Mitä mieltä kuivahedelmistä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ristiallergia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
R

Ristiallergia

Vieras
Kaikissa suosituksissa käsketään syödä kasviksia ja hedelmiä...
Ongelma on nuo hedelmät - olen allerginen muun muassa omenalle, päärynälle, sitrushedelmille, kiiville... Siitepölyaikana en voi syödä näitä edes kypsennettynä. ( Käytännössä voin syödä banaania ja viinirypäleitä.) Tuoreita kotimaisia tai muitakaan marjoja ei tähän aikaan vuodesta juuri saa ja keitetyistä pakastemarjoista tulee ällöttäviä.

Onko jossain kielletty kuivattujen hedelmien syöminen? Jos yrittäisi valita vähän sokeria sisältäviä tuotteita?
Niin, pähkinät ja manteli eivät myöskään ruokavaliooni sovi. Neuvolasta en ole saanut apua, vaikka lapseni näillä näkymin syntyy keskelle pahinta koivun kukintaa...

Kuivatut hedelmät, sokeroimattomatkin, sisältävät lähinnä sokeria ja hyvin vähän mitään ravintoaineita :oops: Tietty juuri kuivattuja marjoja voisi kokeilla vaikkapa salaatin joukossa. Itse olen kyllä syönyt nyt loppuraskaudesta kotimaisia marjoja ihan lämmittämättäkin. Alkuraskaudesta en olisi uskaltanut.

Entäpä ne kasvikset ja vihannekset? Onko sinulla allergioita niitä kohtaan? Hedelmiähän ei muutenkaan tarvitse kovin monta annosta päivässä syödä, 1-2 riittää oikein hyvin jos kasviksia on monipuolisesti. Kaikissa hedelmissä on kuitenkin aika paljon sokeria suhteessa, kasviksista saa hyvin vastaavia ravintoaineita, vähemmän sokereita ja enemmän kuituja :) Itse olen sekoittanut kermaviiliin dippiä ja vetänyt sen kanssa ihan raakaa kukkakaaliakin, paprikaa, kirsikkatomaatteja, kurkkua, porkkanaa. Ja olen käyttänyt mahdollisimman monipuolisesti kasviksia lisukkeina sen ainaisen pastan ja perunan sijaan.

Takaisin