Mitä ominaisuuksia sinussa on sellaisia, jotka toivoisit periytyvän lapsellesi?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sohwia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Eli kertokaa millaisia ominaisuuksia toivoisit lapsesi sinulta perivän?

Itse toivoisin, että perivät minulta empatiakyvyn ja tunteiden näyttämisen, sillä niitä pidän itse tärkeänä ominaisuuksina. :)

Empatiakyky (tosin tämä juontaa osin erityisherkkyydestä ja sen taas on mielestäni kaikki neljä perineet<3).

Ja toinen on musikaalisuus, sekin kyllä näkyy periytyneen. :)

Sisukkuus on vielä yksi, tulee vahvana suvusta. <3

Tunneäly, välittömyys ja analyyttisyys/kyky analyyttiseen ajatteluun tulevat ensimmäisenä mieleen.

Musikaalisuus voisi olla. Ja sellainen tietty pärjäämisen halu, että tehdään aina parhaansa. Eikä olisi pahitteeksi kyllä periä tätä kiltteyttäkään, olin itse tosi helppo lapsi. :D Isältä saisi periä positiivisuuden ja sosiaalisuuden.

Usko siihen että elämä kantaa ja kaikki kääntyy lopulta hyväksi, uteliaisuus sekä vilkas mielikuvitus. Samaten rakkaus kirjoihin, scifiin ja fantasiaan, mutta tämä on täysin opetettavissa oleva asia :bookworm:

Mieheltä jääräpäisyys ja kyky olla välittämättä muiden ajatuksista.

Rauhallisuuden ja hyvät unenlahjat vaikuttaa ainakin perineen, mutta lisäksi kiinnostus taiteisiin ja käsillä tekemiseen olisi kiva siirtää. Toivottavasti myös kiinnostus lukemiseen ja opiskeluun sekä yleinen kiinnostus maailman menosta periytyy. Tosin isänsä on samanlainen tutkijaluonne, eli noihin saa varmasti paljon vaikutteita mallioppimisen kautta.

(Tätä ei kysytty, mutta kasvatuksella täytyy sitten koittaa paikata innostusta liikkumiseen. Itse tykkään kävellä ja ennen vauvaa kävimmekin jonkin verran vaeltamassa miehen kanssa eri puolilla maailmaa, mutta aikalailla tuohon mun liikunnallisuus rajoittuu. Eli tuuppaamista liikuntaharrastusten pariin täytyy tietoisesti tehdä.)

Hmm, onpa hyvä kysymys! Toivoisin, että lapset "perisivät" avarakatseisuuteni ja kykyni asettua toisen asemaan, sellaisen tunneälyn. Sisukkuudestani olisi varmasti heille myös hyötyä - tosin näyttää siltä, että ovat perineet sen vähän liiankin hyvin. :D Toivon heidän myös oppivan minulta liikunnallisen elämäntavan.

Hmm, ainakin empatiakyvyn ja muun tunneälyn. Ehkä jossain määrin rauhallisuuden ja kiltteyden ja toisaalta sisun.

Loogis-matemaattinen lahjakkuus olisi todella hyödyllinen, koska silloin ei ikinä tarvitse miettiä, löytyykö töitä tai pärjääkö työstä saatavalla palkalla. Töitä löytyy aina, ja palkka on aina elämiseen riittävä. Tämä luo turvallisuutta ja vakautta elämään.

Riippumattomuus olisi myöskin hyvä ominaisuus, eli muodostaa omat mielipiteensä riippumatta muiden mielipiteistä ja ajattelee itse.

Joskus aikaisemmin ajattelin, että haluaisin musikaalisuuden periytyvän, mutta se on oikeastaan aika yhdentekevää. Löytäköön lapsi omat lahjakkuutensa, olivatpa ne mitä tahansa.

Hmmm, tosiaanki hyvä kysymys! Taitaa mennä tunneälyn puolelle eli juurikin emoatiakyky, lisäksi tietty rauhallisuus ja järkevyys.

Muokattu viimeksi:
Sen, että kulkee omia polkuja muista välittämättä. Ja on rohkeasti mitä on, eikä esitä mitään muuta. Järki päässä ja jalat maassa.

Olisi mukavaa, jos lapsi oppisi kaiken helposti niin kuin minäkin. Molemmilta vanhemmilta on tarjolla luontaista uteliaisuutta, taipumusta tutkia ja ihmetellä ilmiöitä. Looginen ajattelu olisi hyvä ominaisuus.

Kasvatuksella toivon voivani olla luomassa edellytyksiä hyvälle itsetunnolle,ettei lapsesta tule mielensäpahoittajaa eikä vastoinkäymiset lannista.

Takaisin