Mitä ihmiset aikovat syödä jouluna?

Onnellinen

Näppärä viestien naputtelija
Olisin kyselyt, mitä ihmiset aikovat jouluna syödä kaikkien rajoituksien ohessa?

Itse olen hieman arka, kun esikoisesta on kyse, ja olen katsellu rajoituksien listaa, graavi,maksalaatikko mm ovat herkkuja. ehkä hieman uskaltaa maksalaatikkoa maistaa ja vaikka itse sitten graavais lohta että pääsee maun tuntuun. 

Samaa kuin ennenkin. Olen kalalle allerginen, joten se ei kuulu mun joulupöytään muutenkaan. Syön kalkkunaa ja laatikoita. Juustoja on kyllä ikävä.

Oikeastaan samanlaisen aterian kasasin lautaselleni kuin aina ennenkin. Graavilohet ym. kalaruuat sekä maksalaatikko eivät kuulu muutenkaan ruokiin, joita syön, joten luonnollisesti en niitä joulunakaan pahemmin himoitse.

Nostanpa tätä keskustelunaihetta, kun joulun on kohta ovella.
Odotan toista lastani ja jouluna viikkoja on noin 10. Edellisen kohdalla sain neuvolasta pitkän listan kieltoja ruoista mitä ei saa syödä. Jälkeenpäin mietittynä ja eri lähteitä lukiessa tulin lopputulokseen, että niistä osa oli liioiteltuja, eikä monelle muulle edes annettu niin pitkää listaa kuin minulle.

Raskaus ajoittui kuitenkin eri aikaan, joten jouluruokien kohdalla ruokarajoituksia en miettinyt. Nyt en ole vielä käynyt neuvolassa (ja se on muuton takia vaihtunutkin), joten kyselen mitä tietoja olette saaneet joulun ajan ruokailusta raskaan.

Itselleni maistuu jouluna graavi- ja kylmäsavulohi, itse valmistettuna, sekä etikkakypsennetyt valkosipulisilakat. Netissä lukee jossain, että itse graavattua lohta saisi syödä, etikkasilakoista ei puhuta mitään. Joudunko siis jättämään kaikki kalaherkut väliin (ja mitä minä sitten syön???) vai uskaltaako näitä kuitenkin lautaselleen kasata?

Jiun kysymyksiin en valitettavasti osaa vastata, mutta kommentoidaan muuten ajankohtaista aihetta :)

Meillä laskettu aika samalla viikolla kun joulu, saa nähdä paljonko pystyy ahtamaan itseensä kun vatsakumpua muutenkin kiristää :D
kalaa tai lihaa en syö ollenkaan, joten niiden rajoituksista en tiedä.
Juustoja aion syödä ihan samalla tavalla kuin ennenkin, myös auraa. Valion tuotteissa ei ole koskaan ollut listeriaa, enkä aio uskoa että niin epätodennäköinen osuma sattuisi kohdalle.
Täytyy myöntää, että tämän tokan kohdalla en ole jaksanut olla ollenkaan niin tarkka siitä mitä suuhun pistää... hupsista!

Noissa kaloissa taitaa olla se, että ne ei saa olla vakuumipakattuja. Eli siis voit huoleti syödä itse graavaamaasi lohta. Silakoista en tiedä, mutta voisin kuvitella, että jos ne ovat tuoreista silakoista valmistettua, niin ei olisi ongelmaa. Muistelen, että joitain Itämeren kaloja ei suositella korkeiden kemikaalipitoisuuksien vuoksi. Juustoja voi syödä, jos ne on tehty pastöroidusta maidosta tai kuumennettu yli 72 asteen, että se listeriavaara katoaa. Enkä usko, että pieni määrä maksalaatikkoa juhlapöydästä aiheuttaa kenellekään mitään. Kunhan ei vedä kuukaudessa monia kertoja kyseistä ruokaa :) 

