Miten jaksatte imetystä?

miuymauy

Oman äänensä löytänyt
Miu on kuukauden, 3 viikon ja 3 päivän ikäinen, ja Vau.fi sanoo, että "lapsi osaa jo paljon muutakin kuin nukkua ja imeä rintaa". No, nukkumisesta en tiedä, mutta rinnalla on. Ja on. Ja on.

Siis milloin tää helpottaa? Mulla on kovat suunnitelmat imettää ainakin sen vuoden, mutta miten ihmeessä jaksaa tätä ainaista tissitakiaista? Lapsi nukkuu ehkä kahden tunnin välein nykyään ja tissittelee melkein KOKO rinnallaoloajan. Maitoa kyllä tulee ja paino nousee, joten siitä ei ole kyse, etteikö maitoa tulisi tarpeeksi.

Äiskällä täällä on vähän väsynyt olo. Miten teillä jaksetaan?
 
Olisko kyseessä tiheänimun kausi. Meillä poitsu viihty myös hyvin tissillä. Itse imetin yleensä makuultaan niin sain vähän levättyä siinä samalla. Kyllä se imettäminen siitä harvenee.... Kylläkin ajan kanssa. Koita jaksaa, itse tein usein niin että lähdin itse koiran kanssa lenkille kun mies tuli töistä ja poitsu jäin isän kanssa kotia. Sain tuuletettua vähän päätäni ja omaa aikaa. Meillä kun poitsu ei syöny tuttia eikä pulla niin lyhyet lenkitkin anto mulle voimia jaksaa.
 
Vauvan iän puolesta veikkaan myös et tiheänimun kautta siellä eletään. Niitä tulee ja menee, kyllä tuo n. 3kk kausikin pian loppuu. Mun poika söi ensimmäisen puoli vuotta joka päivä kahden tunnin välein, mut sitten välillä oli niitä päiviä tai viikkoja, kun tissiä lutustettiin "pahimmillaan" alle tunnin välein. Imetä vaan sitkeästi, vaikka rinnat tuntuis tyhjiltä, sillä tavalla vauva "tilaa" lisää maitoa. Sitten kun tuotanto on noussut, syöttökerrat taas harvenee,  kun kerralla tulee enemmän maitoa. Muista juoda paljon!
 
Kuulostaa juurikin tiheän imun kaudelta..niitä tulee ja menee koko imetyksen ajan, mutta kyllä se siitä harvenee viimeistään parin kuukauden kuluttua! Ite oon ostanut lempisarjojen bokseja ja kattonut niitä putkeen imetyksen aikana ;) Tsemppiä!
 
Samaa mieltä muiden kanssa että varmasti tiheänimun kausi. Mulla oli imetystukikohdan ympärillä aina paljon tyynyjä, luettavaa, juotavaa, syötävää, netti ja dvd:ssä lempisarjoja ja kello kannattaa unohtaa :) Iltalenkit toimi hyvänä hengähdyksenä mutta muuten sitä on alkuun aika kiinni vauvassa. 
 
edellinen tuli vielä sen verran jatkamaan että...

Yritä nauttia! Ennen kun huomaatkaan vauva lähtee liikkeelle ja vuoden päästä ei enää viihdykkään paikallaan sylissä :)
 
Onko teillä tutti käytössä? Jos vauvalla on kova tarve imeä, niin tuttikin voisi auttaa. Meillä haluttiin aluksi koko ajan tissille, mutta tuttikin riittää tyydyttämään imemisen tarvetta, kun ei ole oikeasti nälkä.

Nuo tiheän imun kaudethan on kuulemma 3vk, 6 vk, 3kk ja 6kk iässä noin suurinpiirtein.
 
meillä on tutti käytössä ja  musta jotenkin tuntuu et se on jotenkin selkeesti vähentänyt imetyskertoja.Miten teillä joilla myös käytetään tuttia milloin  annatte tuttia, ja milloin annatte tissiä?kun lasta pitäis lapsentahtiseti imettää.Meillä lapsi nyt lakkoilee parhaimillaan ...annan vain puol unisena tissiä.raskasta on .
 
