelkanavat. Vähän aikaa mietittyään äiti rupesi kyselemään mun vointia ja ajatuksia asiasta, miten lapsen isä reagoi, mitä oon ajatellut tehdä jne. Ja painotti moneen kertaan, että teinpä mitä tahansa, niin hän on mun tukena ja auttaa kaikin mahdollisin tavoin :) Yllättävän hyvin äiti kuitenkin otti asian vastaan, vaikka olen vielä suht nuori (23) ja jäisin yh:ksi mikäli lapsen päättäisin pitää.
 
Takaisin
Top