Mitä teen?!?

Kyfi4849630

Oman äänensä löytänyt
Nyt kaipaisin pikaisesti neuvoja ihmiset! Oon nyt 21.v odottava äiti. Odotan lastani innolla ja kaikki tavaratkin on hankittu. Olen kihloissa itseäni reilun 10 vuotta vanhemman miehen kanssa. Lisäksi asun mieheni omakotitalossa jossa mulla on 2 kissaa. Rakastan miestäni ja lastani jo nyt. Viimeisten 6:n kuukauden aikana mieheni on vain alkanut käyttää reilun puoleisesti alkoholia(käy kyllä töissä, eikä ajele humaltuneena autolla). Viikonlopun aikana mies ottaa lähes 45 annosta eri alkoholijuomia, ja kun hänelle puhun tästä niin hermostuu ja vetäytyy autotalliin kuuntelemaan musiikkia. Miehellä ennestään jo lähes aikuinen tytär joka on kertonut miehen hänenkin syntyessään tehneen niin, jonka takia tyttären äiti joutunut lähtemään tytön kanssa äitinsä luo asumaan. Mies ei kuuntele kun yritän kertoa tilanteesta ja saada avattua hänen silmänsä. Olen jo 3 kertaa yrittänyt eroa johon mies vastannut syyttävästi ja yrittänyt paeta velvollisuuksistaan. Mieheni on muuten erittäin ihana ihminen mutta ei hallitse alkoholin käyttöään. Kertokaa mulle mitä tehdä jotta tekisin oikein kaikkien kannalta.




Sent from my IdeaTabA1000-F using Vau Foorumi mobile app
 
Voi onpa hankala tilanne :/ Jospa mies vain jännittää tulevaa lasta ja yrittää purkaa sen juomalla? Koita vielä puhua hänen kanssaan, toivottavasti saisitte asiat kondikseen :/
 
Muokattu viimeksi:
Tosi kurja tilanne! Onko sulla neuvola tulossa lähiaikoina? Siellähän voisi puhua asiasta. Suomen AA-litolla on myös hyvät nettisivut ja auttava puhelin. Nettisivujen osoite on ihan vaan http://www.aa.fi.
Toivottavasti tilanne ratkeaa!
 
Voi ei, kenenkään ei pitäisi käydä tällaisia asioita läpi, varsinkaan raskausaikana. Mää ehdottaisin myös AA:ta tai vastaavaa ja esimerkiksi pariterapiasta voisi olla apua. Saisi tilanteeseen puolueettoman mielipiteen ja ehkä miehesikin kuuntelisi tunteitasi ja huoliasi paremmin. Entäs miehesi perhe, saisitko heiltä apua? Tarkoitan sillä, että jos hekin ovat huomanneet miehesi juomisen, ehkä haluavat auttaa teitä molempia selvittämään tilanteen.

Muista pitää itsestäsi huolta! Liika stressi, vaikka ymmärrän että sitä on vaikea tässä tilanteessa välttää, ei ole hyväksi sinulle eikä vauvalle. Yritä levätä paljon, ja antaa myös mielen levätä. Olisiko jotain paikkaa, jonne voisit mennä vähäksi aikaa lomailemaan? Vanhempiesi/sisaruksiesi luoksi esimerkiksi?
 
Mäkin suosittelen juttelemaan asiasta neuvolassa jos neuvolatädin (tai sedän) kanssa on luontevaa jutella! Tai soittamaan noihin AA -tukipuhelimiin, niitä on erikseen omaisillekin. Tosin voi olla vähän tuurista kiinni millainen henkilö sieltä vastaa. Oon itse niihin pari kertaa soitellut koska lähipiirissä on alkoholisti josta olin kovasti huolissani.

Alkoholin käytön ongelmat on yleensä sellainen juttu johon ei kukaan muu kuin se henkilö itse voi vaikuttaa, toki toinen voi tukena olla jos vain tämä ihminen itse on halukas apua ottamaan vastaan! Joten kaikken tärkeintä nyt olisi sun pitää itsestäsi ja vauvasta huolta, niinkuin täällä aiemmat kommentoivatkin. :)
 
Samaa mieltä, että varmaan kannattaisi hakea ulkopuolista keskusteluapua. Jos miehesi vaikka kokee jotenkin epäonnistuneensa ensimmäisessä liitossaan / ensimmäisen lapsensa kanssa ja pelkää toistavansa virheensä tms., pelkästään niiden asioiden sanominen ääneen voi jo nykäistä asioita vähän eteenpäin. Tai mistä ikinä kysymys onkaan.

Itsellä lapsen isän alkoholinkäyttö on ollut tosi iso syy siihen, etten ole halunnut edes harkita että perustettaisiin yhteistä taloutta. Ainakin juuri nyt tuntuu, että etäisyyden ottaminen (ja se että olen kertonut syyn suoraan) on saanut miehen ainakin vähän miettimään asiaa. Eikä sinun tarvitse syyllistyä vaikka mies yrittäisi syyllistää sinua eroajatuksistasi tai siitä jos yrität muuten ottaa etäisyyttä tilanteeseen. Sinulla on ihan yhtä suuri oikeus pitää kiinni omista tarpeistasi kuin hänelläkin (eikä alkoholinkäyttö ole ei-alkoholistille tarve vaan halu) -- ja lapsen takia juuri nyt vielä tavallistakin enemmän.

Voimia!
 
