Mitä ruokia vältät

nep

Jostain jotain jo tietävä
Elikkäs mitä ruokia vältätte kun vauva on masussa?
Itselläni ihan alussa raskaus ja en ole moista edes ajatellut, kunnes eilen sisko soitti ja muistutti, etten syö raakaa kalaa joulupöydässä. :)

Rakastan kalaa ja jotenkin varmaan tämä raskaudenkin takia nyt on jotenkin todella suuri himo siihen, harmittaa kun nyt ei sitten viitsi ainakaan graavilohta syödä emoticon
 
Niin ja siis tarkennuksena,että ainakaan sitä valmiiksi graavattua ei voi kuulemma syödä (mitkä tyhjiöpaketissa) koska siinä on listeriaa.

 
Tyhjiöpakattuja tuotteita pitää välttää, samoin raakaa kalaa ja mätiä. Lihaa ei saa syödä puoliraakana vaan kypsäksi kaikki pitaa paistaa.

Pastöroimattomia juustoja (ja muita maitotuotteita) pitää välttää. Maksaa saa syödä 200grammaa/viikko ja lakua 50g/päivä( jos matala verenpaine niin saa syödä enemmän jos taas korkea, niin älä syö ollenkaa).

Sanotaan että omenat yms. pitää pestä ja kuoria, mutta maalaisjärjen käyttö hyväksytään.

Pellavansiemeniä ei saa syödä eikä mielellään inkivääriäkään. Ja energiattomia makeutusaineita tulisi välttää.

Tässä nyt joitakin kaikkea en muista. Neuvolasta tulee lista missä tarkemmin noista. Mutta esim. aurajuustoa voi kyllä syödä jos tykkää. Ja muutenkin järjenkäyttö on sallittua.emoticon
 
No aika pitkälle pärjää ihan maalaisjärjellä; ei mitään raakoja tai medium lihatuotteita, vaan kaikki täysin kypsänä. Maksaa käsketään välttää, mutta kyllä itte ja kaikki tututkin on syöneet raskauden aikana, kunhan pitää järjen päässä, eli itekki syöny vaan noin kolme kertaa koko raskauden aikana. Pinaattiletut esimerkiksi on hyvä korvike, kun siitä saa myös rautaa paljon. Ulkomaiset marjat ynnä muut kannattaa kans keittää tai muuten kuumentaa ennen syöntiä, ja tietty KAIKKI hedelmät ja kasvikset pestä ennen syöntiä. Muutenkin ite aika tarkka oon tosta hygieniasta ollu ihan vaan senkin takia, että ei oo mukava sairastaa muutenkaan niin sitten vielä kun maha muutenkin ittellä jo iso, niin tähän kun vielä jonkun kuumeen tai mahataudin pukkais, niin huhhuh. :D
 
Huomasitteko, että Hesarissa oli ihan hauska juttu ennen joulua aiheesta. Se siis koski eri maiden ohjeita siitä, mitä on raskauden aikana vältettävä. Jenkit mm. kehottavat välttämään tuorepuristettua appelsiinimehua, ruotsalaiset ei ole niin neuroottisia kalan suhteen (jouluhauki?) jne. Itse kokkaan paljon thairuokaa ja siinä tosiaan inkivääriä ja papaijaa on tullut vedeltyä, se kuului myös joidenkin maiden listalle. Venäjällä pari snapsia uutena vuonna jos tekee mieli ei ole pahasta... :)

Eli: Listeriariski on ihan varteenotettava&huomioitava juttu, varsinkin kun tartuntoja tänä vuonna on käsittääkseni ollut enemmän kuin aikaisemmin. Mätiä teki kyllä mieli joulupöydässä mutta jätin väliin. Itse tehtyä graavilohta tuoreesta lohesta otin kyllä vähän.

Jos nyt tulee joku vadelmasmoothie vedettyä ulkomaisista marjoista ei siitä kannattane yöunia menettää. Niin kuin moni aikaisemminkin on todennut: järkeä kannattaa käyttää ja ruoka-aineita pestä ja kypsentää. Jos nyt ei elä raa´alla lihalla niin medium pihvi silloin tällöin ei ketään tapa.

