Miten eroon tarkertujasta?

Kyfi1532530

Vasta-alkaja
Päällimäinen kysymys tulikin jo siinä, mutta kerrotakoon nyt tarkemmin, että kyse on mua viisi vuotta nuoremmasta naisesta, jolla on yhdeksän kuukauden ikäinen lapsi jolle suostuin kummiksi hiukan epäröiden. Nyt tässä vaiheessa alkaa kaduttaa, etten skipannut kysymystä suosiolla, sillä jos olisin tiennyt, että tämä ihminen käyttää lastaan vain lassonaan, olisin kieltäytynyt koko hommasta.

Ylipäätään tämä ihminen tarkertuu munhun todella tiukasti, ja uskoisin, että yksinhuoltajuudella on jotain tekemistä asian kanssa. Mutta se on vain niin ärsyttävää, kun kaveri päättää saada mut kiinni puhelimitse, niin hän todellakin soittaa niin kauan, että vastaan. Hänen vuokseen jouduin ottamaan puhelimesta koputuspalvelun pois päältä, koska en saanut milloinkaan puhua rauhassa puhelua loppuun vaan hän sitkeästi pommitti puhelun päälle kunnes katkaisen edellisen puhelun ja soitan hänelle takaisin. Ja ei, milloinkaan hän ei tehnyt sitä siksi, että olisi jotain tulenpolttavaa asiaa, vaan omaa kärsimättömyyttään. Kerrankin tämä sama naama laittoi mulle kesken puhelun viestiä "meinaaks puhuu viel kauankin"
Lapsen suhteen taas on aivan yhtä helvettiä. Mun pitäisi roikkua siellä alituisesti katsomassa lasta, ja aina kun olen siellä, mun pitäisi olla valtavasti vastuussa lapsesta - olla pesemässä, vaihtamassa paskavaippoja ja pukemassa sitä. Alkuun se tuntui herttaiselta, että äiti luotti minuun niin valtavasti, mutta hetken kuluttua huomasin, että lapsen hoidon jälkeen tiskaan ja siivoan siellä joka kerta käydessäni eikä kummitytön äiti edes kiitä, tajusin jotain olevan pielessä. Kun käyntini harvenivat ja usein hänen soittaessaan kerroin, että menen mielummin opiskelukavereitteni kanssa ulos tai haluan olla yksikseni ennemin kuin menen sinne, sain pitkän rivin perkeleitä puhelimessa että "menet aina vain ryyppäämään ja siks et tule tänne"
Hän ei myöskään ottanut huomioon, että suoritan opintoja töitteni ohella sekä kävin jatko-opiskelupaikkaan tähtäävällä preppauskurssilla siinä ohella, jolloin ensimmäiseksi ei aina tule mieleen mennä sinne ensiksi kuuntelemaan napinoita hänen koko sukunsa virheistä tai lapsen metelöintiä (lapsi on ihana, mutta äänekäs ja saa ollakin, mutta haluan valita itselleni sopivan ajankohdan kuunnella sitä). Ihan kuin siellä käyminen olisi jokin velvollisuus?
Sitten eniten raivostuttaa sen ihmisen rahankäyttö. Kuten edeltä voitte päätellä, hän ei siis tosiaan tee ensimmäisiäkään taloustöitä ja likaisia vaippoja ja roskia ja leluja lojuu milloin missäkin viikkokaupalla, eli hän ei todellakaan huolehdi sen enempää kämpästään kuin itsestään ja hänellä on oletus että yhteiskunta maksaa. Nyt jo kuulin kuinka hän kauhunsekaisesti odottaa tulevaa pakkoa mennä kouluun. Siitä huolimatta mulle tuli tautisena järkytyksenä, että tämä äiti-ihminen tienaa olemalla äitiyslomalla muutaman huntin enemmän kuin minä tekemättä yhtään käytännössä mitään ja mä olen meistä kahdesta kuitenkin se joka käy töissä. Siitä huolimatta rahat ovat loppu alituiseen ja kauhea itku, kun sossu kiristää välillä töihin menolla. Kysyin meinaan kerran, tulisivatko he luokseni joskus vuorostaan, koska kestää jonkin aikaa julkisilla tuo liikkuminen sekä inhoan sitä kämppää. Kaverini vastaus oli, että hän ei voi tulla niin kauan kun sossu ei maksa hänen matkojaan...
Joskus siellä käydessä kysyn, koska viimeksi he ovat käyneet edes ulkona, kun se näkyy jotenkin sen lapsen ruokahalussa ja olemuksessa, niin vastauksena on, ettei hän halua koska ulkona on niin kylmä.
Lisäksi hänen asioihini sekaantuminen on jotain niin maksimaalista. Henkilökohtaiset rajat menee yli niin että paukkuu ja yritän korrektisti muotoilla eikiitosenkeskustele kanssasi tästä, mutta se ei tunnu auttavan. Jos nyt sattuisinkin pamahtamaan raskaaksi niin tuon henkilön tuntien en saisi olla päivääkään rauhassa päteviltä neuvoilta.