Onpa helpottavaa tietää, et muillakin on vauvoja jotka EI syö 3 tai 4 tunnin välein.. :P
Nostan siulle hattua Nipsu86, et oot jaksanu puol vuotta imettää noin tiheästi!!

Meillä nyt 4kk isokokoinen poika on syöny aina 2 tunnin välein ja n kuukausi sitten rupes syömään tunnin välein. Luulin eka tiheän imun kaudeks. Mutta kun sitä jatku viikosta toiseen yöllä ja päivällä ni alotettiin neuvolan ohjeilla lisäruuat. Ja se on vähän helpottanu. Äitikin jaksaa taas paremmin. :)

Miuta ei oo ahistanu nuo imetykset varsinaisesti, on ihana pitää pientä sylissä. <3 Mut miuta on kovastiki ahistanu se, että ei pääse kotoa mihinkää! Kun on niin pieni paikkakunta, että en tykkää täällä julkisesti imettää.. Eikä ehdi pumppaamaa maitoa pulloon, ku imee nii usein. Mihinkää baareihin en hingu, mut välillä hajoo pää ja haluis vaan käydä jossain kaupoilla ja "ihmisten ilmoilla" ja vaikka jossain jumpassa. Ainoa mahdollisuus on kiitää raketin lailla syöttöjen välissä. Mut ei siitä oikein nauti. :/

Valmistauduin kyllä siihen, että alkuun asuu tissillä. Mutta nyt kun lähennellään puolta vuotta, ni kaipailis tää äitikin jo vähän omaa aikaa.. Niin että kovasti tsemppiä ja jaksamista siulle, miuymauy!! :) Koita nauttia siitä, kun vauva on ihan pieni vaikka tississä onkin kiinni. Ja joltakin tuli hyvä neuvo: unohda tosiaan kello!!


 
Täällä tekee kans välillä vähän tiukkaa... Vois sanoo että ensimmäiset 2kk vauva oli koko hereilläoloaikansa tissillä, iltaa kohti tiuhempaan ja tiuhempaan, jos vartinkin oli syömättä niin se tuntu pitkältä ajalta! Ja 2-kuukautisneuvolassakin vaan todettiin, että "tässä iässä pitäis syödä 3-4 tunnin välein"... ei onnistunu! Mut kohta ton neuvolan jälkeen poika on oikeesti alkanu olemaan pitempiä aikoja hereillä syömättä, saattaa mennä tuntikin kun seurustellaan ja leikitään   Ehkä toi uusien taitojen oppiminen ja uteliaisuus vie voiton syömiseltä??? Mene ja tiedä, ite alan olla ainakin riemuni huipulla kun ei tarvii tissiä työntää suuhun jatkuvasti (siis vaikka se ihanaa ja herkkää se imettäminen onkin)... Toivoa ois, et kohta vois itekin lähtee vaikka käymään kampaajalla, ihan itekseni!!!
 
Meillä oli ensimmäinen lapsi juurikin "tissitakiainen" ja toinen onkin ihan erimaata:) Syö kyllä parin tunnin noi parin tunnin välein, mutta syö minkä syö eikä jää "herkutteleemaan" tai "huvikseen" tissiä lutkuttamaan niin kuin esikoinen. Itkuihin esikoisella autto vaan tissi ja tälle toiselle riitää hyssyttely. Sama oli nukahtamisen kanssa, eka nukahti vaan tissille ja tämä toinen  nukahtaa ilmankin. Vauvat on vaan erilaisia ja toiset tarvii enempi läheisyyttä ja imemistä kuin toiset. Ei auta, kun kestää vaikka välillä varmasti väsyttääkin koko touhu. Jälkeenpäin sitä vaan miettii miten aika meni nopeasti. Ei yksi puolivuotta ihmisen elämästä ole paljon mitään, jos yhtään lohdutta ;) Nyt vaan toivon, että aika pysähtyisi, eikä vauva lähtisi hirveeen aikasin liikkeelle, saisin pidempään nauttia vauvasta:) Tsemppiä imetysmaratooneihin. Kännykällä on hyvä surffailla netissä, kun imettää:)
 
