Miten hoidot alkaa?

L

Lapseton

Vieras
Heippa! Olen tänne vähän aikaa kurkkinut, sillä hoitoihin hakeutuminen on ajankohtaista. Kaikki uusi tietysti jännittää ja siihen auttaa, jos tietää ees vähän etukäteen. Oisi siis ihana kuulla kokemuksia hoitopolusta. Kaikilla se on tietty erilainen, mutta ehk alun käynnit ja tutkimkset olisi samoja? Mitä siis tapahtuu kun hakeutuu tutkimuksiin? Sit vielä sellainen tyhmä kysymys, että miten sinne hakeudutaan? Soitanko terveyskeskukseen, neuvolaan vai minne?
 
Monia reittejä hoitoihin on tosiaan. Yksityisellehän tietysti pääsee suoraa. Julkisella tarvitaan lähete. Me ollaan ekalla kertaa menty terveyskeskus lääkärin kautta ja toisella kertaa perhesuunnitteluneuvolasta tehtiin lähete. Rohkeasti vaan yhteyttä jonnekin, niin se lähtee etenemään ❤️

Ensikäynnille mennään kumppanin kanssa. Siellä käydään läpi kaikkea teidän elämästä, yleisesti molempien terveydentilasta, kuukautiskierrosta ja sen mahdollisista ongelmista, päihteiden käytöstä, miten usein seksiä ja kaikesta muusta mikä voi vaikuttaa hedelmällisyyteen.

Alkututkimuksissa otetaan ainakin paljon verikokeita. En muista mitä kaikkea, mut multa tutkittu ainakin esim. Maksa, kilpirauhanen, amh, kaikenlaisia muita hormoniarvoja esim. lh ja fsh ja jotai perus verenkuvaa yms. Ainakin meillä päin kuulemma nykyään katotaan kaikilta myös ferritiini. Mulla on pcos ja ylipainoa, joten lääkärit on halunnu tehdä myös sokerirasitustestin. Miehelle tehdään sperma analyysi. Naisella ultrataan munasarjat. Osa noista alkututkimuksista on voitu tehdä jo ennen ensikäyntiä, esim. Ne verikokeet ja sperma-analyysi. Tai sit saatte sillo lähetteet.

Sit siellä suunnitellaan jatkot. Tarvitaanko esim. Munasarjojen aukiolotutkimus. Miten edetään. Yleensä suositaan kevyitä hoitoja alkuun esim. Ovulaation induktiohoito ja/tai inseminaatio, jos ei oo jotain selkeää syytä miksi siirrytään suoraan muihin hoitoihin.
 
Mä sain lähetteen yksityiseltä gynekologilta ja aika tuli noin 3 kk päähän. Multa otettiin yksityisellä verikoe ja miehen siemenneste tutkittiin.

Ensikäynnillä lapsettomuuspolilla ultrattiin ja tehtiin suunnitelma, joka meillä oli aukiolotutkimuksen jälkeen inseminaatioon ja jos sittenkään ei tärppää niin siirrytään raskaampiin hoitoihin.

Kaikki matkan varrella tavatut lääkärit/hoitajat ovat olleet tosi kivoja ja on ihan kädestä pitäen neuvottu askeleet ja vaiheet.

Tsemppiä matkaan ja toivottavasti teillä tärppää nopeasti😍
 
Me lähdettiin Inovan kautta tutkimaan. Yksityisellä oli jotenkin nopea ja helppo lähteä liikkeelle. Koska heti selvisi, että reittimme ei tule olemaan yksinkertainen, saatiin lähete julkiselle, koska tutkimukset ja hoidot yksityisellä olisivat maksaneet tosi paljon. Mut ite tykkäsin, kun meidät kohdattiin niin hyvin heti. Tunnelma oli erittäin empaattinen ja tuntui, että meidät kohdattiin tosi hyvin.

Miten ikinä teettekään, Tsemppiä matkaan ❤️
 
Tässä meidän matkasta.

Ekaa lasta kun alettiin yrittämään niin mentiin julkiselle ja saatiin sieltä lääkkeet. Julkisella vaan kaikkeen kuluu aikaa. Tuntuu että lähes joka kerta seuraava aika oli 3kk päästä.

Ensin mulle kokeiltiin ihan terolut (nää saatiin terveyskeskuslääkäriltä, mulla puuttui oma kierto täysin) saamaan kuukautiset aikaseks ja, että olis siitä sit lähteny itekseen pyörii. No ei lähteny. Sit sain lähetteen julkiselle naistenpolille. Ultrasivat, mutta kuitenkin lähete vielä yliopistosairaalaan (koska kokeneemmat lääkärit). Tässä vaiheessa en saanut vielä mitään muuta lääkettä.
Yliopistosairaalassa käskettiin laihduttaa (olin silloin 164cm ja 77kg) ja todettiin PCOS, sain myös metformiinin jotta kierto lähtis pyörimään. Uusi aika 3kk päähän-> olin saanut 3kg pois. Laihdutus ei riittänyt vaan uusi soittoaika taas 3kk päähän. Nyt olin saanut yhteensä 6kg pois ja lääkäri määräsi clomifenit.
Ensikäynnistä tk:ssa clomifenien saamiseen meni aikaa 1/2012 - 9/2013.

