Mitä valitset synnytysmusiikkilistalle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sportmama
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Onko synnytysmusiikkilista mielestäsi hyvä rentoutuskeino synnytyksen käynnistyessä?

• Kaikki äänestäjät
    11

Sportmama

Oman äänensä löytänyt
Ajattelin kysäistä, oletteko tehneet tai aikeissa tehdä synnytysmusiikkilistaa h-hetkeen valmistautuessa? Jos supistuksien kanssa joutuu kotona oleskelemaan pitkään ennen sairaalaan lähtöä, niin musiikilla voisi olla rauhoittava vaikutus. Miksei myös automatkalle tai synnytysairaalaan mukaan. Paljonhan on olemassa erilaisia rentoutus ja luonnonääniä - musiikkia. Mutta kyllähän sitä voi olla jotakin perinteisempääkin, rauhoittavaa ja rentouttavaa musiikkia, mistä itse pitää. Olisi kiva kuulla kappale-ehdotuksia, ajattelin itse kokoa hieman listaa tulevilla viikoilla. Sehän on hyvää rentouttavaa valmistautumista myös näihin viimeisiin viikkoihin, vaikka iltaisin venytellen hämärässä kynttilänvalossa - syksyä odotellen :)

No mulla oli mahapanta koko ajan ja kyllä parasta rentoutusta oli ne vauvan sydänäänet :smiley-angelic005 Ei sen enempää erityistä musiikin kuuntelua raskauden takia

Mä ajattelin tehdä ihan kaiken varalta parikin soittolistaa, toiseen rauhallisempaa ja toiseen kunnon runttausbiisejä. En vertaa synnytystä punttitreeniin tai lenkkiin, mutta yleensä treenatessa mulla on musiikkia mukana ja tiedän miten se antaa voimaa, auttaa keskittymään ja tuo lisätsemppiä. Plus että musiikki on ollut mulle aina tärkeää, joten en näe mahdottomana ajatuksena, että synnytyksessäkin olisi musiikki mukana. Voihan se olla, että kun on tilanne päällä, haluan korvatulpat korviin ja kaikki ääni ärsyttää, mutta never know :)

Mä en ajatellut valita niitä etukäteen... kotona ollessa voi laittaa soimaan, mikä sillä hetkellä tuntuu hyvältä...sairaalaan otan usb-soittimen mukaan, pitää katsoa, että siellä on jotain valinnanvaraa. Tosin en ole varma, haluanko sitten sairaalalla kuunnella musiikkia. Jos se tulee korvakuulokkeista niin se saattaa joko auttaa "omaan maailmaan keskittymisessä" tai sitten häiritä. Tavallaan epäilen vähän tuota jälkimmäistä.

Kehtolauluista: En ole jaksanut opetella mitään oikeita kehtolauluja, olen laulanut ja hyräillyt mitä mieleen tulee. Meidän vauvan biisilistalla ollut mm. Varpunen jouluaamuna ja muita joululauluja, Sleeping sun, se taikalaulu siitä Kaksin karkuteillä-leffasta, Syksyn sävel-klassikko Pikku pukki, ja se laulu mitä sairaalaklovnit lauloivat :laughing002 Anopille annoin lahjaksi kauan sitten sellaisen lorukirjan, kun hän muutenkin loruilee, joten hän saa ottaa vastuun näistä kansanperinteistä :biggrin

iTunesista tsekkailin eilen oman mieltymyksen mukaista elektronista musiikkia synnytykseen. Löytyi sieltä näköjään varta vasten tehtyjä synnytysmusakokoelmia! En tiedä millainen musiikki sillä hetkellä on mieleen, mutta voisin kuvitella ettei hirveän hempeä ja maalaileva musiikki oo mun juttu. Rumia saundeja, kipeitä ääniä ja hyvä tempo tai sitten muuten vaan hyvä ja svengaava meno!

Aattelin seuraavaks viritellä jonkun pikku-ukon ulkoistukseen sopivan biisilistan. Tai ehkä kaks. Toiseen rytinää, menoa ja meininkiä, sellaista energiamusiikkia. Toiseen vois sit laittaa sellaista aamu-usva ja hämyiset illat henkistä melodista. Eiköhän niillä pärjäile, jos nyt ylipäätään huvittaa kuunnella sillähetkellä mitään, mutta ainakin varsinaista h-hetkeä odotellessa olis kiva kuunnella jotain kannustavaa :)

Listat valmiina;" rentoutus cd" spotifyssa, "babys lullabys" spotifyssa ja oma "pregnant" spotifyssa, jossa hempeää ja rauhallista musiikkia Kurkelasta Edelmaniin ja Joss Stonesta Alicia Keysiin. Todennäkösesti voi käydä niin, ettei jaksa kuunnellakaan musiikkia. Mutta tarvittaessa on lista valmiina fiilistelyyn. Ja on ollut mukava kuunnella toisinaan iltaisin musiikkilistaa läpi. Yllättävän vähän kuitenkin! Omassa puhelimessa on pari listaa, joita voi myös kuunnella jos siltä tuntuu. Ei voi tietää etukäteen, miltä tuntuu ja miten omat toiveet etenee. Mennään omalla painolla siis! Synnytyksen jälkeen laitetaan sitten taas latinot ja zumbat soimaan ja tanssitaan vauvan kanssa.

Minä tein omantyylisen listan kans, ihan semmosta musaa mistä tulee hyvä fiilis. Eihän sitä tiiä, jaksaako synnärillä mitään kuunnella, mutta osastolla ainakin. :)

Mä oon kova laulamaan, ja laulan aina, joka paikassa ja koko ajan, joten tämä lapsi on tottunut niin rockiin kuin humppaankin. Mitään erityistä me ei lauleskella, kaikkea vaan. Jos on sukuunsa tullut, niin rytmi ja musiikki on veressä. :)

En kaivannut musiikkia synnytyssaliin enkä osastolle. Itseasiassa kuuntelen musiikkia radiosta normaalistikin vain autolla ajaessani.

Sama juttu, ehdinkin olla salissa vain kolme tuntia ennen syntymää enkä kyllä kaivannut mitään musiikkia siihen tilanteeseen. Osastollakaan ollessa en sitä kaivannut.

Se on varmaanki hyvin yksilöllistä. Minä kuuntelen musiikkia ihan koko ajan joka paikassa, mutta en tosiaan usko synnärille sitä tarvitsevani. Osastolle otin varuiksi, jos tulee peukalonpyörityshetkiä. :)

Mutta esim. lukemista tai muuta höpöä en oo ottamassa, kun en kuitenkaan malta keskittyä. Käsitöitä jossakin vaiheessa mietin, kun oon nyttenkin koukku kourassa koko ajan. :D

Itse kuuntelen kanssa paljon musiikkia ja varasin sitä sairaalaankin mukaan mutta eipä käynyt edes mielessä kuunnella mitään. Muutenkin kaikki "tyhjät" hetket itse käytin nukkumiseen (myös synnytyssalissa epiduraalin jälkeen), minulla kun sattui sellainen onni että olin osastolla neljän hengen huoneessa melkein koko ajan yksin! Viimeiseksi vuorokaudeksi sain huonekaverin jonka vauva joutui sitten lasten teholle eli ainoa joka unia häiritsi oli ihan vaan oma vauva.

Takaisin