mitä teillä muilla on kohdun korkeus ollut ekoilla mittaus kerroilla?

kirsikka84

Silmät suurina ihmettelijä
mulle tuli tänään raskausviikkoja 16+0 ja oli neuvola aika myös tänään niin mulla todettiin nyt jo kohdun korkeudeksi 15cm ja oli eka mittaus kerta. tuli epäilys itelleni et mahtaako ultran antama laskettu aika pitää sittenkään paikkaansa kohdun korkeuden kanssa.
 
Noilla viikoilla ei normaalisti sitä mitata, koska tulokset ei ole millään tavalla luotettavia. Voi olla turvotusta niin paljon että vaikuttaa isommalta mitä on, ja niin paljon mittaajasta kiinni myös. Normaalisti mittaus aloitetaan vasta puolen välin jälkeen, kun kohtu erottuu paremmin sieltä.
 
täällä päin on mittaukset aloitettu yleensä mitä tiedän muita niin just kyseisellä 16 viikolla ja siitä seurattu eteen päin loppuun asti ja pitänyt ihan paikkaansa ilman turvotus epäilyjä.
 
Ok. No minä vaan olen kuullut että noin aikasin ei normaalisti mitata, kun tulokset ei ole luotettavia. Mutta sekin on kai niin paikkakuntakohtaisita. Täällä on aloitettu mittaukset aina puolen välin jälkeen.
 
Mulla mitattiin tässä toisessa raskaudessa ekan kerran viikolla 17+6, jolloin sf-mitta oli 18cm. 
Yleensä ensisynnyttäjillä ainakin mittaillaan vasta rv 20 kieppeillä, niinkuin täälläkin sillon esikoisen aikana.
 Ja se on ihan normaalia että aikaisilla viikoilla mitta menee siellä yläkäyrillä, se kuulemma tasottuu sitten raskausviikkojen myötä. :) Kuten myös se, että mittaustulos voi vaihdella mittaajan tai vauvan asennon mukaan...
 
Mulla oli rv 15 sf-mitta 15cm ja nyt rv 20, 17cm eli yläkäyrien yläpuolella mennään. Yleensä kaikilla kuulemma tasoittuu eikä oo mitään vaarallista, sen takia se mittailu yleensä aloitetaanki vasta yli rv 20 ettei ihmiset murehdi turhaan... :)
 
Ja ei välttämättä oo merkki isosta vauvasta tuo yläkäyrien yläpuolinen sf-mitta vaan esimerkiksi isokokoisesta kohdusta vaan tai vaan lapsiveden paljoudesta :) 
 
Mulla mitattiin ekan kerran rv 23 ja oli 17cm. Neuvolantäti sanoi vaan, ettei ne oo niin tarkkoja vielä ja tässä vaan seuraillaan et mihin suuntaan kehittyy jne.
 
Mulla mitattiin eilen ekan kerran, RV 18+2 ja SF-mitta oli 19. Odotan esikoistani. Ja minullekkin sanottiin, jotta ekat mittaukset menee yleensä vielä yläkäyrillä, mutta alkaa siitä sitten tasaantumaan raskauden edetessä.
 


Ank kirjoitti:
Mulla mitattiin ekan kerran rv 23 ja oli 17cm. Neuvolantäti sanoi vaan, ettei ne oo niin tarkkoja vielä ja tässä vaan seuraillaan et mihin suuntaan kehittyy jne.


Jep. Mulle kans sanottiin, että ei ne oo tarkkoja, ja sillä seurataan juurikin kasvaako toinen ollenkaan. Ja tuohonkin mittaan vaikuttaa juurikin esim. lapsiveden määrä. Kannattaa siis vaan rohkeasti kysyä neuvolassa asiaa, jos mietityttää yhtään. Sitä varten on neuvola! Itse odotan esikoista ja mitattiin ekan kerran RV23 kohdalla, ja sillon oli mitta 20cm. Ja mulle neuvolassa sanotiin, että siihen vaikuttaa myös hyvin paljon äidin koko ennen raskautta ja kuinka monta on lasta on ennestään.
 
Takaisin
Top