Mistä oireista tiesit olevasi raskaana?

Vieras
Eli kertokaahan kokemuksia, oireita, tuntoja, oloja, mistä osasitte arvailla, että nyt on tärpännyt!

1,5 -vuotta ollaan yritetty, välillä on tuntunut toivottomalta, mutta tällä kertaa tuntuu, että nyt vois olla tärpännyt. Oireena on alaselän kipua ja ruokaa ei juuri tee mieli, pikemminkin ällöttää alkaa syömään. Toisaalta sitä ajattelee, että miksipä se ois nytkään onnistunut, jottei tippuisi niin korkealta unelmista..
 
Me yritettiin esikkoa 1v ja 9kk ja tätä toista 2v ja 1kk ennen ku sai alkunsa. Tän tokan kohal oireilu alko viikol 5+0 kammottavana kuvotuksena. Mikään ei maistunu, varsinkaan lämmin ruoka :D Montaa päivää ei menny ku alko oksentaminen. Ekat viikot oli myös menkkamaisia jomotuksia, ja mun nilkkojen kohtupisteis oli järjetön paineen tunne (nilkan sisempi puoli). Myös turvotus oli tosi kova. Rinnat kipeyty tosin vasta 10. raskausviikolla.
 
Esikoisesta aavistelin, kun menkat oli reilun viikon myöhässä.
Tästä toisesta tiesin heti hedelmöittymisen jälkeen, kun oma kroppa ei tuntunukkaan enää omalta.
 
Meillä kävi vähän hassusti. Emme ole 3 vuoden seurustelun aikana käyttäneet juuri muuta ehkäisyä kun että "sisälle ei tulla". Joo, tämähän ei ole mikään oikea ehkäisy, mutta en halunnut enää käyttää pillereitä ja kumpakaan meistä ei ole kondomien suuri ystävä. Ajateltiin, että jos se sieltä tulee niin sitten on sen aika. Oltiin siis kuitenkin varovaisia 3v, kunnes nyt talvella ajateltiin, että kyllä voi tulla sisälle jos menkat on just samana päivänä tai eilen loppunut. Tammikuussa sitten hetken huumassa sanoin että joo, voi tulla sisälle, menkathan just loppu. No, seuraavana päivänä aloin jostain syystä tutkimaan tarkemmin älypuhelimen sovellusta, jossa merkataan menkat ja sovellus laskee milloin on ovulaatio (tosi tarkkaa tiedettä emoticon ). Siinähän sitten tajusin että "just" olikin päivää ennen "ovulaatiota", hengitys pysähtyi kun ymmärsin/tunsin/tiesin että mitä on tulossa. Jotenkin sen vain tiesi (voi toki olla myös vainoharhaisuutta emoticon).

Pari viikkoa myöhemmin alkoi väsymys ja tunne, että nyt ne menkat alkaa kun sen verran kolotti vatsaa. Olinkin sitten 3 päivää side valmiina housuissa, ihan kun se jotenkin auttaisi emoticon vaikka koko ajan tiesin ettei sieltä mitään menkkoja ole tulossa. Eli menkat jäi pois ja pari päivää myöhemmin tein positiivisen testin. Sen jälkeen alkoi ihan kunnon väsymys ja vatsasäryt/krampit jota jatkunut nyt 7. viikolle, eikä loppua näy. Toissapäivänä alkoi aamupahoinvointi ihan huolella, kun ei kramppaa niin oksettaa.. Oirelistaa tutkiessa niin mulla on ollut kaikki mahdolliset oireet, mutta noi vatsakivut ovat vieneet kaiken huomion. 
 
Mä aavistelin jo ennen kun menkkojen piti alkaa, kun kahvi ei yhtäkkiä enää maistunut miltään. Sama oli edellisessä raskaudessa. Sit oli alavatsakipuja, ihan kuin yleensä just ennen menkkoja. Kolme päivää kun oli myöhässä, niin tein testin ja positiivinenhan se oli. Nyt on vko 10, ja joka päivä paha olo, huimaa ja väsyttää, mieliala heittelee, pinna katkeilee milloin mistäkin. 
 
Meillä oli yritystä takana 2,5 vuotta. Sitten päätettiin ottaa taukoa yrittämisestä ja seuraavasta kierrosta oli tärpännyt! Tuli ihan hirveät röyhtäilyt ja rinnat kipeytyivät omituisella tavalla kainaloiden läheltä sivuilta. Ihmettelin juoksulenkillä, että miten näin paljon röyhtäyttää ja pomppiva meno koski vähän rintoihin. En olisi ikinä uskonut, että nämä oireet olivat raskaudesta johtuvia, ennen kuin tein positiivisen testin!
 