Toistä lasta yrittäessä ei tarvinnut onneks noin pitkään odottaa lääkkeitä vaan saatiin ne naistenpolilta ensikäynnillä.

Kolmatta yrittäessä mentiinkin suoraan yksityiselle koska kahden yhteisen lapsen jälkeen ei julkisella enää hoideta.
Hinnat on päätähuimaavia, mutta hommat etenee vauhdilla (tai ainakin meillä).
Saatiin yksityiseltä letrozolit ja niillä yritettiin yli kaksi vuotta. Yksi km tuli tuon reilun kahden vuoden aikana, sitten päätettiin kokeilla IVF.
IVF ensikäynnillä (samalla yksityisellä jolla aloitimme silloin reilu 2v sitten) olimme 2/2022 ja plussa oli tikussa jo 4/2022. Meillä oli todella hyvä tuuri ja kaikki meni putkeen.
 
Mä menin yksityiselle alussa jossa katottiin munanjohtimien aukiolo, ainakin amh ja kilpparilabrat, muita labroja ei muistaakseni katottu (tosin hemoglobiini ja ferritiini oli hiljattain tiedossa, kun oli työterveydessä ne kontrolloitu). No yksityinen teki sitt joka tapauksessa lähetteen julkiselle mun endometrioosin takia ja julkisella puolella tuli kysyttyä, voisinko myös hedelmöityshoitoja siellä jatkaa ja se onnistui, ilman varsinaista lähetettä hedelmöityshoitoja varten.

Julkisella puolella ei mitään tutkimuksia tehty enää, alotettii vaan inseminaatiohoidot ja tukena oli letrozol.
 
Mä oon saanu yksityiseltä gyneltä lähetteen kunnalliselle, katottiin AMH, ferritiini, kilpirauhasarvot, d-vitamiini… Nyt vihdoin pääsin käynnille ja IVF-hoitosuunnitelma reilun 2kk päästä. Mietin, että kuinka paljon kalliimpaa on mennä yksityiselle. Ehkä tässä jaksaa vielä 2 kk yrittää luomusti. Jos vaikka tärppäis…
 
Meillä ensikäynti julkiselle joulukuussa. Kutsukirjeessä oli minulle ohje, että verikokeet noin 1 vko ennen aikaa. Mutta entäs se miehen siemennesteanalyysi? Siitä ei puhuta mitään tässä kirjeessä? Monet tuntuu kirjoittavan, että ensikäynnillä käydään läpi verikokeiden tulokset plus miehen sperma-analyysin tulos ...? 🤔
 
Meillä ensikäynti julkiselle joulukuussa. Kutsukirjeessä oli minulle ohje, että verikokeet noin 1 vko ennen aikaa. Mutta entäs se miehen siemennesteanalyysi? Siitä ei puhuta mitään tässä kirjeessä? Monet tuntuu kirjoittavan, että ensikäynnillä käydään läpi verikokeiden tulokset plus miehen sperma-analyysin tulos ...? 🤔
Kyllä miehellekin pitäisi spermatesti tehdä. Multa pyydettiin verikokeet 2vk ennen aikaa ensikäynnille. Ja siis miehen piti kans käydä siellä labrassa… Kannattaa soittaa ja kysyä asiaa! Kuulostaa siltä, että kirjeestä jäänyt lappuja…?
 
@Hamsu84 meillä ainakin oli etukäteen tuo siemennestenäyte ennen ensikäyntiä. Oliko teillä ennen lähetteen tekoa tehty sitä? Meillä kaikki alkututkimukset tosin tehtiin lapsettomuuspolilla, kun spermaa oli jo ennakkoon pakkasessa siellä.
 
Kyllä miehellekin pitäisi spermatesti tehdä. Multa pyydettiin verikokeet 2vk ennen aikaa ensikäynnille. Ja siis miehen piti kans käydä siellä labrassa… Kannattaa soittaa ja kysyä asiaa! Kuulostaa siltä, että kirjeestä jäänyt lappuja…?
Okei, kiitos tiedosta! Täytyy soittaa ja kysyä tosiaan onko miehellä nyt lähete sinne labraan siellä. Lapussa ei mainita siitä mitään.
 
@Hamsu84 meillä ainakin oli etukäteen tuo siemennestenäyte ennen ensikäyntiä. Oliko teillä ennen lähetteen tekoa tehty sitä? Meillä kaikki alkututkimukset tosin tehtiin lapsettomuuspolilla, kun spermaa oli jo ennakkoon pakkasessa siellä.
Ei ole tehty ennen, joten täytyypä selvitellä onko miehellä nyt lähetettä sinne labraan..
 
Meillä terveysaseman lääkäri teki lähetteen lapsettomuuspolille. Käytiin silloin molemmat verikokeissa ja miehelle tehtiin siemennesteanalyysi ennen lähetettä. Polilta ohjelmoitiin vielä lisää verikokeita minulle ennen ensikäyntiä. 🙂
 
Takaisin
Top