Mitä tuliaisia toivoitte vauvaa katsomaan tulleilta?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Kun teitä ja vauvaanne tultiin katsomaan pian syntymän jälkeen, millaisia tuliaisia toivoitte vierailta? Tai mistä ilahduitte erityisen paljon? Saa vastata myös että mitä toivoisi, jos ei ole vielä ollut tässä tilanteessa. :)

Muistaakseni itse ilahduin kaikista tuomisista, mutta erityisen kivaa oli, jos joku toi tullessaan jotain "kahvileipää" ettei tarvinnut itse asiasta stressata. Muutenkin tuntui mukavalta, jos minuakin muistettiin jotenkin eikä pelkkää vauvaa. :D Vaikka toki kaikki suloiset vauvanvaatteet ja muut olivat hyvin tervetulleita.

Mietin tätä, koska olen menossa huomenna katsomaan ystävääni ja tämän uutta vauvaa. En ehdi nyt sen kummemmin kaupoille, joten vien vauvalle Blaan söpön valasbodyn ja äidille suklaata. Ajattelin pakata mukaan myös muutaman omilta lapsiltani jääneen vaatteen - sellaisen vähän laadukkaamman ja/tai siistimmän.

Käyttötavara tai syötävät ovat olleet minun lemppareita. Äitini ja anoppi toivat ruokaa koko perheelle ensimmäiseksi viikoksi ja se oli iso apu. Sai keskittyä vain vauvaan, eikä tarvinnut kokkailla.

En minä itselleni oikein mitään kaivannut, mutta toki joku pieni tuominen myös äidille lämmitti mieltä erityisesti. Vauvan vaatteet, joku pieni lelu tai muu vastaava olivat meille hyvin tervetulleita. Kummitätini on virkannut kaikille lapsilleni vauvalahjana torkkupeitot ja ne ovat olleet hyvin tykätyt ja paljon käytössä olleet. Tunnearvoa noilla on paljon käytännöllisyyden lisäksi! :)

Minun puolen suvulla on vahvasti karjalaiset perinteet käytössä, joten rotinat oli vauvan syntymän jälkeen itsestäänselvyys. Minusta ihana perinne, ei todella tarvinnut huolehtia tarjoiluista vieraille, kun tiesi että sieltä tulee kokonaista pullarinkilää, kakkua ja muita leivonnaisia tulijoiden mukana. Ilahdun kaikista tuomisista, mutta ei myöskään tarvitse välttämättä tuoda mitään. Sekin äitini sanontoja, että ”ei meille pääsylippua tarvitse kun tulee kyläilemään”. :joyful: Toki kaikki taisivat esikoisen kohdalla jotain tuoda, ilmeisesti vauvatuliaiset on niin vakiintunut tapa ettei kukaan siitä poikennut.

Oli myös kiva, jos isompia lapsia muistettiin jollain pienellä lahjalla. :) Onhan isosisaruksen titteli upea asia ja vastuullinen tehtävä!

MInunkin juuret Karjalassa ja rotinaperinne elää suvussani vahvana. Etenkin isovanhempani ovat muistaneet ruokatuliaisilla (karjalanpiirakoita, laatikkoruokia, leipää, pullaa jne jne jne...) ja ruoka onkin ollut ehkä se mieluisin. Ystävät ovat tuoneet vauvalle leluja ja vaatteita, minulle raskausaikana kiellettyjä juustoja ja kaloja sekä suklaata. Vaatteet ja lelut eivät ole meille olleet ne paras, etenkään kun lapsia on jo sen verran monta, että varastot ovat aivan täynnä vaatteita ja leluja. Kuluvat lahjat ovat myös mieluisia, vaipat, kosteuspyyhkeet ja sellaiset, mukava yllätys on myös kukat joita ei enää nykypäivänä paljon saa.

Oli myös kiva, jos isompia lapsia muistettiin jollain pienellä lahjalla. :) Onhan isosisaruksen titteli upea asia ja vastuullinen tehtävä!

Kiitos muistutuksesta! Olen aina ajatellut että isosisarustenkin on kiva saada jotain juuri tuosta syystä, mutta nyt olin unohtaa koko asian. Pitääkin hommata jotain tämän ystävän 3-vuotiaalle esikoiselle. :)

Vieraat saavat laittaa itse pöydän koreaksi ja keittää kahvinsa ja latoa tiskit koneeseen, se riittää. Tuossa kohtaa vieraiden seura on ihanaa, mutta energia ei riitä vieraiden kestitykseen. Sairaana ei saa tulla.

Mies toi sairaalaan Arnoldsista munkkeja, ei parempaa olisi voinut tuoda <3

Vauvan kummi toi vaippoja ja suklaata <3

Miehen sukulaiset toivat kotiimme vauvaa katsomaan tullessaan avokadoa, pähkinöitä ja siemennäkkäriä, sekä keittoa :)

Olin tosi yllättynyt ja kiitollinen kaikista muistamisista!

