Mitä kaikkea pitää muistaa ostaa ennen kuin vauva syntyy?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nennahh
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tosta hoitotasosta... Mä on tykänny tosi paljon ku meillä ainoastaan hoitoalusta pesukoneen päällä ihan lavuaarin vieressä, yläpuolella hylly kaikkia vauvan tarvikkeita varten :) 
Itse en olisi edes halunnut hoitopöytää, koska vie mielestäni tilaa ja mikäs sen näppärämpää ku taso heti veden vierellä :)
 Pinnasänky on jääny harmittamaan tosin, kun en sillon tajunnu ostaa sellaista josta laidan saisi irti. Kuinka näppärää olis nyt kun vois alkaa harjottelemaan tytön kanssa "isojen" sängyssä nukkumista.... 

Ootteko vielä ostaneet sitteriä? :) Minkälaisen aiotte ostaa? Varmaan olisi hyvä, että olisi lelukaari myös... Oon koittanut katsella huuto.netistä ja tori.fi:stä sittereitä, mut ei oo oikein vielä löytynyt sopivaa.

Entäs tiedättekö mistä sais ostettua edullisesti sellaisia ruokalappuja, joissa on muovitausta? :)

Sitteriä ei kannata ostaa etukäteen, koska on monella ihan turha. Meillä esikoisen kanssa Babybjörnin Balance sitterin aktiivikäyttö alkoi vasta kun alettiin syömään kiinteitä, siihen saakka oli ollut satunnaisessa käytössä esim jos mä kävin suihkussa.

Kakkoselle ostettiin aika nopeasti lisäksi joku Emman perussitteri, jossa oli kantokahvat, kun en alkuun uskaltanut jättää lapsia eri huoneeseen valvomatta, kun en tiennyt miten esikoinen vauvaan suhtautuu. Joten kakkonen kulki tarvittaessa sitterissä huoneesta toiseen. Muuten tolla Emman sitterillä oli kyllä todella lyhyt käyttöikä, en uskaltanut jättää siihen lasta turvavöistä huolimatta noin 4kk ikäisestä lähtien, koska siitä pääsi keikkaamaan/puskemaan itsensä ylös. Ja kunnon kiinteiden syöttöasentoa siinä ei saanut ollenkaan. Joten sitten siirryttiin taas Babybjörniin, joka oli musta joka euron arvoinen. Siinä kakkonen istui vielä puolitoistavuotiaana mun suihkujen ajan, ettei juossut ympäri märkää ja liukasta kylppäriä. Eikä päässyt siitä turvavöistä irti, on niin hyvin suunniteltu.

Vauvalle kannattaa ennemmin ostaa leikkimatto, jossa voi köllötellä selällään tai mahallaan. Sekään ei kyllä ole kovin pitkäikäinen, mutta ehkä jossain vaiheessa ihan hauska lapsen mielestä.

Ruokalappuja saa ihan perusmarketeista ja lastentarvikeliikkeistä. Niitäkään ei kyllä tarvitse kuin vasta kiinteitä aloittaessa, koska alkuun harsot ovat kaikista parhaita ruokalappuja, jos maitoa valuu suupielistä.

Suosittelen myös tuota babybjörnin sitteriä. Meillä oli käytössä jo melko varhaisesta vaiheesta ja esikoinen tykkäsi kovasti siinä köllötellä. Mutta kaikkihan ei sitteriä koe tarvitsevansa, jos vauva viihtyy hyvin lattialla/leikkimatolla.

Mitä kokemuksia teillä on rintapumpuista? Saisin ystävältäni ostettua edullisesti Philipsin Avantin (käsipumppu), joka ei hänelle sopinut. Moni sitä kuitenkin kehunut, mutta vähän mietityttää. Etukäteen kun ei voi tietää mikä malli itselle sopii, tuleeko maitoa ja kuinka paljon...

Rintapumpuista sen verran, mulla oli esikon aikana ensin se Emma-Halppismerkki, joka osottautui tosi huonoksi, käsi väsyi siinä helposti pumpatessa ja lopuksi se jotenki hajos, ku ei tullu enää sitä imupainetta ollenkaan.

Seuraavaks hommasin Medelan käsikäyttösen, sitä taisin käyttää tasan kerran, se vasta kamala kapine olikin, kun siinä se pumppausasento on sellanen että sitä mäntää vedetään itsestä pois päin.. Yritä siinä sitten rentoutua ja saada hyvää asentoa ym.

Viimeinen ja paras kokeilemani oli ystävältä lainaksi saatu Medelan se Mini-electric sähkökäyttönen pumppu, joka toimii myös pattereilla. Siinä on helppo vaihtaa sitä imutehoa ja voi rauhassa vaikka kattella telkkaa samalla, jolloin itselläkin maito herui paremmin :) 

Joten vaikka se vähän tyyris kapistus onkin ni ajattelin sellasen ostaa nyt kakkosen aikana, saa sitten pumppailtua maitoa pakkaseen jotta isikin pääsee yösyöttöihin osallistumaan ja tarvittaessa tää äiti pääsee vaik joskus käymään kaupassa ihan yksin! :D

Tosin ajattelin kyllä testata myös Philipsin Aventin käsikäyttöstä pumppua myös, ystävä kehui sitä myös.... Kyllä näitä vekottimiakin on niin paljon markkinoilla eri merkkejä ym, että varmasti löytyy joku sopiva... Joten ehkä kannattaa vuokrata/ ostaa kirpparilta ensin joku kokeiluun, kun nuo sähkökäyttöset on vähän tyyriitä... 

Multa löytyy ainun mini electric sähkö-ja paristokäyttönen rintapumppu kun unohdin esikoisesta sen sairaalan tarjooman pumpun sinne ja pakko oli käydä ostaa heti kaupasta eka mikä löytyy kun vauvakin jäi vielä sairaalaan sillon. Minusta se oli ihan ok hankinta, eihän se vedä vertoja sille sairaalan pumpulle mutta ajaa asiansa.
Ja tosta sitterikeskustelusta sen verran, että mun mielestä se on aivan turha vehje muuten paitsi kun vauva alottaa kiinteet eikä osaa vielä istua syöttötuolissa. Motoriikka kehittyy paremmin kun antaa möyriä lattialla.
Esikoisesta mulla ei ollut rintareppua, ja nyt oon sitä vähän miettiny että oisko sellasen kanssa helpompi juosta myös esikoisen perässä kun saa kädet vapaaks... Kokemuksia? Myös kaks koiraa löytyy...

Ikeasta saa parhaimmat&sopivankokoisimmat pyllypyyhkeet :)

Takaisin