Mitä jos ystävä on pedofiili?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No se nyt riippuisi siitä, mitä perusteita epäilylle olisi. Ilmoittaisin kai epäilyksistäni lastensuojeluun, on heidän tehtävänsä selvittää pitääkö se paikkaansa vai ei. Toki epäilyksille on oltava jotain perusteita, esim ystävän käytös lasten seurassa, lasten käytös ystävän seurassa, ystävän puheet tm. On aika raskas syytös heittää ilmoille tuosta vain, toisaalta ilmoittamatta jättäminen saattaa edesauttaa lapsen kärsimystä. Mieti, miksi niin epäilet, ja mikäli voit olla varma omista motiiveistasi (esim et halua näpäyttää kaveriasi jostain teidän keskinäisestä jutusta), soita lastensuojeluun ja kysy heiltä neuvoa. Ilmoituksen saa tehdä kuka vaan ilman selvää näyttöä, mutta on tietysti hyvä olla itse oikeasti huolissaan. Vääriä ilmoituksia tehdään joskus huoltajuuskiistojen yhteydessä, ja niistä on eniten haittaa nimenomaan niille lapsille.

Jos tosiaan epäilet, että ystäväsi tuntee seksuaalisessa mielessä vetoa lapsiin, neuvoisin häntä itse ottamaan yhteyttä terapeuttiin tai sosiaalityöntekijään. Jos hänellä on tällaisia tunteita, on tilanne hänelle todennäköisesti vaikea, koska varmasti tietää sen olevan väärin. Hän tarvitsee ammatti-ihmisen apua. Toivon tosiaan, että sinulla ei ole syytä epäillä ystäväsi tehneen jo jotain, mikä on vahingoittanut lapsia, mutta jos on, ilmoita itse asiasta lastensuojeluun.

Takaisin