Miten auttaa vähävaraisia?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tuoreessa artikkelissamme kerrotaan että melkein 12% lapsista elää pienituloisessa perheessä. Mitä ajatuksia teille aiheesta herää? Miten esimerkiksi toisaalta valtio, toisaalta yksityishenkilöt voi asiaan vaikuttaa?

Mielestäni asiaa voisi auttaa paljon jos vanhempainetuudet olisi kohdallaan. Kotihoidon tuki on ihan onnettoman pieni. Toisaalta myös jotkin työllisyysehtosäännöt on yksinomaan typeriä ja lisäävät monien taloudellista ahdinkoa.

Yksityishenkilöt taas voi auttaa osallistumalla vähävaraisille suunnattuihin keräyksiin. Artikkelissa mainittiinkin hyvä joulumieli -keräys. Mutta kyllä apua tarvitaan myös ympärivuoden. Tuli myös mieleen nämä "lahjoita kengät" keräykset, joilla jaetaan varattomille kenkiä yms.

Minä lahjoitan lapsen pieneksi jääneet vaatteet ja tarpeettomaksi jääneet tarvikkeet Hope ry:lle. Olen myös antanut suoraan tuttavaperheille. Joskus olen kyllä ihmetellyt, kun olen tarjonnut kotihoidontuella olevalle äidille yhdellä lapsella olleita vaatteita eivätkä ne ole kelvanneet, ihan kuvan kera tarjosin ja vain kaikkein siisteimpiä ja ihan tavallista Reimaa yms. Onneksi Hopessa varmaan menee oikeaan kohteeseen.

Joulupuu-keräykseen olen lahjoittanut muutamana vuonna ja rahalahjoituksia olen antanut sellaisiin keräyksiin, jotka on kohdistettu lapsiperheille.

Hävikkiruoan lahjoittaminen ja vaatteiden myyminen edullisesti kirpparilla on tärkeää. Me käydään ruoka-avussa kerran kuussa, kun mies opiskelee ja mä olen äitiysrahalla. Meidän tulot on pienet, koska pyritään olemaan ottamatta opintolainaa ja asutaan rivitalossa.

Vielä sekin muuttuu, kun mies pääsee töihin ja mun äitiysloma loppuu. En voi kuitenkaan tarpeeksi kuvailla, kuinka suuri apu ruoka-apu vähävaraiselle perheelle on. Upeaa toimintaa seurakunnalta ja suosittelen lämpimästi vähävaraisille käyttämään.

Kirkollisveroa tulen aina maksamaan ja toivon että siitä on apua muille vähävaraisille kun me työllistytään.Beating Heart

Verojen maksaminen ja töissä käynti jo itsessään on arvokas lahja yhteiskunnalle. Me voidaan näin tukea niitä jotka eniten apua tarvii ja mahdollistaa kaikille hyvä ja turvallinen elämä.

Meillä kohteena Joulupuu ja Hope. Tietää että menee tarpeeseen ja helppo lahjoittaa. Lastenvaatteiden kiertoon laittaminen on hyvä teko, kaikilta. :)
Valtio voisi tukea enemmän lapsiperheiden toimeentukea, esim. korotukset lapsilisään, kotihoidontukeen, ilmainen päivähoito..

Takaisin