Mitä jouluruokia teillä ei syödä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Käänteinen jouluruokaketju. ;) Eli mitä perinteisiä jouluruokia teidän pöydästä ei löydy?

Meillä ei kukaan syö lanttu- eikä perunalaatikkoa. Kinkku on ihan hyvää, mutta ei hankita sellaista, kun ei sitä kukaan ihan niin paljoa halua syödä. Mies tykkää sillistä, mutta ei taida sitä muiden kalojen oheen jouluksi kaivata. Lipeäkalaa ei myöskään meille tule. Perunasalaattia, mätiä ja pateita en edes osaa mieltää jouluruuiksi. Unohtuikohan jotain olennaista vielä... Riisipuuron kaveriksi ei varmaan ryhdytä luumu- tai sekahedelmäsoppaa keittelemään.

Rosollia, lipeäkalaa, mätiä, silliä ja porkkanalaatikkoa ei ainakaan löydy meidän joulupöydästä. Jos itse saisin valita niin ei löytyisi myöskään kinkkua, graavilohta taikka lanttulaatikkoa, mutta mies tykkää ni hänelle ne suotakoon :)

Meillä ei kukaan syö jouluna kalaa tai mätiä. Riisipuuroni syön margariinin kera suolaisena.

Silliä ja lipeäkalaa ei hankita. Riisipuuron kanssa saa kanelia tai luumusosetta, ei kiisseliä eikä rusinasoppaa.
Vieraita varten on rosollia ja perunasalaattia, mutta itse ei sitä syödä.

Lipeäkala taitaa olla ainoa "perinteinen" mitä ei löydy koko pöydästä. Mätiä, perunasalaattia ja pateita en itse koe jouluruuiksi. Pakko ei ole ottaa mitään mitä ei halua, itse jätän väliin kinkun ja rosollin.

Perinteisistä jouluruoista lipeäkalaa, graavilohta tai perunalaatikkoa ei joulupöytään kuulu. Lipeäkalaa en ole tainnut koskaan syödä, ei siksi ole tullut perinteeksi meillä, graavilohesta ei pidetä ja perunalaatikon korvaa keitetyt perunat ja bataattilaatikko. Itse en lisäksi syö maksalaatikkoa, mutta teen sitä kyllä, koska miehen suosikki. Pelkästään minulle on sitten silliä. Mäti, pateet eivät mielestäni ole jouluruokaa, en kyllä muutenkaan niistä pidä, eli niitäkään ei ole. Perunasalaatti on minulla vahvasti uudenvuoden ruoka, joten sitä on silloin.

Takaisin