Lapsesta itsestään mulla ei ole pahaa sanottavaa mihinkään päin. Hänen kanssaan tosin hengailisin enemmän sitten isompana kun vuorovaikutus olisi sanallisempaa. Mutta pitäisikö minun vain kylmästi katkaista välini tähän vai mitä tekisin, koska joskus hermot_ovat_todella_riekaileina.
 
Eipä sinulla kyllä kummina ole velvollisuutta tuolmaiseen läsnäoloon! Ehkä voisit suoraan sanoa että se olisi kummilapsen vuoro kyläillä kymmi luona vuorostaan. Ei kummius sentään mikää lieka saa olla, saati ahdistaa tuossa määrin.

Sent from my GT-I9105P using Vau.fi Foorumi mobile app
 
Olet todella kärsivällinen. Sanon suoraan olet ollut liian kiltti hänelle ja antanut hänen sekaantua liikaa elämääsi. ystävyydelläkin on rajansa. Pysyt siinä vaan kovana sanot kaikki päin naamaa. Jos ei usko kannattaa omaksi rauhaksi katkaista välit vaikka se lapsi olisikin todella ihanaa. Sinähän et ole mikään lapsenvahti taikka siivooja. Eri juttu jos hän sairastuu tai tarvitsee joskus omaa aikaa hengittääkseen, silloin voisi pyytää apua. Ei kannata suostua moiseen, minä en ainakan suostuisi. minulla on kaksi upeaa lasta täytyy myöntää että minäkään en välillä jaksa tehdä mitään sehän kuuluu asiaan, mutten ole niin naamaton että pyytäisin ystävääni tekemään asioita puolestani. :confused:
 
Olen samaa mieltä, että olet ollut aivan liian kiltti ja tehnyt liikaakin ystäväsi vaatimuksesta. Sinun pitää nyt opetella sanomaan vastaan ja kertomaan oma mielipiteesi asioista. Tosiaankin voit vaatia heitä tulemaan välillä luoksesi tai jonnekin kahvilaan johon kummatkin pääsevät helposti.

Kummina olet kuitenkin jollain tavalla vastuussa lapsesta ja en suosittelisi välien katkaisua, koska lapsihan siitä kärsii. En nyt oikein saanut selvää kuvaa kirjoituksesta, mutta itse olisin huolissani lapsesta, jos epäilisin noin paljon ystäväsi äidin taitoja ja harkitsisin lastentoimeen yhteydenottoa.
 
Tai sovitte treffit johonkin lähipuistoon! Silloin sinun ei tarvitse sinne huusholliin mennä lainkaan, saat olla lapselle se aikuinen ystävä, mikä kummin tehtävä ja oikeus on, mutta samalla ei tule tilannetta että huomaan heiluvasi imurin ja pölyhuiskun kanssa toisen asunnossa! Nyt kesällä rannalla on mukava tavata pienen kanssa, tai voit tarjota että pikkuinen voisi tulla silloin tällöin (kerran parissa kk) yökylään sinun luoksesi?
 
Vähän sama ajatus kuin Marsu82:lla, että pitäisköhän tuossa olla oikeasti aika huolissaan siitä vauvasta? Ei ole sinun velvollisuutesi hypätä siellä kuin pässi narussa aina kun äippä käskee, sinulla on omakin elämä. Sitä paitsi kun tuollaisen ottaa ristikseen niin ei siitä kohta pääse koskaan eroon, siis siitä äidistä, en puhu kummilapsesta. Mahtaisikohan tuo äiti tarvita perhetyötä? Jos hän on jo sossun asiakas, ei kai olisi kovin suuri kynnys tehdä ilmoitusta myös lastensuojeluun, jolloin voisivat mennä arvioimaan perhetyön tarvetta? Sinä et kuitenkaan ole kaverisi siivooja tai lapsenhoitaja.
 
Vastaan nyt kaikille yhteisesti, koska se käy helpommin.

