Mitä lapsi saa tehdä?

Bris

Satasella mukana keskusteluissa
Lueskelin tuossa teidän muiden kirjoituksia ja joku mainitsi, että lasta ei saa vielä istuttaa... [&:] Onko tuosta sanottu neuvolassa vai mistä moinen?

Ajattelin vain, kun on todella paljon asioita joihin olen törmännyt, ettei näin pieni saisi vielä sitä ja tätä tehdä, eikä näistä ainakaan minulle ole neuvolassa kerrottu. Kun siirryimme lasten neuvolaan ja terkka vaihtui siinä samassa, en saa hänestä mitään irti. Hän ei "osaa" vastata kysymyksiini eikä juuri kerro mistään mitään. Kaverini on saanut neuvolasta jos minkälaista ruokaohje kirjasta sun muuta hampaiden puhkeamista käsitteleviä ym vihkosia, mutta minä en muuta kuin rokotus tiedotusta. Olen ajatellut, että ehkä nämäasiat ovat muuttuneet viime vuoden puolelta, mutta nyt kun täälläkin puhutaan erinäisistä asioista niin pistää kyllä miettimään. Onko tyttäreni kasvu edes hyvissä käsissä, jos luotan tuohon terkkaan? [&o] [:(]

Rakkaat kanssa ihmiset, kertokaa ihmeessä jos on muitakin asioita, joita teille on kerrottu neuvolassa, kun en näköjään itse saa samanlaista tiedotusta. Onneksi loppu vuodesta on muutto tiedossa, joten myös terkka vaihtuu [8|]

Niin, ja siis miksi ei saisi istuttaa vielä? Mikä luetaan istumiseksi noin pienellä kun eihän se edes osaa istua ilman tukea? Tosi noloa edes kysellä tälläsiä täällä.[:o]
 
Pienen selkä ei kestä istumista enne 6 kk ikää... Ellei sitten itse rupea sitä tekemään. Mutta esim. syöttötuoliim ei saa laittaa ennen puolta vuotta.. Eli istuttamisella tarkoitetaan sitä suoraselkä istumista ja sitä tulis välttää. Nojailevat istuma-asennot on ok esim. sitterissä.
 
Mulla on sellainen kuva ettei saisi tukeakaan istuma-asentoon ennen puolen vuoden ikää mutta tästä en nyt oo varma.
Eli painoa ei saa tulla selälle, meillä tyttö tykkää olla istuma-asennossa mutta pidän niin että paino on mun kädellä (käsi tytön kainaloiden alta).
Eilis iltana tosin mummin sylissä nosti itse itsensä istumaan, useampaan kertaan kun laitettiin aina takaisin vaakatasoon.
Ja mäkin mietin että saakohan sen antaa olla siinä kun itse tosiaan siihen nousee (ja apua, ei kai sen vielä kuuluis itse alkaa istumaan!!)...
En uskaltanut antaa olla kun hetken, eihän tuo vielä osaa itse asentoa vaihtaa kun väsyy.

Eikä meillekään muistaakseni neuvolassa ole tuosta mitään puhuttu vaan jostain olen sen lukenut tai kuullut.
Kannattaa selailla kaikki mahdolliset vauvan kehitys-lehtiset (esim. äitiyspakkauksessa oli paljon hyvää tietoa).
Ja jos tuntuu että haluat terkalta enemmän tukea ja neuvoja, voit aina pyytää päästä jollekin toiselle siksi aikaa kunnes muutatte.
Mutta en mä usko että kovin suurta vahinkoa saa lapselle tehtyä vaikkei näitä asioita tiedäkään, ole ihan huoletta!
Jokainen äiti tietää varmasti mikä omalle lapselle on parasta ja niinkun sanoit, ei näin pieni edes osaa vielä istua joten tuskin kukaan istuttaa ennenkun lapsi on siihen valmis.
Luota vaan omiin vaistoihin (ja terkan neuvoistakin kannattaa ottaa käyttöön ne mitkä itsestä hyvältä tuntuu) [:)]
Me saatiin ruokaohjeita ja hammasjuttuja 3kk neuvolassa kun itse otettiin puheeksi.
Ruokaohjeet olis jäänyt, kun tyttö kasvaa niin hyvin rintamaidolla että terkka suositteli lykkäämään kiinteitä vielä (itse haluttiin silti alkaa kokeilemaan) ja hammaslehtinen saatiin koska näyttää siltä että hampaita on jo tulollaan.
Hammasharjan antavat kai 5kk neuvolassa.
Ja niin, ei kai täällä tyhmiä kysymyksiä olekaan. Vaikka itsellä on kaikilla tutuilla pieniä lapsia, menee silti välillä sormi suuhun oman kanssa ja täältä on helppo ja nopea kysyä [:)]
 