Muokattu viimeksi:
Kuten moni muukin jo totesi. ulkopuolista apua niin nopeasti kuin vain pystyt. Neuvolan ja AA:n lisäksi suosittelen kaupungin tai kirkon perheneuvontaa. Ja sitten sen pitäminen mielessä, että sinä et pysty alkoholistia parantamaan, ainoastaan ulkopuolisesta avusta voi olla apua, harvoin siitäkään ja ainoaksi vaihtoehdoksi saattaa jäädä vain erillään eläminen.

Alkoholismi ja päihdeongelmat ovat sairauksia jotka vaativa pitkäjännitteistä ammattiapua.

Esikoiseni isä paljastui myös päideriippuvaiseksi ja itse en nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin erillään elämisen. Tämän viimeisen 14-vuoden aikana hän on monilla eri keinoilla pyrkinyt selvempään elämään mutta tulokset jääneet heikoiksi. Pystyy olemaan hyvä isä lapselleen hyvinä kausina mutta huonoina kausina eivät näe ollenkaan.

Surullista mutta hyvin yleistä. Onneksi apua on saatavilla vaikka avun tarvitsijoita onkin ihan liikaa resursseihin nähden.
 
Kiitos vastauksista... Nyt ilmennyt muitakin suhteeseen liittyviä ongelmia... Mies sai noin pari kuukautta sitten töitä yhdestä betonifirmasta... En Tiiä ylireagoinko mutta tän firman toinen pomo on yks samaa ikäluokkaa oleva nainen kun tää mun mies... Oon joskus aiemmin törmännyt samanlaisiin merkkeihin kun mun exä petti ja jätti mut... Eli siis... Tää mies puhuu kokoajan pomonsa kaa... Vihjailee kaikkee sille. Laittaa meidän vähäiset rahat tän pomonsa synttärilahjaan vaikka pitäisi ostaa ruokaa ja vauva tarvikkeita... Puhuu mulle kokoajan siitä kuinka hyvännäköinen tää pomonsa on... Lisäksi tekee nykyään hirveen paljon ylitöitä... Meillä ois nyt lauantaina tutustuminen läheiseen synnytys sairaalaan mutta mies ei oo kovin innostunut asiasta... Alku raskaudesta kun meille oli ero tulossa niin mies yritti pakottaa mua tekemään abortin jotta ei ois tarvinnut kantaa omaa osuutta vastuusta... Tuntuu vaan siltä että kaikki kaatuu kohta niskaan... Oon just muuttanut uudelle paikkakunnalle miehen mukana mutta enää tää ei tunnu ollenkaan olleelta... Miehen juomiseen Lisaan vielä että ollaan juteltu terveydenhoitajan kanssa joka ensimmäisenä ehdotti ennakoivaa lastensuojelu ilmoitusta... En lähtenyt asiaan mukaan koska edellisellä paikkakunnalla jossa mun äiti asuu, kävi niin että äidiltä otettiin pun pienemmät sisarukset pois ja siirrettiin mun isälle joka ei niistä huolehdi erityisen vahvasti... Tiedän ettei mun pitäs stressata mutta tilanne on aika paha nyt ja siks nousun kokoajan miettimään... Mun vanhemmat ei oo vielä hyväksynyt tätä lasta ja siis en saa heiltä tukea... Sen vuoksi kerron asiasta täällä...

Sent from my IdeaTabA1000-F using Vau Foorumi mobile app
 
Kuulostaa siltä että omia tukijoukkoja ja ulkopuolista näkökulmaa kyllä tarvitsisit! Kannattaa sen terkkarin kanssa varmaan silti jatkossakin jutella, vaikka joissain tilanteissa hänellä on lastensuojeluilmoitukseen velvollisuuskin. Ei se lapsen pois ottaminen kuitenkaan lastensuojelussa koskaan eka toimenpide ole, mutta toivottavasti voisit sitä kautta saada siihen vauva-arjen ensimetreille tukea kun kuulostaa että tällä hetkellä taidat olla aika yksin tilanteesi kanssa?
 
Jep... Täytyy yrittää... Vain tuntuu siltä että vaihtoehdot käy vähiin...

Sent from my IdeaTabA1000-F using Vau Foorumi mobile app
 
Voi, tulee paha mieli, kun lukee sun tarinaa. Kyllä kannattaa ulkopuolista apua hakea! Ja vielä mahdollisimman pian, että saatte tilanteeseen selvyyttä ennen lapsen syntymää! Ja vaikka tuntuukin pahalta, ei kannata tuudittautua tai luottaa siihen, että mies muuttuu lapsen synnyttyä. Näin jyrkästi sanottuna, joskus lapsenkin kannalta on parasta erota, jos tilanne ei näytä muuttuvan. Meillä löytyy suvusta useita esimerkkejä tästä. Kannattaa myös tutustua oman paikkakuntasi palveluihin, täällä on äidin mahdollista päästä esim. ensikotiin asumaan lapsen kanssa alkuajaksi, siellä saa tukea ja apua vauvan hoidossa, jos sulla ei oo lähipiirissä sellaisia ihmisiä, joihin voisi turvautua.
 
Minäkin suosittelen ensikotia jos päätät jatkaa elämää ilman miestäsi. Lastensuojelusta sinun ei tarvitse murehtia omalta osaltasi, koska alkoholia väärinkäyttää mies, et sinä. Vain sinä tiedät onko suhteella tulevaisuutta. Ehkä tiedät ratkaisun jo, eikä se siitä odottamalla muutu. Ensikodissa saisit ympärillesi tarvitsemasi turvaverkoston ja muita nuoria äitejä kaveriksi. Kysy mahdollisuudesta vaikkapa neuvolasta. Sinulla ei ole käymässä vaihtoehdot vähiin. Olet nuori äiti ja voit rakentaa sinulle ja lapsellesi haluamasi elämän.

Sent from my XT1032 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top