Kyseessä on siis nuori äiti ja ilmeisen ongelmallisista oloista itsekin lähtöisin, mutta ei kuitenkaan liian ongelmallisista. Olen ollut kärsivällinen tähän asti osittain velvollisuudentunnosta, osittain lapsen takia ja osittain vain "kyllä tästä selvitään" asenteella. Teidän (yllättävän ystävällisiä ja hyvin ymmärtäväisiä!) kommentteja lukiessa havahduin ajattelemaan, ettei asioiden nyt noin kuuluisi edes olla - aluksi tulin tänne vain melkein raivotakseni, miten turtunut olen tuollaiseen paskanjauhantaan, mutta havahduin tätä kautta siihen, että se ei nyt ole se varsinainen ongelma. Olen kuitenkin aika nihkeä tekemään mitään lastensuojeluilmoituksia tai ilmoituksia ylipäätään, koska lapsi itsessään ei näytä kärsivän ja äiti tietää selkeästi miten vauvaa käsitellään oikein. Sitä ei pahoinpidellä, pidellä huonosti tai muutakaan, mutta elämäntyyli sitten muuten on vaan aika perseestä ihan suoraan sanottuna.Alkoholia ja päihteitä kuvioissa ei ole, joten senkään takia en tiedä onko viisasta tehdä mitään ilmoituksia tavallaan turhaan, siellä on vain arki hukassa.

"Kummina olet kuitenkin jollain tavalla vastuussa lapsesta ja en suosittelisi välien katkaisua, koska lapsihan siitä kärsii." Tapaamisista ja sun muista mulle virisi monenlaisia ajatuksia teidän kannanottoja lukiessa. Lapsi ei ole vielä kovin iso, joten miten pitkään hän mahtaa edes mua muistaa minua käyntieni jälkeen? Kummius on minulle itselleni sellainen tehtävä, että pidän kiinni siitä mitä olen sopinut ja haluan olla lapsen kanssa. Tällä lapsella on kuitenkin jo aika liuta kummeja jo entuudestaan, joten siksikin pyytämiseni kummiksi oli aika "o-ho, miksi" juttu. Mutta tässä tapauksessa tuo tapaamisten sopiminen muualle (puistoon, kahvilaan, yms) ei nyt taida olla se ratkaisu, sillä taustalla on hiukan muutakin. Se läsnäolon pakko sun muu pistää vain ajattelemaan, että mikä se roolini nyt siinä taloudessa on ja mun on pakko vain sanoa ääneen, että ehkä mut on alkujaan valittu kummiksi vain äidille itselleen eikä lapselle eli hieno kiristyskeino? Sen vuoksi taidan kyllä kääntyä siihen kannalle, että irtisanoudun vain tehtävästä ja annan heidän keskenään jatkaa elämäänsä, sillä en ole kuitenkaan vielä ehtinyt kiintyä liiaksi lapseen eikä lapsi minuun ja olen alituisesti hankaluuksissa lapsen äidin kanssa. Mitä sitten kun/jos riitaannun äidin kanssa, niin irtisanotaanko minut mielivaltaisesti virasta vai jatkuuko kaikki ennallaan..? Mietin sitä myös tuolta kannalta. Onko mun siis hyvää hyvyyttäni sekaannuttava tuollaisen ihmisen elämään, joka myös yrittää sekaantua omaanikin tehden kaikesta mahdollisimman vaikeaa? Olenko liian kylmä jos vain teen selväksi, että en ollutkaan ihan valmis tähän ja plapla mutta tarkoituksenani ilmaista että en aio jatkaa enempää, koska tiedän jo nyt melko varmaksi ettei puhuminen auta. Se tapaamispaikkojen vaihtaminen ei meinaan ratkaisisi mitään, sillä muu "terrori" jatkuisi ennallaan.

Tuon ihmisen vuorovaikutustaidot eivät oikein pelaa, se nyt on selvä. Mietin nyt tarkkaan mitä teen, sillä toi käytös menee aina vain pahemmaksi. Viime kertaisen tenttisuman aikana hän pyysi minut vahtimaan lastaan ja menin sinne kirjojen kanssa havaitaksenikin, että lapsi on kipeä. Sain tartunnan, ja sitä tautia kesti neljänkymmenen asteen kuumeessa koko tentteihin lukemiseen varatun ajan. Samaten ilmoitin kaikille yhteisesti, etten ole käytettävissä ennen 18. päivää erään tärkeän asian takia, johon täytyy valmistautua ja tämäkin ihminen vastasi ymmärtävänsä. Kuitenkin melkein viikon kuluttua tämä soitti minulle ja kyseli ties minne (vaati..). Joinain kertoina kun olen sopinut meneväni sinne EHKÄ, mutta jotain muuta onkin ilmaantunut (töitä esim.) tämä ei vain luovuta vaan soittaa, soittaa ja soittaa niin kauan että vastaan vaikka tietää, että soitan takaisin kun ehdin. Sitten tuo omiin asioihini sekaantuminen on ollut niin vahvaa, että en tiedä miten päin olisin sen ajoittaisen ristikuulustelun sun muun alla. Ne asiat, jotka jätän kertomatta, hän yrittää onkia selville ja ne asiat, joista mainitsen tekeväni (mm. opintolainan otto..) hän alkaa vuolaasti ohjeistamaan vaikka en ole esittänyt kaipaavani mitään sellaista.
 