 
 
Söpsötin:

Aura-juusto on tehty nimenomaan siihen pastöroimattomaan maitoon josta puhuit viestisi alussa. Kannattaa aika tarkkaan miettiä mitä täällä neuvoo, monet kuitenkin ottaa nuo tiedot todesta. En nyt tarkoita millään pahalla
mutta harmittaa kun kysytään neuvoja ja sit tulee vastauksia joissa on väärää tietoa. Maalaisjärkeä kehotan toki käyttämään minäkin, mutta on hyvä saada ensin oikeaa tietoa ja sitten päättää mitä suosituksia noudattaa. Aura-juuston nettisivuilla lukee näin:

Voiko raskaana oleva syödä sinihomejuustoa?

Raskaana oleville ei suositella ns. riskielintarvikkeiden nauttimista. Listeriaa on silloin tällöin esiintynyt muun muassa homejuustoissa,
minkä takia myös niitä pidetään listerian suhteen riskielintarvikkeina
(kysy lisätietoja muiden elintarvikkeiden osalta neuvolastasi).
Vaara on vähäinen aikuisilla terveillä henkilöillä, mutta listerian on todettu
olevan vaaraksi sikiölle. Raskaana olevan kannattaa välttää homejuustoja raskauden ajan. Raskauden aikanakin homejuustoja voi käyttää turvallisin mielin ruoanvalmistuksessa kuumennettuna.
Lyhensin tekstiä vähän kun tää sivu jotenkin jökkii.
 
Simppu, arvaa sanottiinko mulle neuvolassa että Auraa saa syödä! Minähän vetelin sitä kun oli hirveä suolaisenhimo ja salmiakki ja laku pannassa (nythän tosiaan epäillään myös, että lakritsiuutteen glykyrritsiini vaikuttaa aivojen kehitykseen, täällä vaussakin mun mielestä oli juttua tuolla artikkelien puolella?) ja sitten jossain palstalla kävi ilmi ettei tosiaan sitä saa syödä, ja Valion sivuillakin tuo tieto! Oikein varsinainen neuvola...
Muuten tarkistin tuon mätihomman Evirasta kun olen suuri fani eikä neuvolasta osattu vastata (!) ja ahisti joulu ilman mätiä, niin - ei kannata syödä edes pakastettuna koska listeria ei kuole pakasteessa (toisin kuin jotkut loiset) ja raaoissa kalatuotteissa listeriabakteeria on valmiina koska se tulee vedestä. Koskee siis myös itsegraavattua kalaa. Kun tiedustelin että mites neuvolasta sitten sanottiin että itsegraavattua voi syödä (!) niin tämä henkilö sanoi, että ilmeisesti on katsottu että sen käyttöikä on niin lyhyt ettei bakteeri ehdi lisääntyä haitallisiin määriin. Kuitenkaan sitä ei ole pystytty todistamaan mikä on turvallinen bakteerin määrä, ettei sairastuisi listerioosiin, mikä siis on vaarallinen meitille. Minä päätin sen puhelun perusteella etten syö enää edes itse/kaupangraavaamaa tuoretta joita olen ilolla vedellyt alkuraskauden ajan.
Kostoksi join lasillisen punaviiniä jouluaattona. Huono äiti.
 
söpsötin, minkä lähteen mukaan energiattomia makeutusaineita tulisi välttää...? Aspartaami, asesulfaami ja suklaroosi on turvallisia, syklamaattia ja sakariinia tulisi välttää koska niiden turvallisen saannin raja tulee helpommin runsaamassa normikäytössä täyteen. Mutta siis nuo sokerittomat limpparit, jogurtit yms. mitä kaupan hyllyltä löytyy niin ovat kyllä noilla "turvallisilla" makeutettuja, makeutusaineita ostaessa kannattaa sitten varmistaa mikä makeutusaine on kyseessä. Ei sillä, että niistä olisi mitään erityistä iloa tai että niitä erityisemmin suositeltaisiin (ellei sitten sokerin käyttö ole terveydellinen ongelma), ilmankin saa toki olla, mutta niiden (asesulfaamin, aspartaamin ja suklaroosin) käytölle estettä ole ja joillekin tosiaan sokeria parempi vaihtoehto.