Meillä ainakin tutti on auttanut kaikkilla kolmella lapsella. Tämä pieninkin ( nyt 6 kk) alkoi pitää ihan vauvana äitiä tuttina, eli nälkä ei voinut koko ajan olla kun maitoa tuli runsaasti, mutta halusi kuitenkin koko ajan olla rinnalla. Sitten oli välillä liiankin täynnä maitoa. Ensin ei halunnut tuttia, mutta oppi kyllä sitten siihen kun yritettiin uudelleen myöhemmin n. 1.5 kk iässä. Kyllä sen äkkiä oppii huomaamaan, milloin tarvitsee tuttia, milloin rintaa. Meillä ésim. yöllä ähinään lykätään ensin tutti suuhun, mutta lapsentahtisesti imetetty vauva osaa kyllä itse päättää, riittääkö se vai onko oikeasti nälkä, jolloin ei hyväksy tuttia vaan tahtoo rinnalle. Eli vauva kyllä oppii äkkiä kertomaan sinulle, kumpaa haluaa :)
 
Imetän vieläkin tätä meidän 1v9kk ikäistä prinsessaa. No aika tyhjää touhua, mutta en oikeen saa lopetettuakaan kun neiti sitä niin kovin kaipaa. Kai kohta pitää oikeasti, kun toista pukkaa ;)
Alkuun muistan että se imetys oli varsin jatkuvaa, ja meillä herättiin yölläkin tosi pitkään tissille parin tunnin välein. Sikäli minua heräily ei haitannut, kun lapsi nukahti saman tien uudelleen saatuaan mahansa täyteen. Meillä vauvan sänky on ollut kokoajan lähellä omaa sänkyämme, ettei ole tarvinut kaukaa hakea. Samoin neiti jäis sitten usein myös vierelle nukkumaan syötön jälkeen.
Syöminenkin kesti ja kesti vaikka miten pitkään. Ihmettelin kun kaverilla oli noin 9kk vanhempi tyttö ja hän kävi imettämässä toisessa huoneessa, ja tuli saman tien pois. Kysyin että joko sä imetit? Juu, hän vastasi. Pyörittelin vaan päätäni enkä käsittänyt ollenkaan miten minulla meni aina vaikka miten pitkään. No ei se kauaa kestä, niin ne imetys ajat tosiaan lyhenee, ja kohta se jo on sellainen tissi esille - imu - tissi piiloon 5min koko touhu! Uskokaa vaan :) Olisin itse muutenkin lopettanut imettämisen varmasti ennen sitä 6kk ikää, ellei tuo ystäväni olisi neuvonut että niitä tissillä roikkumispäiviä vaan tulee ja ne menee kyllä sitten jonkun ajan päästä aina ohi.
Tsemppiä imetykseen!
 
Ihanaa kuulla, että muillakin tissivauvoja :) Lähipiirissä on/ollut vain pikaimijöitä ja meidän vauva vois olla melkein 24/7 tissillä. Nyt, kun 3kk tullut täyteen niin pikkasen helpottaa...viihtyy jo pidempiä aikoja ilman ja muiden, varsinkin isin kanssa viihtyy melko pitkäänkin. Tosi paljon on helpottanut, kun on päässy lenkkeilee koiran kans, kampaajalla käynyt muutaman kerran yms. Sit jaksanu taas imettää. Yötkin vauva nukkuu melkeimpä tissi suussa :D itse pääsee paljon helpommalla :) Tsemppiä kaikille imetykseen, on siinä niin paljon hyvääkin :)
 
Takaisin
Top