Mitä leipää ja mitä päälle?

Mitä leipää syöt mieluiten?

• Ruis

Äänet: 15 65.2%
  • Kaura

Äänet: 7 30.4%
  • Vehnä

Äänet: 4 17.4%
  • Monivilja

Äänet: 3 13.0%
  • Joku muu, mikä?

Äänet: 2 8.7%

• Kaikki äänestäjät
    23

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä leipää teillä syödään? Mitä tykkäätte laittaa päälle?

Meillä jokainen tykkää erilaisesta. Meillä on yleensä vaaleinta höttöä, mutta myös ruista. Sit vaihtelee onko patonkia tai vaikka sämpylää, mutta yleensä on paahto- tai palaleipää. Kaupan leipää tai paistopisteeltä.

Päälle 60% kasvimargariinia, juustoa, leikkeleitä, kurkkua ja salaattia. Joskus avokadoa.

Realia ja päälle yleensä ihan vaan juustoa, kurkkua ja tomaattia, mutta välillä myös hummusta, graavilohta tai avokadoa. Kaiken maailman tahnojen ja sörsseleiden ystävälle kelpaa myös mikä vaan ylijäämädippi tai -kastike leivänpäälliseksi. 😋

Ruisleivästä tykkään itse eniten, ihan nuo perus ruispalat tms, Reissumies tai Taikaruis on mieleisiä. Päälle useimmiten margariinia, juustoa, kurkkua ja tomaattia ja salaatinlehti. Viikonlopuksi välillä jotain paistopisteleipää ostetaan ja ehkä jotain leikkelettäkin 😁

Mä syön jälkiuuniruista tai ohutta ruispalaa. Lapset ja mies syö mieluiten paahtoleipiä, joista koitan valita kuidullisimmat ja vähäsuolaisimmat. Sit hapanjuurileipää (pääosin vehnää) syödään kun jakselen leipoa 😊 se on vähän semmoinen herkutteluleipä sit kun sitä on. Mä laitan ruisleivän päälle aamupala 5 % juustoa ja kinkkua, sekä yleensä kurkkua. Joskus muita vihanneksia jos kaipaan vaihtelua. Enkä voitele millään 😅 Hapanjuurileivälle laitan pelkkää oivariinia, kun siihen se "voin" maku sopii, toisin kuin mun suussa ruisleivälle. Vauva ei vielä laita leivälle mitään, kohta opetellaan varmaan silti voidellun leivän makuun. Isompi haluaa voita kinkkuu juustoo. Joskus suolakurkkua kiitos Miu-kirjan🤣

Meillä on aina paahtoleipää (monivilja). Sen lisäksi on vaihdellen ruisleipää (mieluiten Ruispalojen tumma herkku), sämpylöitä tai sekaleipää. Yleensä ei ole pelkkää vehnää vaan sämpylöissäkin jokin moniviljaversio. Paahtoleipää syön paahdettuna pelkällä oivariinilla. Muiden leipien päälle laitan vähän vaihdellen oivariinin lisäksi kinkkua, juustoa, salaattia ja kurkkua. Aina ei ole kaikkia niistä. Lapsista esikoinen haluaa satunnaisesti kinkkua tai juustoa. Kuopus ottaa päälliset pois ja syö erikseen, jos niitä hänelle erehtyy laittamaan. 😂

En voi vastata kyselyyn, kun välillä tekee mieli vaaleaa ja välillä tummaa leipää. 😅 Arjessa meillä on useimmiten ruisleipäpussi pakkasessa ja otetaan pala kerrallaan paahtimen kautta. Toisinaan sitten herkutellaan tuoreella itsetehdyllä tai ostetulla vaaleammalla leivällä. Ellei sitten isäni ole tehnyt ruisleipää tai saaristolaisleipää. 🤤

Leivän päälle joko voita tai majoneesia, johon sotken usein chilijauhetta tai chilikastiketta. Saatan syödä päällä myös tsatsikia tai jotain vastaavaa. Ja voin pitää olla voita eikä mitään margariinisotkua! Juusto, joku mausteinen makkara ja paprika ovat lempparipäällisiä, mutta teen milloin mitäkin yhdistelmiä. Tomaatti, pesto, mozzarella ja paahdettu sipuli toimivat esimerkiksi ihan täydellisesti. Tai avokadomössö ja uppomuna. 🤤
Hapankaali on myös herkullista leivän päällä! Onhan näitä täytteitä. 😂
Ja saaristolaisleipä majoneesilla, jollain väkevällä sinapilla ja homejuustolla on myös ihan mahtavaa. Kannattaa kokeilla!

Tajusin juuri, että nämä miun normaalit leivät kuulostavat ihan siltä kuin olisivat jotain raskaana olevan naisen omituisia himoja. 🤣

Meillä leipä syödään leipänä ilman päällisiä, usein myös hieman puuhdettuna.
Mahd.vähäsuolausta ruisleipää yleensä ostan...Jääkaapista löytyy luomuoivariinia, jota joskus sipaisen vaihtelun vuoksi päälle. Olen tehnyt taaperolle myös "oikeita" voileipiä, mutta hän purkaa päällysteet pois ja syö ne erikseen sormiruokana....leikkeleitä en osta, joten kalaa ja kokonaisena kypsytettyä lihaa viipaleina ja kasviksia / vihanneksia sekä juustoa ne päällysteet olisivat.