Itse tulee vältettyä graavikalaa, ja joskus ennen kun heitin sulatetun herne-maissi-paprikan salaattiin niin nyt sitä en tee... mutta kun maksaa, raakaa lihaa, pellavansiemenvalmisteita, ituja, pastöroimattomia juustoja tms. ei kuulunut ruokavalioon ennenkään, niin muutokset eivät ole suuria. Lakua harvoin ja kohtuudella.
 
minä en ole välttänyt käytännössä mitään ruoka-aineita, järki kädessä tottakai, mutta tuntuu kummalta, että ovat noin toisistaan poikkeavia nuo suositukset että mitä saa syödä ja mitä ei. että joo, terveitä lapsia on aikaisemminkin syntynyt, kun ei moisista vielä edes tiedettykään. maalaisjärkeä käyttäen pääsee musta jo aika pitkälle, eihän sitä ilman raskauttakaan vaikka raakaa kanaa syödä. emoticon
 
Suomessa maito pastöroidaan lakisääteisesti, joten kyllä varmasti suurin osa suomalaisista (Suomessa tehdyistä) juustoistakin on siten raskaana oleville sopivia. Valion sivuilta löytyy tuoteselosteet heidän tuotteidensa osalta ja myös Aura -juusto ON pastöroidusta maidosta tehty.

Aura-juuston omilla sivuilla, josta tuo aiempi tekstipätkä oli otettu, puhutaan yleisesti sinihomejuustoista, mutta ei kertaakaan mainita, että Aura olisi tehty pastöroimattomasta maidosta tai että juuri sen osalta olisi listeriariskiä.
 
Tuolla oli puhetta noista makeutusaineista niin lukaiskaapa tämä artikkeli, mm. aspartaamia ei paljon tee mieli oli raskaana tai ei.

http://www.aitoterveys.fi/Aspartaami.php

Itse olen kohtuullisen paljon maalaisjärjellä mennyt ja ainakin tähän asti on mennyt hyvin, ainakin siltä vaikuttaisi. Maksaa en ole syönyt, enkä haukea (joka ei kyllä kuulu muutenkaan juurikaan ruokavalioon) Joulupöydässä taisin maistaa graavilohta (jota ei ollut vakuumipakattu). Minä ainakin olen käsittänyt, että nimenomaan se vakuumipakattu on se paha juttu. Jännä että neuvolan ohjeissa ei sushia kielletä, merilevä kylläkin. Raaka kalakaan ei ollut kielletty, vaan nimenomaan vakuumipakattu. Toisaalta ruokavaliooni ei myöskään raaka kala juuri kuulu, kuin tosiaan ehkä jouluisin, joten jos nyt pienen palan maistaa kerran raskauden aikana niin saa olla aika huono tuuri, että listeria iskee. Mädin jätin joulupöydässä syömättä. Listeria ei siis kuole pakastettaessa, vaan kuumennettaessa yli 72 asteeseen)

Jännä, että tonnikala ei ollut kiellettyä, vaikka se on ehkä yksi pahimmista elohopean ja muiden epäpuhtauksien kerääjistä. Kalojen suhteen nimenomaan oli rajoituksia tuon elohopean ja epäpuhtauksien takia, kalaa ei kielletty mun neuvolan mukaan suoraan listerian takia vaan elohopean ja epäpuhtauksien.

Mitähän muuta olisin välttänyt, no energiajuomat on pannassa ja kahvin juontia olen rajoittanut. Kupillinen päivässä menee tai ei ollenkaan. Jos on pakko juoda limpparia, niin juon sitten ihan niitä tavallisia versioita, lightit jätän juomatta ennen ja jälkeen raskauden. Myös teessä on kofeiinia, joten se pitäisi huomioida sekä välttää inkivääri- ja yrttiteetä.

Karkkia tekee tosi vähän mieli muutenkaan, joten jos sitä syön niin en ole jaksanut välittää silloin sen enempää. Pieniä määriä sitä kerralla tulee syötyä jos tulee.

Papaijan tosiaan olen kuullut aiheuttavan keskenmenoja mutta mitään perusteita en sille ole kuullut. Inkivääriä saisi ilmeisesti tuoreena käyttää, mutta jauheita jne ei saisi. Enpä ole käyttänyt.

Niin ja maitoahan pitäisi juoda se 8-9 desiä päivässä että sitä pitää kyllä itselle aika ajoin muistutella! :) Ja xylitol-purkkaa pitäisi jauhaa! :)

Tulipas paljon tekstiä, toivottavasti tästä on jollekin hyötyä ja jos joku on väärää tietoa, niin sitten minä olen saanut väärää tietoa neuvolastani sekä muista lähteistä. :) Suositellaan siis omaa järjen käyttöä sekä omia päätöksiä jokaiselle! :D

 
Mulla on niin että entinen herkkuni lohi ei maistunut heti raskauden alussa maistunut enää ollenkaan, mädistä en ole muutenkaan pitänyt ja muita kaloja syön normaalistikkin tosi harvoin. Joten sillä asialla ei tarvitse päätä vaivata kun ei kalaa tule muutenkaan sitten syötyä juuri koskaan..

