Mitä ominaisuuksia lapsesi on perinyt sinulta?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Meillä on tuore artikkeli, jossa kerrotaan tiettyjen ominaisuuksien periytyvyydestä. Näihin ominaisuuksiin vaikuttaa sekä isältä että äidiltä tuleva yksi geeni. Mitä näitä ominaisuuksia lapsesi on perinyt sinulta? Entä isältä?

Meillä monet noista ominaisuuksista on (tai ei ole) kummallakin, sekä minulla että miehelläni. Sekä minulta että pojalta löytyy korvannipukat, kun taas miehellä ei ole. Silmäripset on miehellä ja pojalla pitkät. Hiukset näyttäisi tällä hetkellä tulleen minulta. Minulla ja pojalla on perusruskeat hieman taipuisat hiukset. Miehellä on melkein mustat voimakkaasti kiharat hiukset. Tämä ei siis mene meillä ihan suoraan artikkelin mukaisesti. Tosin siinä puhutaankin tummat/vaaleista hiuksista kun meillä on tummat ja tosi tummat. En myöskään ole ihan varma onko miehen hiukset olleet aina kiharat vai vasta syöpähoitojen jälkeen (hänellä on ollut melkein aina lyhyet hiukset). Tuosta taipumuksesta aivastaa kirkkaassa valossa en tiennytkään, että se on geneettinen. Minulla se joka tapauksessa on, miehellä ei taida olla. Pojasta en ole ihan varma. Itselläni on taaksepäin taipuva peukalo, mutta en ole kiinnittänyt huomiota siihen onko miehellä ja pojalla. Pitääkin katsoa.

Aika hyvin näyttää menneen dominoivan puolella tuon listan mukaan, ainakin esikoisen suhteen. Osaahan ei osaa vielä hänestä ihan varmaksi sanoa, nuoremmasta puhumattakaan. Esikoinen on perinyt minulta hymykuopat ja raon etuhampaiden välissä, isältään superpitkät silmäripset. Hänen isällään on kyllä myös pikkaisen kyömy nenä, pojalla sitä ei tosin vaikuta olevan. Lisäksi yleensähän tummempien silmien pitäisi periytyä, pojalla siniset kuten isällään (tosin ovat tässä viimeisen vuoden aikana tummuneet vähän) ja minulla on vihreänruskeat. Poika on myös hyvin vaaleahiuksinen kuten isänsä, minulla on tummemmanvaaleat, punertavat hiukset. Lisäksi omalla kohdallani ei ole tullut tuota kiharan periytymistä, äidilläni on kiharat hiukset (hänen molemmilla vanhemmillaan on ollut) ja minulla niin tikkusuorat kun vain voi olla. Tosin äidilläni on myös korpinmustat hiukset ja minä olen melko vaalea. Siskonikin on, joten ei ole kummallekaan tullut mustia hiuksia. Omat tummemmat silmänikin on sinänsä erikoiset, kun vanhempani ovat sinisilmäisiä.
Tämän periytyvyyslistan mukaan nuoremmalle pitäisi ainakin tulla pisamia ja vako leuankärjessä, kumpaakaan ei minulta tosin löydy. Niin joo ja voin laittaa kieleni rullalle, sekä löytyy liftarinpeukku. Saa nähdä, onko periytynyt lapsille.

Korvannipukat löytyy kaikilta lapsiltani, minulta myös ja lasten isiltä. Hymykuoppia ja pisamia ei ole kellään eikä rakoa hampaiden välissä.

Hiukset on kyllä siinä mielessä erikoiset, että minulla on vaaleat hiukset, lasten isillä on lapsena ollut vaaleat ja myöhemmin tummuneet. Kummallakaan isällä ei ole kiharoita. Esikoinen syntyi mustatukkaisena ja kiharahiuksisena, hiukset vaalenivat hiukan, mutta pysyivät kiharoina. Hänen isällään ja minulla on molemmilla suorat hiukset. Kahdella nuoremmalla on vaaleat suorat hiukset niin kuin minulla.

Peukalot ovat kaikilla lapsilla taipuisat, isät ovat jäykkäsormisia.

Mitenkähän muuten nuo superpitkät ripset lakkaavat olemasta pitkät?? Minulla on ollut pitkät ripset, samoin kaikilla lapsillani. Minulta ne ovat kuitenkin kadonneet ja nykyisin ovat aika tavalliset. Lapsena ja nuorena olivat tosiaan niin pitkät, että niistä oli haittaa ja inhosin niitä. Nyt kyllä arvostaisin, jos olisi sama vika yhä.

Takaisin