Kiitos, ihanaiset vastauksista! Jännittävää, vielä viikko testaukseen!

Mielellään luen myös lisäkokemuksia!
 
Jotenki tuli vain semmonen olo että oon raskaana. Ensimmäisenä huomasin että rinnat oli ihan älyttömän kipeät, ja semmosta menkkamaista jomotusta alamassa. No menkat oli ollu pari päivää myöhässä, tein testin, näytti negatiivista. Mutta en uskonu yhtään sitä ku jotenki vain tiesin että oon raskaana ja tein viikon päästä uudestaan niin positiivista näytti. 

Mulla olis semmonen kysymys tähän keskusteluun, että onko joillakin kokemusta siitä että olis tullu "menkat" vaikka on raskaana. Mekään ei miehen kanssa olla oikeen ehkäisyä käytetty (tosin sisälle ei oo tullu), kun ollaan laiskoja kondomin käyttäjiä ja en oo oikeen innostunu mistään ylimääräisistä hormoneista. Usein on semmonen pelko että mitä jos oonki raskaana vaikka menkat tulee. Tuttava piirissä on muutama joille on käyny näin ettei oo tienny olevansa raskaana ku on toista oottanu. 
 
Ennen kuin kuukautisten piti alkaa, oli joitain oireita, näin jälkeenpäin ajateltuna. Vilunväristyksiä ja palelua, aivastelua. Myös tuntemuksia alavatsalla ja kuukautiskipuja, joista luulin että sieltähän ne kuukautiset ovat tulossa. Rintojen aristus ja kuvotusoireet alkoivat itselläni vasta muutamia viikkoja myöhemmin kun kuukautiset olivat myöhässä ja olin jo ehtinyt tehdä positiivisen testin.
 
Aavisteli olevani raskaana, kun kuukautisiani ei tullut ajallaan. Söin ennen raskautta ehkäisypillereitä eikä minulla ole mitään vakituista suhdetta joten ajattelin aluksi vain kuukautisten pois jäämisen johtuvat stressistä. Sitten rintojani alkoi aristaa ja olin entistä väsyneempi, vieläkin epäilin kaiken johtuvan vain jostain hormoonihäiriöstä tai ihan mistä tahansa muusta, vaikka tiesin oireiden viittaavan raskauteen (en suostunut uskomaan raskauteen, koska söin kokoajan säännöllisesti pillereitä). Kun aamupahoinvoinnit alkoi olin varma että olin raskaana ja sen vahvisti myös raskaustesti. 
 
oltiin ilman ehkäsyä just oviksen aikaan ja jokunen aika myöhemmin tunsin vihlasun alamahassa kun munasolu kiinnitty,vitsailin vielä miehelle että nonnih se nyt oli sitä ihteesä ja oon raskaana :D
sitten kun oli menkat reilun päivän myöhässä ni pakkohan se oli testi ostaa ja plussaa näytti.
 
Jo ennen kun menkat pitikään alkaa, huomasin olevani epätavallisen väsynyt ja ihmeellisiä hormoninäppylöitä ilmestyi naamaan (normaalisti mulla ei koskaan ole sellasia). Lisäksi rinnat tuli tosi kipeiksi. Nämä siis jo varmaan ainakin viikkoa ennen plussaamista, eli hyvin pian hedelmöittymisen jälkeen. Jo viikolla 5 (plussan jälkeen) alkoikin sitten jo kunnon oireet, mm. selkeä kuvotus.
 
Oireet muistuttivat kuten monilla muillakin lähinnä menkkoja... joita sitten ei kuulunutkaan. Kun oireet olivat jatkuneet päälle viikon päätin tehdä testin ja positiivinenhän se olikin. Oltiin vielä juuri kyseinen viikko reissussa lämpimässä ja kirosin ennen reissua että pitääkin alkaa menkkojen juuri tuolloin :) Perinteisten menkkakramppien sijaan tuli oikein semmosia vihlasuja. Meillä kesti reilu 2 vuotta raskautua, mutta ei otettu mitään ressiä tai suunniteltu mitään. Tulee tai ei tuu - ollaan onnellisia kumminkin päin. Aikaisemmin en ole koskaan ollut raskaana, joten siinä mielessä tuli todellakin puun takaa.
 
Takaisin
Top