Salmiakista en pidä, joten silläkään ei tarvitse vaivata päätä.. :D

Kahvia en saa juotua tippaakaan että siitäkään ei huolta ole! :D (Tosin normaalistikkin join vain kupillisen aamuisin, eli se ei silloinkaan ylittäisi ns. riskirajaa.)

Maksamakkarasta oli ainakin meidän neuvolan ohjelappusessa joku ihan hullu maksimiraja että pitäisi tyyliin koko pötkylä syödä samalla istumalla että mitään riskiä olisi, että siitäkään ei ole tarvinnut huolehtia.

Ehkä entistä säntillisemmin tulee pestyä kasvikset ym. ja energiajuomaa en juo vaikka mieli tekisi..>:I Muuten ei mitään erikoisrajoituksia ole siis onneksi tarvinnut pistää   mieleen. Enemmän olen panostanut koko ruokavalion viemisen terveellisempään suuntaan ja mielestäni se onkin paljon tärkeämpää. :) Tutkimuksia tulee ja menee, itselläni ei ainakaan ole edes kauheasti luottamusta noihin.. kun toinen tutkimus todistaa puolesta ja toinen vastaan.. (esim..kahvista on MONIA ristiin meneviä tutkimuksia) Mutta onneksi tosiaan makuaisti on tavallaan itse hankkiutunut eroon ns. kielletyistä ruoka-aineista! ;)
 
En ole vältellyt mitään ruokia, vaan syönyt ihan normaalisti. Sushia olen syönyt muutaman kerran, kun on tehnyt mieli. Olen kysynyt myyjältä pyyntipäivää. 'Vanhaa' kalaa en osta. Neuvola höpötti maksaruoista, mutta eipä ole tapana muutenkaan syödä maksaa kilotolkulla viikossa, sama esim. hauen kanssa, vaikka siinä on elohopeaa. Järjen käyttö on sallittua.
 Varmaan isompi haitta vauvalle olisi ainainen stressaaminen siiätä, mitä nyt saa suuhunsa laittaa. Ei ne ennenkään moista miettineen, eikä tuo keski-ikäinen polvi ole mielestäni sen sairaampaa. tuntuu, et nykyään menee pahemmaksi.
 
Onko jollekin ihan oikeesti sanottu ettei inkivääriä saa raskausaikana syödä?! Mulle ainakin neuvolassa nimenomaan suosittelivat inkivääriä mm. siksi että on hyvä lääke pahoinvointiin ja tekee hyvää keuhkoille (niin lapsen kun äidinkin jonka keuhkot on pikkasen ahtaalla varsinkin loppuraskaudessa) ja olenkin inkivääriä popsinut ihan huolella, esikoisen kanssa enemmänkin.. Oon kyllä kuullu että on jokin inkiväärivalmiste (ravintolisä tms.) jossa oli jotakin semmosta ainetta, josta voi olla sikiölle haittaa, mutta muuten inkivääriä on ties kuinka kauan käytetty lääkkeenä ja pahoinvoinnin hoidossa...

Itse en syö ollenkaan kalaa raskausaikana mutta se johtuu vaan siitä että se haju kuvottaa mua kun olen raskaana :D Puoliraakoja, hyvälaatusia pihvejä olen syönyt kummassakin raskaudessa muutamia kertoja kuukaudessa, mutta kaiken muun lihan kypsennän hyvin. Aurajuustoa olen syönyt mutta vain kuumennettuna. Ainakin meidän neuvolan ohjeistuksen mukaan on täysin turvallista syötävää, kunhan on kuumennettu tarpeeksi pitkän aikaa tarpeeksi korkeassa lämpötilassa. Hitollakaan en näitä aikoja ja lämpötiloja muista, mutta esim. pastakastikkeeseen lisättynä ja sulatettuna on ihan turvallista..

Korvasieniä välttäisin vaikka niistä tykkäisinkin...

Energiajuomat olen jättäny kokonaan ja samoin kahvin ja coca-colan juonnin pienentänyt minimiin.

Olikohan ne siinä?
 
