Sen voisi tietää vaikkapa siitä, että esikoisen koulukaverin äiti, ihan hyvänpäivän tuttava vaan, tulee vastaan ja kyselee lapsilukuasi. Sen jälkeen alkaa päivittelemään, että siinäpä on mulle töitä eläkeikään saakka ja että minun olisi ajateltava jo omaakin eläkettäni. Että enhän tule saamaan juuri mitään eläkettä. Sanoin että niin, voihan se olla melko pieni kun olen töitä pätkissä tehnyt. En juuri saanut enää suunvuoroa kun hän totesi, että hänelle riitti kyllä kaksi lasta aikanaan ja hän on ollut kohta 30 vuotta samassa paikassa töissä ja tulee saamaan hyvää eläkettä. Että hän on niin vapaa liikkumaan ja tekemään mitä haluaa, ja että heillä on iso asunto jonka aikovat myydä ja muuttaa toisaalle. Olin aivan puulla päähän lyöty tuon vuodatuksen kuultuani lähes tuntemattomalta ihmiseltä. Mietin onko sittenkin katkera jostain kun tunsi tarvetta "pröystäillä" ja yrittää "lytätä" minua, on sentään lähes eläkeiässä itse. Ei ihan kypsää käytöstä. Ei tämä tänään tapahtunut ole oikeasti syy miksi tiedän että lapsilukuni on täynnä. Tiedän sen vain siitä, että todennäköisyydet eivät ole enää sen puolella että lapsia lisää saisin. Ja onhan minulla näissä jo riittämin vastuuta sinne eläkeikään saakka. Ja minulle se on ilo, kunnia ja kiitollisuuden aihe