Fysioterapeutti sanoi että yksikään vanhempi ei ole lapselleen selkäkipuja aiheuttanut istuttamalla [;)]. Eli se tiukka ohje on vähän vanhentunut mutta varsinaista istuttamista ei edelleenkään suositella ellei lapsella ole siihen valmiutta. Sen voi tarkistaa laittamalla lapsen hetkeksi tasaiselle istumaan ja katsomalla selkää. Mikäli se pysyy suorassa alkaa lapsi olla valmis istumiseen kun taas jos selkä menee vielä köyrylle ei kannata kauheasti vielä istumista treenailla. Tuetut istuma-asennot oli hänen mielestään ihan ok hetkellisesti.

Seisottamista hän piti "pahempana" koska se on niin ojennettu asento ja lapsen selässä pitäisi pysyä se pyöreys vielä pitkään...eli sitä vasta sillon 6kk aikaisintaan vissiin mieluummin vasta 8kk mutta tääkin on sitten tuettuna eri asia kun ei paino oli jaloilla vaan vanhempi kannattelee sitä. Ja minkäs teet jos lapsi ei muuten suostu olemaan [;)] Lapsen mukaanhan se pitää mennä ja mä uskon myös että jokainen vanhempi tietää milloin omalla lapsella alkaa olla valmius mihinkin. Eikös neuvoloissakin aina toitoteta sitä että jokainen lapsi on yksilö...?!

Meillä Joa "istuu" pari kertaa päivässä bumbossa kun sitterissä ei viihdy ollenkaan. Bumbossa herra reenaa sit sitä istumisasentoa mutta paino ei ole selkärangalla ja pylly pysyy pyöreenä [:D] Ja se on ihan loistokapine syömisessä.
 
Enpä tiennyt tuosta seisottamisestakaan.
Meillä nimittäin viihdytään tosi hyvin pystyssä -tietysti kannateltuna ilman painoa jaloilla eli sitä kai saa edelleen harrastaa.
Bumbo täytyy kyllä munkin hommata, tuntuu olevan aika huippujuttu suurimmalla osalla [:)]
 
Mulle sanoi neuvolalääkäri, että kaikki minkä lapsi tekee omin voimin niin se on siihen valmis eikä riko itteensä. Ja sanoi, että lähinnä tämä istuttamiskielto koskisi sellasta jenkkityyliä että tuetaan lapsi istumaan tyynyillä "väkisin", eikä pääse lepäämään. Näin hänen sanoin. Mutta meilläkin neiti kampeaa ittensä väkisin sylissä istumaan, joten autetaan nousemaan, mutta sit tuetaan tietty ja otetaan sit sitä painoa omille käsille ja ei muuta ku käytetään siinä istuma-asennossa. Sit lasketaan heti takas, mutta sit alkaa sama homma alusta, ei viihdy hetkeäkään enää sylissä ei-istuen.
 
Täällä kans toi Bumbo on hankintalistalla, niin paljo kaikkee hyvää siitä kuullut [:)]
Meillä kans tyttö kampee itteesä istuma-asentoon ihan väkisin. Ja kyllä me harjoitellaan vähä sitä istumista, tietysti kannattelen tyttöö. Mut minkäs teet ku neiti ei viihdy makuullaan muulloin kuin syödessä ja nukkuessa [:D] Näkeehän sitä maailmaa ihan eri tavalla pystyssä ku pitkälleen [:)]
 
meillä ei viihdytä ollenkaan sylissä makaavassa asennossa, heti alkaa huuto. totta kai tuetaan koko ajan istuessa ja kaikista eniten neiti tykkäis olla pystyssä, mutta sitä pitää yrittää rajoittaa. Neukku sano viimeks että Janika on varmaan yhdistänyt makuulla olon mahakipuihin, mitä oli alussa tosi paljon. Sanoi myös että kun pyrkii istumaan niin se on ok, mutta totta kai yrittää tukea mahdollisimaan paljon.
 
