Mitä leipää vauvalle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Suola(ton) äiti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
S

Suola(ton) äiti

Vieras
Heippa! Mitä leipiä olette antaneet vauvalle? Neuvolassa neuvottiin antamaan vauvalle leipää, mutta ei osattu vinkata mitä leipää. Vähäsuolaista vaan käskettiin antamaan. Leivän leipominen kuulostaa turhan rasittavalta ainakin jos pitää aina olla kotitekoista leipää ettei tulisi suolaa.

Heippa! Mitä leipiä olette antaneet vauvalle? Neuvolassa neuvottiin antamaan vauvalle leipää, mutta ei osattu vinkata mitä leipää. Vähäsuolaista vaan käskettiin antamaan. Leivän leipominen kuulostaa turhan rasittavalta ainakin jos pitää aina olla kotitekoista leipää ettei tulisi suolaa.
Meilläkin oli juuri puhetta leivästä 10 kk neuvolassa. Meidän terkka sano kyllä vaan et voi antaa mitä vaan leipää, ku vauva syö niin pieniä määriä sitä, et se suola ei kyl siinä suuri oo. :Eyes: En oo kyl vielä antanu ku jotai oma tekemiä.

Moikka!

Mä leivoin vauvalle kaurarieskoja sekä peltileipää itse. Vauvan siirryttyä taaperoikään alettiin antaa kaupan leipiä.

Haagan Leipä valmistaa muutamaa kokonaan suolatonta vaihtoehtoa, myös monia vähäsuolaisia. Samsaralla muutama leipä joissa suolaa 0,5g/100g. Fazer Lemppari Kaurarieskanen on myös suhteellisen vähäsuolainen, 0,7g/100g. Rieska meni ainakin helposti alas taaperolla, jolla ei ollut vielä montaa hammasta suussa :smiling-eyes:

Pågenilla on ainakin osa leivistä kohtuu vähäsuolaisia. (Ei olla tutustuttu kaikkiin, että en tiedä onko kaikki.) Meillä molemmat lapset ja itsekin tykätään Pågenin rieskasta. Olen kyllä antanut ihan paahtoleipää usein. Siinä on ollut vähiten suolaa (1%) meillä muuten syötävistä leivistä. Välillä jos puuroa jää vähän enemmän teen siitä vauvalle puuroleipäsiä. Netistä löytyy erilaisia ohjeita, me ollaan laitettu puuronjämän sekaan vettä ja jauhoja (ja korvikejauhetta, mutta se on ollut painonnousun boostaamiseksi). Marjoja ja öljyä on laitettu jo syöntivaiheessa. Ruokalusikalla pellille ohuiksi leipäsiksi ja paistaminen 175 asteessa n. 10min.

Kiitos vastauksista! Kaupasta löytyikin kivasti Pågenia ja Fazerin rieskoja kokeiluun.

Meillä kumpikaan ei vauvavuonna suostunut syömään leipää, joten lopetin tyrkytyksen ja yritin vasta paljon myöhemmin uudestaan.

Noissa leivissä on siirappia? Onko se ihan okei pienelle :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: meillä on syöty itse tekemiä tai kaupan kauraleipää jossa ei ole siirappia:Smiling Face With Halo:

Millon mitäkin, määrä on vielä niin pieni niin en näe huolta suolan tai sokerin suhteen. Sämpylät tietenkin helppoja ja pehmeitä pienentää pikkupaloiksi ja pehmenee suussa hyvin.

Tässäpä sellainen kysymys, mikä itseäkin kiinnostaa. Toki suolan ja muiden ainesten määrän voi itse säätää leipoassa vaikka sämpylöitä, mutta mitä valmisvaihtoehtoja olisi tarjolla. Ja miten on sen näkkärin syöttämisen laita. Meillä alkaa jo näin vajaa 10-kuisena olla siihen kalustoa, kun seitsemän hammasta on jo puhjennut :Grinning Face:

Muoks! Tuollahan olikin jo noita ehdotuksia :smiling-eyes:
Mutta miten on tuon näkkärin laita?

Muokattu viimeksi:
Tässäpä sellainen kysymys, mikä itseäkin kiinnostaa. Toki suolan ja muiden ainesten määrän voi itse säätää leipoassa vaikka sämpylöitä, mutta mitä valmisvaihtoehtoja olisi tarjolla. Ja miten on sen näkkärin syöttämisen laita. Meillä alkaa jo näin vajaa 10-kuisena olla siihen kalustoa, kun seitsemän hammasta on jo puhjennut :Grinning Face:

Muoks! Tuollahan olikin jo noita ehdotuksia :smiling-eyes:
Mutta miten on tuon näkkärin laita?

Me ainakin ollaan annettu näkkäriä siinä kohtaa kun on hampaat ja suumotoriikka riittäneet. En nyt muista tarkkaan minkä ikäisenä, mutta vähän alle vuoden vanhana ainakin kuopukselle. Jossain toisessa ketjussa taidettiin kertoa ettei toiset anna vauvalle näkkäriä (tai uunissa ollutta perunaa) koska lisää syöpäriskiä (vai miten se nyt meni?), mutta en ole mitään virallista tietoa aiheesta löytänyt.

Joku pohti siirappia niin enpä ole edes katsonut onko noissa sokeria/siirappia. Leivästä saatava sokerimäärä joka tapauksessa niin pieni, että annan sitä sen suhteen huoletta lapselle. Ennemmin mietin herkkujen kanssa kahdesti antaako vai ei.

Ehkä jätetään näkkärin nikertäminen siihen kunnes poitsu on täyttänyt vuoden. Meillä ei olla herkkuja annettu vielä laisinkaan. Ajateltiin että ensimmäinen herkku voisi olla vaniljajäätelö marjojen tai hedelmäsoseen kera :smiling-eyes:

Meillä kuopus tykkäsi syödä leipää, tuo Real on yhä lemppari. Eihän sitä tosiaan paljon tule syötyä, niin suola/sokerimäärät tosi pieniä.

Takaisin