missä vaiheessa kannattaa aloittaa hankinnat

tyttönen_92

Oman äänensä löytänyt
nyt menossa rv21+3 onko liian aikaista ostaa vauvalle vaatteita ja muuta vauva tavaraa? ite ollaan nyt jo tilattu vaunut ja hankittu pinnis. voi olla et vähän liian aikaista viellä mut tulee jotenki todellisempi olo raskauden suhteen :) 

Mun mielestä niitä voi hankkia sen mukaan miltä itestä tuntuu. Mä oon 33+5 ja kaikki on ollut hankittuna jo vaikka kuinka kauan. Vaunut ostin joskus viikolla 9 kun tuli kirpparilla vastaan koko setti käytännössä ilmaseks ja miehen kanssa ajateltiin että voi ne sitten myydä eteenpäin jos jotain sattuukin. Äidilleni kerroin raskaudesta joskus viikolla 8 ja hän on siitä saakka aina kirppiksilta ja aleista ostanut vaatteita aina kun on löytänyt jotain kivoja halvalla. Miehen vanhemmilla oli hyväkuntoinen pinnis, miehen ensimmäiseltä pojalta jäänyt ja se tuotiin meille kun olin ehkä 27. viikolla. Kaikkea muuta tavaraa on ostettu vähitellen sitä mukaa kun rahatilanne sallii ja kun on tullut vastaan kaupassa sopivalla hintaa. Että siitä vaan tavaraa ostelemaan jos siltä tuntuu. Ei kai siinä ole mitään "oikeaa" aikaa milloin on sopivaa ostaa tavaroita. Tiedän ihmisiä joilla on vauvan huone sisustettuna pienintä yksityiskohtaa myöten jo ennen ensimmäistä ultraa ja tiedän myös pariskuntia joissa mies on käynyt ostamassa kaiken tarpeellisen vaatteista alkaen kun äiti on ollut synnärillä. Musta on vaan kiva olla valmistautunut jos vauva vaikka tulee vähän ajoissa tms. Ja kai se on se pesänrakennusviettikihin vähän vaikuttamassa :)

Noin minäkin olen asian ajatellut. Ainoa ongelma tässä vaan on että meillä ultrassa todettiin vauvalla pari ns "vikaa" ja miettinyt nyt että uskaltaako sen enempää tavaroita hankkia, jos esimerkiksi jotain tapahtuukin niin voi olla vaikea hankkiutua eroon kaikesta vauva tavarasta. Ja siis kyllä ihan yleisestikkin miettinyt että millon mitäkin hankkii, kun edellisestä raskaudesta jo jonkinverran aikaa, niin ei muista miten ja missä järjestyksessä on sillon edennyt :) Ja kiitos vastauksestasi

Kurjaa, ettet voi täysin rauhallisilla mielin odotella raskauden edistymistä :-( Ilmeisesti mainitsemasi "viat" eivät kuitenkaan ole mitään hirvittävän vakavia? Toivottavasti kaikki menee hyvin.

Meillä raskaus alkoi muutaman mutkan kautta enkä meinannut uskoa todeksi, että vauva oikeasti voi kasvaa mun mahassa ja jopa syntyä. En hankkinut mitään ennen kuin rv 23 sisko pakotti mut kirpputorikierrokselle ostelemaan pikku vaatteita. En ollut silloin silti vielä kovin motivoitunut siihen. Oli verenvuotoja ja sen sellaista, tuntui kovin epätodelliselta että kaikki menisi kuitenkin hyvin. Rv 30 mulla alkoi kesäloma, ja sen myötä oli aikaa keskittyä enemmän hankintoihin ja käytettyjen vaatteiden pesemiseen ja järjestelemiseen. Vauva tuntui silti vielä kovin kaukaiselta, vaikka liikuskeleekin mahassa ahkerasti. Niihin aikoihin myös sisko toi vaunut, jotka palvelivat hänen poikaansa aikoinaan. Mutta vasta oikeastaan rv 34 iski se kuuluisa pesänrakennusvietti. Viimeisen viikon aikana (nyt rv 35+6), kun kesäloma vaihtui äitiyslomaksi, olen hankkinut kaikkea pientä äitiyspakkauksen reunapehmusteesta kestoliivinsuojiin, alkanut pakata sairaalakassia, hoputtanut miestä asentamaan varaston ovelle rampin vaunujen helpompaa työntelyä varten, lukenut synnytyskirjoja, perehtynyt kestovaippoihin... Turvakaukalo, kylpyamme ja itkuhälytin on vielä hommaamatta, mutta ne kyllä kerkeää. Luulen, että jos jotain merkkejä ennenaikaisuudesta olisi ollut, olisin varmaan aktivoitunut tähän pesänrakentamiseen aikaisemmin. Nyt olen mielestäni onnistunut ajoituksessa sikäli hyvin, että hommat alkavat omalta osaltani olla paketissa niin, että voin vimpat viikot (jos siis menee laskettuun aikaan asti tai yli...) relata vain. Eikä tässä enää hirveästi muuta kohta jaksakaan, sen verran nopeasti pohkeet, jalkaterät ja selkä väsyvät!

Ymmärrettävää että ei uskolla intoilla liikoja hankitojen kanssa kun ollut mutkia matkassa. Meidän vauvalla sydän sijaitsee väärässä kohdassa, ja oli siinä pari muutakin ns ongelmaa, Mutta kuulemma toivoa on jos kaikki menee hyvin LA asti.. Ollaan kyllä hankittu jo muutamia tarvikkeita ja sen sellasta. Mutta ehkä loput sitten kun ollaan jo melkeen lopussa asti, tai ainakin toivon mukaan! Mulla nyt menossa rv 22 tai oikeastaan se on hieman vaihdellut noissa ultra käynneillä, kun tosiaan meillä on noi seurannat. Mutta oot kuitenkin jo melko loppusuoralla joten eiköhän kannata antaa itselle jo lupa innostua ja ostella vauvatavaroita, ja sitä mukaan myös tuleva lapsi alkaa tuntumaan todelliselta :) Ainakin itsellä välillä päässyt unohtumaan mikä tilanne on kun ostellut yhtä sun toista tavaraa :) Onnellista loppu odotusta!

Takaisin