Itse en meinannut liikaa jouluruuista stressata. Lämminsavulohi on hyvää ja sitä saa syödä, kun tuoresavustettuna ostaa :)

Kalassa oleva listeriabakteeri lisääntyy kalan vanhetessa, minkä vuoksi pitkiä aikoja tiskissä makailevia vakuumipakattuja kylmäsavulohia ei ole suositeltavaa syödä raskaana ollessa. Kaupan kalatiskillä myytävät kalatkaan eivät valitettava nykyisin ole ihan muutama päivä sitten pyydystettyjä, joten itse jättäisin kyllä raa'an kalan kokonaan väliin, jos en tietäisi saavani ihan varmasti vastapyydystettyä tavaraa. 

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta löytyy lista raskausaikana vältettävistä elintarvikkeista:
http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ravitsemustietoa/suomalaiset/raskausaika/valtettavat_elintarvikkeet

Itse odotan kolmatta ja aina ollut raskaana joulunan aikaan. Ekan kanssa n.4v sitten olin tarkkaa etten syönyt "kiellettyjä" ruokia. Mutta tokan kanssa 1v sitten söin kyllä tiskiltä ostettua graavilohta ja valkohomejuustoa. Tänä vuonna oli ruoka suositukset sen verran muuttuneetkin että homejuustot oli päässeet pois "kielletyt listalta" kunhan on pasturoitu ja kotimaisia.
Maksaa nyt en muuten kaan syö, mutta jos söisin niin kyllä pienen maistiaisen uskaltaisin syödä. 

Kotimaista, tuoretta, pasturoitua niin kyllä uskaltaisin syödä ja aijonkin syödä tulevana jouluna.

Mä en oikein tykkää muista jouluruoista kun kalasta ja mädistä, et hieman pistää sapettaa :D Voisin elää koko joulun pelkästään erilaisilla mätiviritelmillä ja juustoilla.

Ostin jonkun savustuspussukan ja aattelin kokeilla savustaa itte lohen uunissa. Eikös se niin ollut, et kirjolohta/pullalohta sai syödä kuitenkin ihan vapaasti...Lisäksi aattelin erilaisia sillejä, kalaa sipuli-tomaatti-vihanneskastikkeessa, aurajuustopiparikiekkoja, punajuuri-aurajuustopaistosta, punaviinikinkkua, tilliperunaa, leikkeleitä, salaatteja, broilerivuokaa viikunahyytelöllä, kalkkuna, keittoa ja pasteijoita jne. Tuskin nälkään joutuu kuolemaan.

Ja seuraavana jouluna sit mässäilen mätimömmöjä vauva sylissä ;)

Itse odotin esikoista jouluna 2010 ja rakastan graavattua lohta. Harmitti vietävästi mutta maltillisesti vähän uskalsin syödä. Uunilohta söin myös, hiukan enemmän. Maksaruokia olen inhonnut aina joten se ei haitannut.
Kaikkea muuta esim. kinkkua, (viher- ja hedelmä)salaatteja, perunoita ynnä muita söin sitten sen verran kuin napa veti, laskettuun aikaan oli vielä pari kuukautta.

Jos nyt hyvin käy, tänä jouluna olen taas raskaana mutta korkeintaan viikoilla 4-5 joten en aio suurta stressiä ottaa syömisten suhteen. : )

No joulu meni jo...  Mä olen ollut kolme joulua raskaana ja syönyt kyllä myös niitä kiellettyjä ruokia.  Onhan se joulu vain kerran vuodessa...  En siis patista ketään uhmaamaan noita suosituksia jos ei itse tahdo mutta mä uskallan kyllä silloin tällöin syödä kiellettyjäkin.  Ainoa joulu jolloin jouduin rajoittamaan syömisiä oli näiden raskauksien välissä kun imetin allergista tytärtäni.  Silloin oli omasta ruokavaliosta karsittu lehmänmaito ja kananmuna.  

Takaisin