Mistä ette puhu lasten kuullen?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mistä aiheista te ette puhu lasten kuullen?

Meillä tällaisia asioita on seksi (luonnollisesti) ja raha (varsinkin jos on rahahuolia). Myös lapselle läheisistä ihmisistä pyritään olemaan puhumatta ikävään sävyyn lapsen kuullen. Vauvahaaveista ei myöskään lapsen kuullen puhuttu, vaikka hän alkoi pikkusisarusta toivoa ennen kun yritys alkoi. Terveysongelmista puhuttaessa on myös tietynlainen suodatin, vaikka lapselle niistä onkin kerrottu. Niistä kuitenkin puhutaan lapselle ja keskenämme eri tavalla.

Vauvahaaveista olen puhunut esikoisen kuullen, muuten melko lailla samat täälläkin. Kiroile en enää lasten läsnäollessa tai emme puhu esim. väkivaltaisista elokuvista tai maailman tapahtumista. Erimielisyyksien selvittelyt sitten vasta kun lapset nukkuvat.

Meillä pyritään välttämään toisten ihmisten arvostelua, tosin onnistutaan siinä välillä tosi huonosti. Sitä vaan huomaa päästelevänsä suustaan valittuja sanoja esim. poliitikoista tms. esim. uutisia katsoessa. Mutta aika paljon kyllä olen oppinut suodattamaankin, ja jopa pitämään suutani kiinnikin nyt kun poika on kuitenkin jo sen ikäinen, että varmasti muistaa minun sanomisiani paljonkin ja varsinkin mielentilat jäävät hänellä mieleen.

Lapsen painosta ei puhuta koskaan pojan kuullen, ei sillä, että siinä olisi mitään puhuttavaakaan sinällään, kun mitään paino-ongelmaa ei ole. Olen kyllä siitä painoasiasta hyvin tarkka, koska minun suhteeni ja suhtautumiseni omaan painooni on pilattu jo hyvin varhain aikoinaan, ja se on seurannut minua koko elämäni ajan, eikä sen painolasti putoa harteilta varmaan ikinä, vaikka ikäni alkaa lähetä viittäkymppiä. En halua pojalle samaa kohtaloa.

Erimielisyyksiä ratkotaan joskus kyllä pojan kuullenkin, riippuen asiasta. Tulistutaan miehen kanssa molemmat noin puolessa sekunnissa jos sellainen tilanne tulee :bag: Mutta aina jälkeen päin selitetään asiat pojalle, joka nyt jo 3-vuotiaana ymmärtää asioita todella hyvin. Kerron aina, että hän ei ole syyllinen mihinkään, vaan äiti hermostui isiin tai isi hermostui äitiin siitä ja siitä syystä, ja kun ollaan tällaisia helposti nollasta sataan kiihtyviä, niin välillä räiskähtää ja äänet korottuu taivaisiin. Toivon todella, ettei poika saa mitään traumoja tällaisesta :( Onneksi näitä tilanteita on harvoin!

Ei puhuta juurikaan rahasta lasten kuullen. Meillä ei ole huolia, mutta ei myöskään puhuta paljonko säästössä on / taikka palkka on. Vanhempien raha-asiat eivät saa mietityttää lapsia. Ei puhuta seksistä, eikä maailman pahasta menosta. Ei haukuta muita, sitä nyt ei muutenkaan tehdä mutta esim jos ollaan puhuttu appivanhemmista ja arvosteltu heidän käytöstään koronan suhteen, ollaan tehty se kaksin. Ystävän syövästä ei puhuta lasten kuullen. Puhutaan jos sen aika on puhua vaikeammin. Riitoja saattaa tulla, jos aihe on lapsilta kielletty tai sopimaton, puhutaan kaksin, mutta jos asia koskee vaikka kotitöitä, kyllä myös riidellään lasten kuullen. Näytetään myös lapsille sovinto. :)

Isot ikävät tapahtumat maailmalla ja muut vakavat onnettomuudet, vakavat sairaudet, seksi ja muiden ihmisten arvostelu yritetään pitää poissa lasten korvista. Sitä taas en ymmärrä, miksi emme voisi keskustella raha-asioista lapsen kuullen. Tosin meillä ei ole ainakaan mitään isoja huolia, joten lapsi ei joudu murehtimaan. Muutenkin koitan minimoida sen, mistä ei voida lapsen kuullen puhua, ettei synny tabuja. Yritetään vaan puhua niin, että lapsi ymmärtää tasollaan asian tai hieman pehmentäen, ettei lapsi järkyty. Riidelty ollaan lasten nähden, me harvemmin riidellään kauhean räikeästi, sitten kerrotaan lapselle että tuli riita ja sen voi sopia.

Takaisin