Meillä leipä syödään leipänä ilman päällisiä, usein myös hieman puuhdettuna.
Mahd.vähäsuolausta ruisleipää yleensä ostan...Jääkaapista löytyy luomuoivariinia, jota joskus sipaisen vaihtelun vuoksi päälle. Olen tehnyt taaperolle myös "oikeita" voileipiä, mutta hän purkaa päällysteet pois ja syö ne erikseen sormiruokana....leikkeleitä en osta, joten kalaa ja kokonaisena kypsytettyä lihaa viipaleina ja kasviksia / vihanneksia sekä juustoa ne päällysteet olisivat.
Meillä on lapsella vähän sama tyyli. 😂 Olen kovasti yrittänyt opettaa haukkaamaan kaikkine päällisineen, kun se leipä saattaa sitten lopulta jäädä muuten syömättä. 🙈

Meillä on lapsella vähän sama tyyli. 😂 Olen kovasti yrittänyt opettaa haukkaamaan kaikkine päällisineen, kun se leipä saattaa sitten lopulta jäädä muuten syömättä. 🙈
Onneksi tuo Taapero tykkää syödä leipää, etenkin keittoruokien kanssa. Kattaa itselleen aina leipälautasen...

Onneksi tuo Taapero tykkää syödä leipää, etenkin keittoruokien kanssa. Kattaa itselleen aina leipälautasen...
Meillä ei meinaa tavallinen ruisleipä aina maistua. Vaaleaa kyllä söisi senkin edestä. 😅 Samanlainen ranskanleivänmussuttaja taisin kyllä itsekin olla lapsena. 🤭

Meilläkin leipä vähän vaihtelee yleensä mun mielen mukaan. Ihan kunnon ruisleipää tulee aika harvoin ostettua vaikka tykkäänkin että leivässä on ruista. Kuitu ja täysjyväpoliisi tosin olen.😆🕵Aika usein on nyt tullut leivottua aika simppeliä hapanjuurileipää kaltatuilla kaura- ja ruishiutaleilla, koska taaperokin tykkää siitä. Sanoo sitä kovaksi leiväksi sen kuoren takia.😂 Viikonloppuaamujen herkku on välillä pataleipä. Illalla vaan taikinan sekotus ja aamulla uuniin niin saadaan lämmin leipä aamupalapöytään.😋
Mitäköhän päälle. Varmaan aika perus oivariini, juusto, kurkku, salaatti tms. Keitetty kananmunakin on hyvää. Sen päälle suola, mustapippuri ja sipulijauhe.😋👌🏻 Aika vähän kyllä itse syön leipää. Ehkä pari kertaa viikossa. Lapselle lähinnä ostetaan tai teen. Ja hän on just tuollainen täytteet erikseen syöjä. Varsinkin juustoa söisi kaksin käsin. Ja leipä pitää usein voidella itse. Voipaketti onkin aika teurastetun näköinen.😂
Noihan on just herkun kuulosia @Pilkki24 ! Ehkä toi hapankaali on oudoin, mutta kaikkia voisin syödä. 😛Varmaan jos leipää kuluisi itsellä enempi niin täytteetkin olis luovempia. Joskus oon kyllä lounaaksi väsännyt jotain ruokasampia leipiä ja tehny "aasialaisen"salaatin väliin ja kananmunaa. Eli salaatissa karkeeks raastettua porkkanaa, etikkaa, crispychiliöljyä ja jotain muuta.😆 Ja kaveriksi majoneesia ja miksei suolakurkkuakin vaikkei se kovin aasialaista olekaan🤣🤣

@AnniMaria tykkään tehdä eväsleipiä niin niihin tulee tehtyä ruokaisampia täytteitä ja muuten syön tosi vähän leipää niin hifistelen juuri sen takia. 😂 Se pakkasesta sulatettu ruisleipä, kun ei ihan sellaisenaan meinaa upota. 🤭 Täytän muuten toisinaan sämpylöitä sellaisella kananmuna-jauhelihatäytteellä etenkin, jos lähdetään metsäretkelle.

Vinkkinä kaikille jotka tykkää enemmän "höttöleivästä": Leivon leipomolta satuin löytämään sämpylöitä, joissa on kuitua 6g sadassa, mutta maistuu silti just sellaiselle höttöselle :tears:

Meillä syödään 100% kauraleipää. Mun masu ei kestä leipiä, joissa on gluteenia. Toki gluteenittomia ei nuokaan virallisesti ole, mutta eopähän tule masu kipeeksi. Lapsille ostan myös paahtoleipää, kun tuo kauraleipä voi välillä olla vähän rakeista ja kuivakkaa. Välillä haluavat kuitenkin syödä "äitin leipää"

Ai niin, laitan minäkin välillä kananmunaakin leivälle. Harvemmin vain kuin noita muita. Lähinnä silloin kun tuntuu lisäproteiini olevan tarpeen tai jos teen lounaakseni vähän täyttävämpää leipää. Laitan sekä keitettynä että paistettuna.

Itellä tulee useimmin valittua se ruisleipä.
Nyt aamuisin jumahtanut syömään ruisleipää oivariinilla, juustolla, tomaatilla ja kurkulla. Keitetty muna menisi siihen kans kivasti, mutta jostain syystä oon vähän laiska niitä keittelemään. 🙈
Keiton kanssa tykkään syödä vähän hötömpää, niin saa imeytettyä sitä lientäkin siihen leipään. Myöskin lämpimät juustoleivät teen hötöstä, silloin harvoi kun niitä teen..
Ite leipoen teen yleensä sekaleipiä, mutta höttöä en osaa tehdä hapanjuurella.

Meillä on aina sekä tummaa että vaaleaa. Oma "vakioleipä" tällä hetkellä Fazerin ruispuikula, päällä margariinia, juustoa ja avokadoa, mahdollisesti tomaattia myös. Avokadon maku paranee 100%, kun ripsauttaa sen päälle ihan pikkuisen suolaa.

Takaisin