Mistä hankitte lastenvaatteet?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Mistä te ostatte lastenvaatteet? Onko joku tietty merkki, jota suositte vai ostatteko mikä sattuu miellyttämään silmää? Käyttekö kirppareilla lastenvaateostoksilla?

Minä ostan vähän mistä sattuu. Aika paljon käyn kirppareilla ja käytän nettikirppiksiä. Ostan uutena, jos kirppiksiltä en tarvitsemaani löydä - ja joskus toki muutenkin.

Vauvalla on käytössä kaveripiirissä kiertäneet vaatteet jotka koostuvat eri vuosien äitiyspakkausten vaatteista sekä lahjaksi saaduista (jotkut myös kirppareilta tai kaupasta hankittuja). Isommalle ostan tarvittaessa yleensä netistä koska vihaan shoppailua. Suosin Suomessa tehtyjä ja eettisesti tuotettuja vaatteita, ulkovaatteessa ympäristöystävällisyys menee etusijalle.

Kavereilta ja kirppiksiltä. Joskus ostan uutena Villervallaa tai Småfolkia tai PoPpia, mutta se on todella harvoin.

Käytettynä kirppareilta ja markettien (ja muidenkin kauppojen) ale-rekeistä tulee hankittua vaatteet lapsille. Haluaisin suosia kotimaista ja eettisiä, mutta lompakko laittaa pahasti vastaan. Oikeastaan mitään normaali hintaista en osta koskaan.

Mä ostan lähes kaiken kirpputorilta. Inhoan vaatekauppoja joten en käy niissä. Kirppikseltä taas löytää kaikkien merkkien vaatteita ja ihan uutta vastaavinakin. Ja kai se on mun ajatus ekologisuudesta ostaa käytettyjä vaatteita niin kauan kun ne vaan lapselle kelpaa.
Marketeista tulee ostettua kenkiä ja asusteita. Jonkin verran olen myös tilannut verkkokauppojen alennusmyynneistä. Lähinnä sadehaalareita ja yövaatteita. Joskus käyn h&mllä jos tulee kiire hankkia jotain.

Suurin osa molempien lapsien vaatteista tulee käytettyinä perhetutuilta, lahjoina synttärien aikaan, lahjakorttiostoksina alennusmyynneistä ja kierrätysryhmistä/kirppareilta. Pojan vaatteita sain viime vuonna vielä neuvolan vaihtopöydältä. Tyttö ei kysykään uudesta vaatteesta, että "mistä se on ostettu" vaan "kenen vanha se on".

Muokattu viimeksi:
Sama täällä, paljon ostan kirppiksiltä ja alerekistä, jonkin verran tullut kavereilta. Ulkovaatteissa tartun ennakolta jo tilaisuuksiin uusien tuotteiden kanssa, ennustan kasvukäyrän perusteella oikeaa kokoa :) Kengissä ennakointi on todella vaikeaa, kun niin sykäyksittäin kasvaa jalat ja säät on mitä on. Onneksi kirppiksiltä löytää jopa uudenveroisia kenkiä sopuhintaan, niin ei harmita, jos jää muutamaan viikkoon käyttöikä.
Välillä tulee tunne, että oisko kiva, jos lapsi olis "tyylikkäämpi", mutta tässä kohti hän ei itse välitä yhtään. Panostetaan sitten myöhemmin, jos on pakko ;)

Mekin ostetaan valtaosa lapsen vaatteista kirpputorilta. Jonkin verran on saatu myös sukulaisilta ja muilta tutuilta. Jos jotain ei löydy kirpparilta (tai ei ehdi/jaksa etsiä) ostetaan usein marketeista, satunnaisesti vaatekaupoista tai lastenvaatekaupoista.

Harmillista kun meillä ei ole ketään perhetuttuja joilta vauvanvaatteita tai muutakaan saisi käytettynä (saati keiden kanssa ylipäänsä myötäeläisi lapsiarkea). Suomessa lapsen saanti on näköjään niin harvinaista. Tai ainakin omassa lähipiirissä. :P Vaatteet siis uutena/kirppikseltä enimmäkseen! Mitään merkkivaatteita ei kyllä (liian kallista!), kunhan on ehjät, puhtaat, nätit ja käytännölliset vaatteet. Söpöys on aina plussaa. :D

Pitäneekin mennä lähiaikoina penkomaan lastenvaatekirppiksiä. :p Ja mitä ei löydy niin sen sitten ostaa uutena esmes Tokmannilta.

Tilaan netistä, ostan vaatekaupoista, joskus torista. Kirpputorilta en ole löytänyt ehjiä ja siistejä vaatteita kertaakaan. Täällä vain yksi kirpputori ja siellä todella huonolaatuista tavaraa, en huolisi niitä edes ilmaiseksi.

Ostan yleensä vain tiettyjä merkkejä, joista pidän ja joiden tiedän sopivan lapselleni. Pidän väreistä ja nykyään aika harva merkki tekee muita kuin pastellivärejä. Myös siskolta ostan hänen lapsen vanhoja vaatteita. Lapsi on eri sukupuolta, joten kaikki ei sovi. Lapsi on laiha, joten vaatteiden osto on aika haastavaa. Vinkiksi muille, Metsola ja Me&i on ainakin merkkejä, jotka sopivat laihoille.

Kenkiä en ole ostanut käytettynä kuin siskolta, ja hän on ostanut ne lapselleen uutena. Esim nyt ostin talveksi 89,95 talvikengät, jotka heillä ehti mahtua 1 kk. Eli ei ole pilalle astutut. Lähtökohtaisesti ostan kaikille kengät aina uutena.

Ollaan saatu tähän asti käytettynä suurin osa vaatteista tutuilta ja itsekin lahjoitan mielelläni eteenpäin. Lisäksi ostan alennusmyynnistä, mieluiten kotimaista, mutta eihän se ole aina mahdollista. Normaalihintaisia vaatteita en osta juuri koskaan. Kengät ollaan tilattu netistä uutena, kun lapsi käyttää paljasjalkakenkiä eikä niitä juuri käytettynä löydä eikä kaupoissa myydä.

Minä ostan vaatteita lähinnä uutena tällä hetkellä kun en oikeastaan ennätä kiertää kirppareita. Kierrätän niitä isommalta pienemmälle pojalle sekä annan eteenpäin sukulaistytölle. Mut siis tärkeintä mun ostoksissa on laatu, eli en halua ostaa mitään nopeasti kulahtavaa, muotonsa menettävää ja reikiintyvää, joka menee yhdeltä lapselta roskakoriin. Näin on käynyt esim. monien henkkamaukan vaatteiden kanssa. PoPin vaatteita ostan aika usein tällä hetkellä, mut aina nuo lapset ei pelkästään mun valintojen mukaan mene vaan haluavat valita itse mieluisia kuoseja, niin sit mennään sen mukaan mistä he tykkää. Esim. nuorempi rakastaa meillä tällä hetkellä muumi-vaatteita, mitä saa esim. citymarketista.

Paljoa ei tarvitse ostaa kun saadaan käytettynä niin paljon. Jos jotain on tarvinut ostaa niin kirpparilta tai Noshin vaatteita tilattu. Seuraavaksi ajattelin kokeilla Paaperon vaatteita, näyttää aivan ihanilta! Eivätkä ole peräisin mistään surkeista lapsityövoima-hikipajoista vaan Suomessa tehty. :)

Takaisin