Kaksi lasta, ensi viikolla tulee vuosi viimeisimmästä synnytyksestä. Kroppa on muuttunut paljon.
- nahkalipare alavatsalla
- vatsan nahka ihan ryppyinen runsaiden raskausarpien takia
- tissit pieneni ainakin yhdellä kuppikoolla
- jalan lesti leveni (tosi vaikea löytää kenkiä nyt!)
- painoa (vielä) +3-4kg verrattuna ennen ekaa raskautta
- vartalon muoto: s-m koon yläkroppa, m-l koon alakroppa.
- vatsalihasten erkauma huomattava. Ei voi treenata alaselkää eikä vatsoja = jäätävä pömppis
Henkinen puoli on parempi. Arvostan vartaloani enemmän kuin ennen lapsia. Olen myös suvaitsevampi erilaisia vartalon muotoja kohtaan vaikka välillä iskee mahdoton epätoivo, että enkö pääse enää koskaan kuntoon. Onneksi epätoivo on vain hetkittäistä , muistelen kuinka olen molempien lasten jälkeen tiputtanut raskauskilot lähes kokonaan pois (esikosta tuli +32kg , kuopuksesta +30kg) ja on mennyt vasta vuosi viimeisimmästä synnytyksestä. Palautuminen vie aikaa, joillain vähemmän ja joillain enemmän. Minulla selkeästi enemmän ja se vaatii kovaa työtä.
Nähtäväksi jää, että miten käy erkauman . Olen jopa harkinnut sen ompeluttamista yksityisellä, ei pelkästään ulkonäön vuoksi vaan myös elämän helpottamiseksi. Ei ole kivaa kun vatsallaan makoillessa tuntuu, että suolet valuvat ulos vatsalihasten välistä ja keskivartalon voimattomuus tuo haasteita niin arki- kuin työelämässäkin