Sama juttu, makuullaan ei viihdytä ja lattiallekin voi laittaa vaan sillon kun on tosi hyvällä tuulella.
Sylissä on ollut ihan turha yrittää pitää makuullaan "vauva" asennossa parin ekan viikon jälkeen.
Ja tosiaan eilen kun hoksasi sen istumaan nousun, nousi aina uudestaan kun kaadettiin takaisin.
Taidan siis tosiaan hommata sen Bumbon jos siinä voi turvallisesti istuttaa kun noin iso hinku on jo pystyyn.
En ihan tässä iässä vielä odottanut että alkaa nousemaan [:D]
 
Mun käsittääkseni (en siis voi olla 100% varma) mutta bumbo olis rinnastettavissa sitteriin vaikka se asento näyttääkin siinä aika hurjalta. Kannattaa muuten niitä metsästää huuto.netistä tai jostain vastaavasta kun sen tuonti Suomeen on ilmeisesti lopetettu. Ainakaan täällä meidän lähistöllä ei ole missään ollut ja näin mun kummitytön äidille sanottiin kun sitä koitti tuossa vuosi sitten metsästää...

Ja komppaisin kyllä Lyydian neukkutätiä. Jos lapsi kerran omin avuin kampeaa istumaan ja tahtoo seistä niin tuskin se sitä tekisi jos se tekis kipeää tms tai ei tuntuis mukavalta [:)]
 
Mimmu niin mäkin ajattelin että tekee asioita sitten kun on valmis niihin.
Mutta pakko on itse valvoa ettei istu pitkiä aikoja, kun ei itse osaa poistua asennosta.
Sama juttu mahalleen menon kanssa, kun niskat väsyy pitää kääntää kun ei itse osaa kammeta takaisin selälleen.
Bumboa löytyi ainakin muutamista nettikaupoista, mutta ainakaan esim. Lastentarvike ei sitä taida myydä.
 
Mä oon ehkä vähän tyhmä, mutta mä en tajua sitä Bumboa. En vaan pysty ymmärtämään miten se voi olla hyväksi.. Jos mietin et ite istuis niin et lonkat on alempana kun polvet, niin musta tuntuis et vielä enemmänhän se ottas selkään.. [:-]
 
Meidän poika on sylissä istutellut itseään ja kysyin neuvolassa liki 3kk tienoilla ja sanoivat että voi istuttaa jos lapsi itseään istuttelee, mutta tuoliin ei saa laittaa.
Lähinnä sen alkutaipaleen refleksinomaisen kävelemisen mitä vauva tekee kainalosta pitäen niin kielsi jotta sitten muu motorinen toiminto kehittyy ja että oppii sitten oikeasti kävelemään kun sen aika on.
 
Täällä kans kovasti halutaan olla pystyssä ja istumassa ja kyllähän mä pidän iisaa istuma-asennossa,omien käsieni varassa tukien hänen selkää ja samalla seisoma-asennoissa,pidän käsistä kiinni ja annan hänen tunnustella jaloillaan lattiaa ja ottaa ite askeliakin.En yritä opettaa kävelemään,mutta nämä kuuluu niihin leikkiharjoituksiin mitä teen helistimien ja tämmösten kanssa. Mutta en yritä istuttaa vielä. Sylissä istuu,mutta nojaten meidän vatsaa/rintaa vasten.
 
Lyydia sillon se paino ei mun käsittääkseni mene selälle.
Esim. Manducassa joka kai on niitä kaikkein ergonomisimpia rintareppuja, asento on juuri se että polvet on ylempänä kun peppu.
 
Tuhannet kiitokset vastauksista. Kirjotelkaahan tänne lisää, jos jotain mieleen vielä tulee
 
Takaisin
Top