Mitä kotitöitä lapsenne tekee?

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Otsikossa tuli jo kysymys. Eli missä kotitöissä lapsenne auttaa (tai "auttaa")?

Meidän 2-vuotias tyhjentää tiskikonetta, laittaa pyykkiä (pistää koneeseen, auttaa ripustamissa, ottaa narulta, antaa korista kaappiin laitettavaksi ja "viikkaa"), lakaisee lattioita (piti hankkia pojalle oma harja että lakaisusta tulee jotain eikä harja ole kokoajan pojalla kun yrittää siivota)... Ruuan laittoon otetaan mukaan mahdollisuuksien mukaan. Saa sekottaa (paitsi kuumia ruokia), kaataa makaroonit/riisit kattilaan ja nyt on otettu pilkkomaan kasviksia isin tai äidin kanssa (lapsi siis pitää veitsestä kiinni ja isi tai äiti napakasti lapsen kädestä + veitsestä). Pöytää ja syöttötuolia pyyhkii myös. Hmm... Olikohan muuta. Sängyn petauksessa auttaa (tai häiritsee) joskus ja lakanoita vaihtaessa on onnessaan kun saa luvan kanssa repiä lakanaa sängystä. :D
 
Meillä 6-vuotias tykkää erityisesti laittaa astioita tiskikoneeseen, auttaa pyykkäämisessä ja ruokkia kissat. Haravointi ja lumityöt ovat myös toistaiseksi mieleen (näitä pääsee onneksi harrastamaan mummolassa, itse kun kerrostalossa ei tarvitse hoidella - paitsi huvinvuoksi). Tietenkin osallistuu myös oman huoneen siivoamiseen ja yleiseen tavaroiden järjestelyyn, mutta ei niin ilolla. :grin Imuroinnissa haluaisi kovasti auttaa, mutta toistaiseksi olen ollut sen verran kärsimätön, että imuroinnit on suorittanut aikuinen ja vauhdilla.

Niin ja pyyhimisestä ja sumutuspullolla sumuttelusta lapsi tykkää myös. Ikkunat muuten pitäisikin pestä... Ihanaa, kun nää pienet vielä tykkää auttaa! :wink
 
Meillä likat 5,5v-3v aitaa siivoamisessa, pyyhkivät pölyjä ja lakaisevat, vanhin petaa lasten huoneen sängyt jossa 2 muuta avustavat, vanhin myös tykkää ruokkia koiran. Antaavat mulle puhtaat/kuivat vaateet korista mulle viikattavaksi ja sitä mukaa vievät sängylleen odottamaan että mä laitan ne sit kaappiin (välillä myös uudelleen viikkausta) ulkona auttaavat haravoinnissa/lumi töissä, tietysti satokautena auttavat marjojen/omenien/ sienien tms poimimisessa. Olikos jotain muuta? Niin ruokapöydän kattamisessa/tyhjentämisestä auttavat kans mut koneen täyttö/tyhjennys on aikusten homma kun meidän 10kk on muuten päällään koneessa:/ ruuan laiton hoidan mä, kun vähän hirvittää ajatus veitsistä ja 4 lapsesta:D
Sit toi meidän 10kk "auttaa" imuroinnissa työntämällä imuria:D
Niin ja lakanan vaihto päivät on just parasta, noista niin kiva pomppia niiden tilavaatteiden päälle❤️
Todella avuliaita (ja "avuliaita") ovat tää meidän 4 kopla:)
 
kohta 6v. tyttö

-tyhjentelee tiskikonetta
-ottaa pyykkejä telineestä
-siivoaa tietysti omat lelunsa
-petaa sänkynsä
-pyyhkii välillä pölyjä
-imuroi
-vie viikattuja vaatteitaan kaappiin
-auttaa ruuanlaitossa, sekoittelee siis jotain liedellä olevaa tai pilkkoo esim kurkkuja, tomaatteja jne.
 
1v5kk kaksoset auttavat siten, että toinen kerää leluja laatikkoon ja toinen samaa tahtia tyhjentää.. :rolleyes: :D Iltaisin kerätään leluja yhdessä ja hyvin osaavat tytöt siinä kyllä jo auttaa. Joskus ojentavat ostoksia kauppakassista. Muihin kotitöihin en juuri ole vielä kahta pientä huolinut mukaan. Sen verran härdelliä päivät jo muutenkin. Ruuanlaittoa saattavat katsella syöttötuolissa vieressä istuen ja osallistua siten. :)
 
Meidän 2v poika osallistuu myös mielellään kotitöihin. Miu tyhjentää tiskikonetta, vie roskia roskikseen, työntää kaupassa pikku kärryjä ja nakkelee tavaraa kyytiin ja kyydistä hihnalle (saa myös itse valita jogurttimaut mikä on superkivaa!), tyhjentää kauppakassit ja imuroi sekä pesee lattioita. Miu on useimmiten tosi avulias ja vain harvoin jättää osallistumatta :)
 
Meidän alakoululaisilla on omat tiskikonevuorot 1krt/vko.
Omat pyykkipinot hoitavat kaappiin.
Roskia kuskaa ja ruuanlaitossakin auttaa (harvakseltaan).
Omat huoneensa siivoaa.
Välillä myös pesevät vessan.
Muun talon siivous ja pyykeissä auttaminen on hommia joista voi hieman tienata taskurahaakin.
 
Meillä 2v laittaa pyykkiä koneeseen/kuivuriin. Ruokkii joka ilta kissan! Ruuan laitossa on nyt muutaman kerran ollut mukana. Joskus harvoin suostuu leluja siivoomaan. Tykkää ihan hirveesti imuroida ja on aina tappelu jos äiti imuroi, eikä heti anna pojan imuroida. Tyttö 1v ei vielä osaa osallistua kotitöihin, kun ei osaa edes kävellä vielä.
 
Täällä 2vuotias:

-korjaa omat lelut
-vie roskia roskakoriin
-imuroi
-pyyhkii pöydän
-täyttää pyykkikonetta
-kantaa kevyitä ostoksia esim leipäpaketti/maitotölkki tai jos esim viedään tyhjiä pulloja niin haluaa kantaa kassin
 
Meidän 4 ja 5 vuotiaat auttaa pyykkien laitossa, tiskikoneen tyhjentämisessä ja toki siivoavat itse omat lelunsa ja sotkunsa. :) luuttuamisessa ovat mielellään aina myös mukana.
 
Takaisin
Top