Mä oon vähentänyt maksalaatikon syöntiä, vaikka sitä onkin usein tehnyt kovastikkin mieli :). Lisäksi en syö mitään aspartaamituotteita, joita en kyllä suosinut ennenkään raskautta. Joskus saatan ottaa vähän light limua, mutta niin harvakseltaan ettei aspartaamin haitat pääse siinä niin paljon valloilleen.

Mun ruokavalioon ei ole koskaan kuulunutkaan raaka kala, hauki, mäti tms. mistä tässä on ollut puhe.. joten eipä ole tarvinnut niitäkään vältellä sen erityisemmin.

Homejuustoa on ollut vain parissa pitsassa joita olen syönyt, mutta ne on ollut 10 minuuttia 225 asteisessa uunissa, joten en usko siinä olleen enää mitään haitallista :).

Mutta muutama mainitsi salmiakin ja lakun, ettei niitä saisi niin syödä.. se tuli mulle ihan uutena juttuna. En muista mistään aiemmin sitä lukeneeni eikä sitä mainittu myöskään neuvolassa. Muistan vaan että kun oli alkuraskaudesta tosi huono olo eikä tehnyt mitään mieli, niin ainoa mitä teki mieli, oli juuri salmiakki. Söin sitä jonkun verran, mutta sen jälkeen en taas oo syönyt. Välillä syön lakua ja oon joskus syönyt enemmänkin kuin 50g kerralla..
 
Ennehän sitä suositeltiin ja myytiinkin nimenomaan raskaana oleville sen takia että vähentää mm pahoinvointia. Tietääkseni siitä ei mitään haittavaikutuksia ole löydetty, mutta koska ei myöskään ole todettu ettei haittaa ole sen vuoksi varmuuden vuoksi "ei suositella". Korjatkoon joku jos olen väärässä. Tästä oli jonkin verran puhetta viime syksynä uutisissa, joten varmasti googlaamalla löytyy artikkelit.
 
Entä silli, oletteko syöneet sitä? Ainakaan mun neuvolasta saamallani kieltolistalla sitä ei ole, mutta raakaa kalaahan se oikeastaan on. Vai estääkö sen suolaisuus mahdollisten listeria-bakteerien lisääntymisen? Juhannushan alkaa olla ovella ja uudet perunat sillin kera kuuluu ainakin mun juhannukseen, mutta tänä vuonna en tiedä uskallanko syödä silliä. Tietääkö joku saako sitä syödä? 
 
Eipä se silli meilläkään taida kiellettyjen listalla olla.  Siinä on toki tota suolaa siihen malliin että kohtuus ennen kaikkea :)

Vino hymy suupielessä lueskelin tätä keskustelua, aavistuksen omaista riidan poikasta ilmassa vaikka keskustelun otsikko on "Mitä ruokia vältät"  Itse sen ainakin tulkitsisin niin että mitä ruokia itse välttää eikä mikä on neuvolan tai muun tahon ohjeistus (viittaan nyt esim. tuohon aura-juusto keskusteluun).

Mä en vältä mitään mitä en normaalistikaan söisi.  Kaikkea kohtuudella siis.  Pahoinvointien aikaan vältin yhtä jos toista asiaa mutta lähinnä sen takia että "väärät" ruuat tuli hissillä ylös samantien.  En silti neuvo ketään olemaan piittaamatta noista ruokarajoituksista, itse kukin arvioi mitä riskejä on valmis ottamaan :)

Stressitöntä raskausaikaa!
 
Moon kanssa samoilla linjoilla (myös hymyilytti). Mitään en välttele, mutta toisaalta noissa nounou- ja vältettävien listoilla on pitkälti sellaisia tuotteita mitä en edes normaalistikkaan syö. Maksa nyt on ehkä ainoa mitä kohtaan iski haikeus, mutta eihän sekään ole totaali pannassa raskauden aikana, joten ehkä mä kestän .
Kotimiaset maitotuotteet on aika pitkälti pasturoituja, joten en niistäkään ota sen suurempaa stressiä. Ystävättäreni kanssa juuri väännettiin kättä tuon aurajuuston ja maksan kanssa, kun hän on ehdoton nounouo-ihminen ja pitää neuvolan varoituslistoja vähintään raamattuun verrattavina ja minä mielummin luotan omaan päähän, mahaani sekä (tietenkin) äitiini emoticon (Se ei anna mun seota tai muutenkaan kuvitella että raskaus olisi sairaus).
 
Takaisin
Top