Missä vaiheessa lasta voi kutsua taaperoksi?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ei uskoisi kuinka paljon tässäkin on vaihtelua, mutta on tässä saanut huomata että toiset pitää lasta pidempään vauvana kuin toiset. Meidän pojan (1v 10kk) hoitaja pitää häntä edelleen vauvana. Minusta taas lasta voi kutsua taaperoksi siinä vaiheessa kun lähtee kävelemään ilman tukea. Taapertamaan siis. Missä vaiheessa teistä vauva on taapero? :)

Itsellä on ollut sellainen mielikuva että 1vuotiaaksi asti olisi vauva, mutta en tiedä voiko siihen niin selvää rajaa vetää :confused004 tuntuu että ite tuun pitämään meidän poikaa aina "äidin pikku vauvana" jos ainokaiseksi jää :p

Mä ajattelen että lapsi muuttuu taaperoksi kun täyttää 1v. Mies taas nimittää meidän 1v10kk tyttöä aina vaan vauvaksi ja välillä kohta 4v poikaa. Näkemykset tosiaan eroaa. :)

Mie oon aina kans ajatellut että vauvasta tulee taapero noin 1-vuotiaana, eli kun lähtee kävelemään tai siis "taapertamaan". Luulen kuitenkin ett mieli saattaa muuttua kun esikoinen pääsee siihen ikään ja tulee omakohtainen kokemus siitäkin :)

Meillä sitten ollaan varmaan vieläkin vauvoja, kun eivät kävele. 14kk ikää. :) Taaperoina olen pitänyt jo hetken aikaa tyttöjä, kun on alkanut vauvamaisuus hävitä. :)

Vauva 0-1v ja taapero 1-3v näin ainakin tuolla vau:n puolella on määritelty :) Ja näin oon kyllä itekki aatellu.

Kyllä miusta taaperot kävelee, eli juurikin siinä vuoden iässä vaihtuu :) meillä noustiin pystyyn ja käveltiin tukea vasten jostain 8kk lähtien, sanoinkin silloin neitiä vaaperoks, jotain vauvan ja taaperon väliltä :p

Samoilla linjoilla monen kanssa, et siinä vuoden kieppeillä muuttuu taapertamisen myötä vauvasta taaperoksi :) nyt täällä kotona vajaa 8-kuinen tyttö, joka ei kyllä ihan siihen vauvakastiin enää kuulu... varmaan pitää alkaa kutsua juurikin vaaperoksi :D

Olen aina kans ajatellut että taapero kävelee, vauva ei. Mutta oman lapsen kohdalla aloin kyllä vuoden kieppeillä puhumaan taaperosta, vaikka kävelikin vain tukeavasten / taluttaen :)

Ei tähän kai ole mitään ainoaa oikeaa tai virallista määritelmää.

Samakuin siihen milloin taaperosta tulee leikki-ikäinen? Sittenkun kävely ja juoksu on varmaa ja puhuu jo kunnollisia lauseita/virkkeitä? Kun leikkiihän jo vauvat ja taaperotkin :rolleyes:

Mä ajattelen sen iän mukaan, eli alle 1v. on vauva ja 1-3v. on taapero. Samoin sitten 3 vuotta täyttänyt on leikki-ikäinen, eli 3-6v.

Mulla vaihtui lapsen kutsuminen vauvasta taaperoksi jusy 1-vuotiaana :) vaikkei kävele ilma tukea vielä ni samanlailla taapertaa kuitenkin menemään tukea vasten ja äidin sormista kiinni pitäen :P

Takaisin