Kenestäkään ei ole hyötyä toiselle, jos ei itse jaksa tai ole kunnossa. Tuo kuulostaa siltä, että susta imetään kaikki mehut. Kannattaako se?
Mitä sinä menetät, jos teet muutoksia kuvioihin?

Ulkopuolisena on helppo päivitellä tilannetta, mutta uskon ratkaisujen tekemisen olevan vaikeaa kun on itse keskipisteessä. Kirjoitat fiksusti, joten varmasti osaat punnita vaihtoehtoja. On olemassa worst case scenarioita varmaan montakin, mutta (oman kultani sanoja lainaten) toista ei voi ikinä tekemällä tehdä onnelliseksi. Joten olemalla kiltti mikään ei välttämättä koskaan muutu, vaikka kuinka yrittäisi. Tietty olemalla vähemmän kiltti on myös vaikea arvioida, mihin suuntaan muutos vie...

Ja en_ole_varma, mutta lastensuojeluilmoituksiakin voinee tehdä erilaisia. Tai siis ettei aina tarvitse olla kysymys tosi pahasta ongelmasta, vaan ulkopuolinen apu saattaisi auttaa äitiäkin oikeaan suuntaan jo ennen kuin mitään ihmeempää rupeaakaan menemään enemmän pieleen. Riippuu kai työntekijöistä, paikkakunnasta jne, että miten toimii.
 
Siitä lastensuojeluilmoituksesta vielä, että sen voi tosiaan tehdä ihan siitäkin syystä, että arki on hukassa. Ennen kunnilla oli tarjota perhetyötä ihan melkein kenelle tahansa, nykyään siihen tarvitaan lastensuojelun asiakkuus. Lastensuojelun näkökulmasta asiat on helpompi hoitaa silloin, kun kuvioissa ei ole vielä päihteitä tai muuta pahempaa, vaan arki vasta alkaa rakoilla. Siellä täällä lojuvat vaipat sun muut roskat ja yleinen epäsiisteys voi olla merkki esim masennuksesta tai muusta mielialahäiriöstä.

Osaat varmasti arvioida itse, vaikuttaako tilanne siltä että ilmoitus kannattaa tehdä. Toisaalta voit ehdottaa perhetyön pyytämistä myös äidille itselleen, joskus äidit tekevät itse tilanteestaan ilmoituksen lastensuojeluun koska eivät muuten apua saa. Joka tapauksessa vaikuttaa tosiaan siltä että olet tämän äidin kummi, seuraneiti, lapsenhoitaja ja siivooja. Kaveruudestahan pitäisi kummankin nauttia ja "saada" jotain, ei vain olla aina se antava osapuoli.
 
Kyllä minäkin sitä ilmoitusta voisin harkita, jos ei muuta niin voisi saada sitä kautta sitä oikeaa kotiapua arjen pyörittämiseen eikä enää tarvitsisi sinuun turvautua. Tokihan vauvaperheessä aina on vähän paikat levällään, kun ei vaan ehdi, mutta osaat varmasti arvioida onko kaverisi kaaos vielä "normaalia" vai meneekö yli. Joka tapauksessa sinun tehtäväsi ei ole toimia päätoimisena siivoojana ja kotihoitajana. Satunnainen apu silloin tällöin on ihan ok, mutta jatkuva "hyväksikäyttö" ei ole suotavaa. Koita tarjoutua niin, että viet vaikka vauvan vaunuissa ulos ja äiti siivoaa sillä aikaa itse rauhassa, vaikka jotenkin sain tekstistäsi kuvan, että tämäkään tuskin tulee onnistumaan. Näin olen oman kummipoikani kanssa tehnyt usein. Nappaan pojan vaunuihin ja mennään kävelylle ja äiti saa tunnin verran aikaa siivota ja syödä rauhassa.
 
Tuntuu siltä, että olet väsähtänyt kaverisi toimintaan ja haluat nyt pestä kätesi koko hommasta. Olet tehnyt paljon lapsen/äidin eteen ja ymmärrän kyllä väsymyksesi, mutta yrittäisin kyllä ensin edes kokeilla ehdotuksiamme ja jos ei toimi niin sitten tehdä muita ratkaisuja. Olet vaan tiukka ja laitat rajat. Ihan niin kuin lapsienkin kanssa, jos kieltäydyt niin älä anna itseäsi ylipuhua suostumaan. Vaikka lapsella olisi muitakin kummeja, niin se ei tarkoita sitä että nämä kummit olisivat lapsen elämässä. Tsemppiä!
 
Takaisin
Top