Mitä tehdä kun lapsi lyö

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Disso-äiti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
D

Disso-äiti

Vieras
Olisiko vinkkejä mitä tehdä kun kohta neljä vuotias lapsi lyö. Tänäänkin lyönyt useamman kerran minua. Ihan joka päivä ei onneksi ole samanlaista. Luulen että lapsi reagoi sillä tavalla meidän raskaaseen elämän tilanteeseen. Sinällään ymmärrän että lapsenkin on paha olla ja purkaa sitä sitten sillä tavalla, mutta tapa on todella huono enkä jaksa tätä. Joka kerta olen kertonut että ei saa lyödä, se sattuu. Monen monta kertaa myös neuvonut lyömään vaikka seinää jos harmittaa.

Jos tuntuu, että lyömisen takana on paha olo, voisit ottaa yhteyttä neuvolaan. Sieltä voidaan ohjata osaavien ihmisten luokse, jotka voivat jutella teidän kanssanne ja antaa toimintaohjeita.

Lyömistilanteessa itse isku on hyvä pyrkiä estämään. Ota kädestä kiinni ja sano, että ei saa lyödä, sattuu. Uudestaan ja uudestaan... Jos tämä on lyömisvaihe, niin menee ohi toistolla. Hyvin tavallinen vaihe tuossa iässä. Sitten tehokeinona voi käyttää jäähyä, lempilelujen pois ottamista jne. "jos vielä lyöt, tuo lelu menee täksi päiväksi jäähylle"

Kiitos vinkeistä Ariana. Luin vastauksen jo ajat sitten, mutta en pystynyt silloin vastaamaan ja sittenhän se unohtui. Me ollaan perheneuvolaan jonossa, mutta tiedä sitten kuinka kauan saa odottaa. Kokeiltiin tuota lelun pois ottamista ja joko se toimi tai tilanne rauhoittui koska perheen tilanne on ollut nyt vakaampi. Joka tapauksessa lapsi ei ole nyt lyönyt vähään aikaan. :)

Takaisin