Mitä teillä luetaan?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Mitä kirjoja teidän lapsenne tykkäävät kuunnella / lukea? Kertokaa myös, minkä ikäisistä lapsista on kyse. Erityisesti kiinnostaa, mitkä ovat tykättyjä kirjoja 2-3-vuotiaiden keskuudessa. :)

Meillä 2 v 9 kk kuskaa kirjoja luettavaksi, mutta usein niin pitkiä, ettei sitten kuitenkaan jaksa kuunnella kuin muutaman sivun. Ajattelinkin, jos saisin teiltä ideoita hyviksi kirjoiksi. Eskarilaisen kanssa luetaan parhaillaan Narniaa (Velho ja leijona). Ihanaa, kun hän viimeinkin jaksaa kuunnella tällaisia "kunnon tarinoita". :) Kolmasluokkalainen lukee jo paljon itse, mutta kuuntelee kyllä myös vähintään iltasadun.

Meillä nuorimmaisella on ikää 1v 11kk ja tykkää kuunnella ja samalla katsella kirjoja. Suosikit vaihtelevat, mutta tykkää, että samaa kirjaa luetaan monta kertaa. Kesällä hittinä oli Koiramäki, myös muut Mauri Kunnaksen kirjat ovat kovalla käytöllä. Runokirjoja luetaan myös, Tiitiäisen Runolelusta aloitettiin, nyt suosikkina on Tiitiäisen Satupuu. Viirut ja Pesoset käyvät kaikki, Miina ja Manu - kirjat, vanhat Pupu Tupunat, Minttu - kirjat, Franklinit, Muumit kuvakirjoina, kuvasanakirjat....

Kirjojen suosioon saattaa liittyä se, että itse rakastan lastenkirjoja

Meidän neljä-vuotiaalla on jo pidemmän aikaa ollut Miina ja Manu -kirjat suosikkeja. Lyhyet alkuperäiset Muumit on sekä äidin että lapsen suosiossa (Kuinkas sitten kävikään ja Kuka lohduttaisi nyytiä). Vaukirjan kirjoista tykätään myös kovasti. Kaikki lasten tietokirjat on myös kivoja. :)

Kaksi ja puolivuotias poika on erityisen ihastunut Frankliniin. Mikään muu ei oikeastaan kelpaa.

Meillä 4v poika ja 3v tyttö ja suosikkeja on salama mcqueen, muumit, miina ja manu ja nalle puh.

Meillä toimii hyvin erilaiset kirjat. Jos lyhyempää ollaan vailla, niin Teemu ja Sanna kirjat ovat olleet kivoja, samoin Tilda ja Barbababa. Franklin on myös ollut hitti!
Pupu Tupuna on hieman pidempää tarinaa, samoin Miina ja Manu, Kumpulaakson Pompom.

Vielä 5 vuotiaanakin minun vanha Meidän Murkinat pelittää. Se on kestosuosikki, kun pitää olla lyhyt satu illalla. En tosin tiedä mistä sellaisen oikein nykyisin saisi. Runomitta on kiva ja siinä on saanut selittää sanontoja lapselle. Esim. liekö, karja, rehti... Ei ole ihan jokapäiväisiä sanoja, eli on toiminut myös kielen opettajana.

Käytiin juuri kirjastossa hakemassa about 30 kpl kirjoja - eiköhän niistä joku kelpaa. :D Mukana on kyllä myös kirjoja kuopukselle ja isommille lapsille. Tuolle lähes 3-vuotiaalle otin nyt kokeiluun mm. Franklineja ja lyhyitä muumikirjoja. Myös muutama työkonekirja, Pipsa Possu - ja Ryhmä Hau -kirjat tarttuivat mukaan. Niistä tuo tykkää ohjelman muodossa, joten ehkä kiinnostaa kirjanakin.

Meidän 2,5v tytön suosikkeja on Pipsa Possu, muumit, Teemu ja Sanna-kirjat ja Vaun Pikku-Eetu- kirjat :)

Voi että mäki oon koittanu metsästää kirjastosta noita Pipsa-Possuja, kun tykkää sitä ohjelmana katsella Areenasta niin vois kuvitella kirjojenkin uppoavan.. Muuten meillä reilu 2v tykkää lukea laidasta laitaan, Vaun kirjakerhon kirjat uppoaa aika hyvin ja muuten tosi sekalaisesti kirjaston kirjoja, ei vielä juurikaan mitään tiettyä kirjasarjaa niinkään..

Yks lemppari tytölle on Aaro-orava -kirjat, onko kenellekään muulle tuttuja? Itekki tykkään niistä, jotenki tosi ihania :D Kirjoittajana on Mélanie Watt

Me löydettiin vahingossa Vaskimetsä-sarjan kirjoja. Kiehtovia tarinoita, kirjavaa suomen kieltä ja värikkäitä kuvia. 3v tykkäsi. :)

Voi että mäki oon koittanu metsästää kirjastosta noita Pipsa-Possuja, kun tykkää sitä ohjelmana katsella Areenasta niin vois kuvitella kirjojenkin uppoavan..

Taitavat olla aika suosittuja, kun kirjastossa oli eilen tasan yksi Pipsa-kirja jäljellä. Ja heti meidän jälkeen meni toinen äiti kyselemään niitä.

kirjasto on ihana kun voi kokeilla työläisiä tästä vai tästä ja lapsi saa itsekin valita.

Lyhyemmät tarinat mm Ryhmä Hau, Tuomas veturi

"Pidempi" tarina esim Siiri-kirjat, Masa Mainio, Vau-kirjoista tykätään paljon.

Ja iltapalan aikana olen lukenut vanhemmalle lapselle ääneen kirjaa ilman kuvia ja yllättävän hyvin nuorempi jaksaa kuunnella sen kolme-viisi sivua. Välillä menee 10 sivua.

Pitää kokeilla vaskimetsää.

Kuvia lähinnä katsellaan ja sivua käännellään niin tiuhaan ettei lukea ehdi, niin kiire katsomaan seuraavan aukeaman kuvat!:hilarious:

Takaisin