Korkeintaan kahvipullaa ja sisaruksille jotain. Vauva ei ymmärrä lahjuksista mitään, mutta isommat sisarukset kokevat tilanteen kurjana, jos vauvaa huomioidaan ja yhtäkkiä he ovat kuin ilmaa.

Melkein kaikki toivat vauvalle jotain turhaa, kuten liian pieniä vaatteita tai unileluja. Valitsen itse lapseni vaatteet ja unileluja riittää se yksi tuttu. Enkä myöskään käytä liian pieniä vaatteita. Kukkakimput olivat piristäviä ja kestivät pitkään.

Olisin toivonut pullaa, kahvia, ruokaa jne. ja jotain käyttötavaraa. Mielummin vaikka paketillinen vaippoja, jos ei muuta keksi, ei ainakaan mene hukkaan. Ja toivoisin myös, jos ei tiedä mitä toisi, että mielummin kysyy etukäteen mitä toivotaan. Ja tietysti olisi ollut kiva, että äitiäkin muistettaisiin jotenkin. Kukaan muu kuin oma äitini, ei mitenkään muistanut minua.

En toivonut mitään, olin vain iloinen kun tuli vieraita. Kaikki kuitenkin toivat jotain, jotkut innostuivat vähän enemmänkin. Vaatelahjat olivat mieluisia, samoin tarjottavat kahvipöytään. Kukkia on aina mukava saada, niitä saa niin harvoin.

Itse olen vienyt jotain vaatetta, pehmoleluja, kukkia, suklaata, sushia, skumppaa...mitä kenellekin. Enkä todellakaan ole odottanut pääseväni valmiiseen pöytään, vaan olen keittänyt omatoimisesti kahvit ja huseerannut.

No nyt mulla on aiemmin mainittujen lisäksi kassissa vielä Oppi & ilo -puuhakirja vauvan isosiskolle ja suklaalla päällystettyjä vadelmia äidille. Ehkä haen matkalla vielä kukkia / pienen pullon skumppaa / jotain kahvileipää.

Kaverit toi kahvileipää, sushia ym. mikä oli tosi kiva. Olisivat tosin voineet hyvissä ajoin ilmoittaa että tuovat tarjoilut, kun minä olin pakertanut suolaiset ja makeat valmiiksi tuoreen vauvan kanssa. Oli liikaa ruokaa, tuplasti kaikkea :)

Vaatteita jos vie niin koko 68 on järkevä.

Ja tosiaan isosisarusten ja äidin huomiointi on ykkönen, vauva mitään mistään ymmärrä.

Itse olen nyt parille kaverille vienyt kauniin muistikirjan ja vinkin kirjata ylös ajatuksia ja muistoja vauvavuoden ajalta. Ne unohtuu kumminkin. Vauvakirja on monella mutta niihin ei useinkaan saa mahtumaan paljoa, varsinkaan epämääräistä tajunnan virtaa. Kirja voi olla hauska lahja lapselle sitten isompana.

Tuo kokoasia voi olla hyvin kinkkinen.. :D Meillä kaksoset syntyivät toukokuussa ja moni lähetti meille vauvalahjoja ulkomaita myöden. Suurin osa vaatteista, mitä saatiin, oli kokoa 68cm. Paljon oli selvästi kesävaatteita. Meillä vain kävi niin, että olivat 68cm vaatteet käytössä vasta seuraavana talvena ja nuo vaatteet jäivät lähes kaikki käyttämättä. :( Jos on yhtään epävarma koon suhteen, ostaisin itse vaatteita, mitä voi käyttää mihin vuodenaikaan tahansa. Silloin koko 68cm on erittäin hyvä valinta. :) Muussa tapauksessa kysyisin vielä neuvoa vanhemmilta.

Toivoin jotain syömistä, kukkia jne. Taisi kaikki itseasiassa tuoda jotain tavaralahjoja. Oli jännä, kuinka paljon saatiin tuttipulloja, vaikka olin kertonut kyllä aikeestani imettää ja se lähti mainiosti sujumaan. Suurinta osaa ei sitten koskaan käytettykään. Tavara- ja vaatelahjat olivat ihan mieluisia, mutta tosiaan olisi ehkä kaivannut jotain enemmän juuri siihen hetkeen.

Tuosta tulikin mieleeni, että kun miehen kaveriporukka tuli ekaa kertaa vauvaa katsomaan, antoivat he pienen vaatelahjan ja pulautusrättejä. Rupesin siinä sitten olohuoneessa imettämään kun kaverit oli paikalla, yhden ilme oli niin mainio :hilarious: Vilkuili vuoronperään mun tissiä ja niitä rättejä. Nappasin sitten yhden niistä suojaksi, kun selkeästi häntä hieman kauhistutti katsella. Heti sai käyttöä.

Takaisin