Mitä lapsuuden kokemuksiasi haluaisit myös oman lapsesi kokevan? :)

Miramaria

Tietävä tietäjä
Eilen käytiin nostamassa perunoita tyttären kanssa ystävän viljelypalstalla ja tuli mukavat muistot mieleen lapsuudenkodin naapurin perunannostosta, jossa alakouluikäisenä pääsin toisinaan kaivelemaan mukuloita mullista. :Heartred Oli mahtavaa, että oma lapsi sai myös kokea perunannoston (vaikka suurimman osan ajasta lapsi leikku mutapaakkujen heitto- ja hajotuskilpailua :grin).

Mitä lapsuutesi kokemuksia sinä haluaisit oman lapsesi kokevan?
 
Me oltiin lapsena mun siskojen kanssa iskän mukana marjametsällä ja siellä kerättiin joko marjoja tai tehtiin metsään majaa. Ja nyt marjastamisesta on tullut itselle tosi tärkeää näin aikuisiällä ja nautin äärettömän paljon siitä. :) Toivon, että meidän tyttökin viihtyisi isompana metsässä ja tykkäisi myös kerätä marjoja. Aion tytön kyllä ottaa marjoja poimimaan, kunhan hän ensin vähän kasvaa. :)
 
Metsästä ja luonnosta ja onneksi lapseni rakastavat metsää vaikka kaupungissa asutaankin. Tykkäsivät syksyllä mustikoista ja puolukoista, opeteltiin kasveja yms..ja auttaahan metsässä liikkuminen motoriikkaakin. Itse maaseudulla kasvaneena ihastelen miten omat lapset rakastaa metsää ja jopa päivähoidossa ollessaan nauttivat enemmän metsästä kuin puistosta :D

Perunoita tuli itsekin lapsena nosteltua, mutta luulen etteivät omat lapset pääse sitä kokemaan.harmi. kivaa oli ne perunasodat :D

Ja miinusta ettei täälläpäin ole sellaisia järviä joihin voisi lapsia viedä "turvallisesti" uimaan. Kotipaikkakunnalla kaikki olivat "turvallisia", näistä lähijärvistä löytyy vaikka ja mitä.

Plussana myös lasten kiinnostus metsän eläimiin :) viimeksi eilen ihmeteltiin ihan vaan pientä lukkia ja se oli tytöille mahtava kokemus.

Edit. Jospa joskus tekisivät niitä käpylehmiä :D :D
 
Me lapsena oltiin vaunun kanssa kaikki kesät eri leirintäalueilla ympäri suomea. Ja oli ihan parasta lapsuudessa! Toivottavasti siellä sais joskus omankin kanssa käydä :)
 
Minä sain kasvaa maalla. Siis ihan todella maalla. Hevosten, lampaiden, kanojen, kalkkunoiden, possujen ym ympäröimänä. Omaa lääniä oli riittämiin, lähes 20ha. Tuli siskon kanssa koluttua kaikki puskat ja pensaat ja metsään tehtiin majoja. Mielikuvituksella ei ollu rajoja! Tällä hetkellä odotan esikoistani jonka la on joulukuun alussa. Joitain vuosia sitten ostettiin mieheni kanssa lapsuudenkotini vanhemmiltani ja niinpä omatkin lapseni pääsevät nauttimaan lähes kaikesta siitä mistä itsekin aikoinaan! Eläinkatras tosin on kutistunut koiraan ja kahteen hevoseen.
 
Kun olin pieni, me oltiin mökillä saaressa kaikki kesät ja siksi luonto ja ainut ajan viete, uiminen, tuli erittäin tutuiksi. joten kaikkea näihin liittyvää haluaisin mahdollisille omille lapsilleni näyttää ja antaa koettavaksi. Lisäksi minulla oli sellasia pieniä "tärkeitä" tehtäviä, kuten kahvinkeitto lauantai saunan jälkeen tai Avaran luonnon katsominen isin kanssa, ja noista on jäänyt ihania muistoja ja ton tyyppisiä juttuja haluaisin luoda lapsilleni
 
Mä olen eteläsuomesta ja me ollaan ihan minun vauvaiästä lähtien käyty pohjoisessa "mökillä" pari kertaa vuodessa. Mä rakastan sitä. Kesäisin patikoitiin ja kalastettiin, talvisin pilkittiin, hiihdettiin kauniissa luonnossa ja moottorikelkkailtiin.

Tahdon viedän lapseni usein myös tonne toiselle puolelle suomea, siellä on niiin erilaista kun täällä. Ja ensimmäistä kertaa poikani pääsi kyseiseen paikkaan tänä kesänä, 4kk ikäisenä. Poika sai manducasta käsin kokea patikoinnin ja kauniin luonnon. <3 vien hänet ja pikkusisaruksen varmasti ensi kesänä uudestaan. :)
 
Aina kesäisin lähdettiin lomailemaan johonkin. Saatettiin tehdä vain päivän reissuja ja joskus kun olin aivan pieni lähdettiin asuntovaunuilemaan, yks kesä oltiin mökissä yötä. Jotain tälläistä haluaisin oman lapsen kokevan. Mökissä yöpymistä, uimarantaa, nähtävyyksiä.
Talvisin paistamaan makkaraa nuotiolle, lumiukon tekemistä, pulkkailua. Lauantaisin leivottaisiin ja käytäisiin saunassa. Jotain niin tavallista mutta kuitenkin ihanaa.
 
Takaisin
Top