Missä tilanteessa on hyväksyttävää tehdä abortti?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Missä tilanteessa sinusta on hyväksyttävää tehdä abortti? Tai missä tilanteessa se ei (tavalla tai toisella) ole ok?

Minusta abortti on hyvin pitkälle ihmisen oma päätös. Ihan kevyin perustein sitä ei kuitenkaan pidä mennä tekemään, vaan sitten kun asiaa on oikeasti miettinyt ja päätynyt siihen ettei lasta vain voi pitää.

Abortti pitäisi varmaan lähtökohtaisesti sallia kaikille sen haluaville, sillä se on mielestäni pienempi paha, kuin se, että lapsi on ei-toivottu. Silloin lapsi joutuu kärsimään tilanteestaan, jos vanhemmat eivät pysty kasvamaan vanhemmuuteensa. Mutta tietyin rajoituksin tietysti, ei abortti ole ehkäisykeino.

Abortti on mielestäni ehdottomasti hyväksyttävää jos on tullut raiskatuksi, on alle 18 -vuotias tai jos syntyvä lapsi olisi erittäin vaikeasti vammainen.

Tämä on kauhean vaikea aihe. Itselleni on vaikea sulattaa, jos abortti tehdään siksi, kun "kumppani 35 v. ei ole nyt valmis vaan vasta vuoden päästä". Nainen itse haluaisi lapsen, mutta on vietävänä kuin lammas ja pelkää, että mies suuttuu ja jättää. Silloin tekisi mieli vähän ravistella.

Jos taas olosuhteet ovat kertakaikkisen huonot, esim. tyttö tulee raskaaksi ja on vielä lapsi itsekin, niin abortti on mielestäni järkevin vaihtoehto. Siitä pitäisi kuitenkin ottaa opiksi, eikä ajautua kohta taas samaan tilanteeseen.

Lähtökohtaisesti se mielestäni pitäisi sallia kaikille, se ei kuitenkaan ole kovin helppo päätös tehdä. Ehkäisy keinona en sitä hyväksy.
Itse en pystyisi tekemään. En usko että pystyisin edes siinä tapauksessa että lapsella olisi joku vamma/sairaus syntyessään. Sen takia en myöskään ole mihinkään veriseuloihin koskaan osallistunut.

Itselleni ainoat hyväksyttävät tilanteet ovat raskauden alkaminen raiskauksen seurauksena, sikiön merkittävä/ vakava kehitysvammaisuus tai että sikiö uhkaa äidin henkeä. Minä en kuitenkaan voi ketään muuta tuomita sen perusteella, tekeekö hän abortin vai ei, eikä se ole minun päätökseni missään tapauksessa. Towandan esimerkki on niitä, jotka herättävät minussa kuitenkin negatiivisia tunteita.

Raiskaus, merkittävä kehitysvamma, vaarantunut raskaus, äidin huumeriippuvuus tai todella pahat mielenterveysongelmat (siis että itsensä tai lapsen vakava vahingoittaminen on mahdollista)

Aina kun odottaja itse sitä haluaa (ilman kenenkään painostusta). Ja Suomen rajat sen suhteen, millä viikoilla abortin voi tehdä, ovat hyvät.

Kenenkään ei tulisi joutua syntymään äidille, joka ei lasta halua. Siitä ei seuraa mitään hyvää.

Voisi olla hyvä sellainenkin laki, että sosiaalisista syistä tehdyn abortin jälkeen tulisi automaattisesti ehkäisykapseli.

Kyllä abortti tulee saada aina naisen niin halutessa. En voi sanoa ymmärtäväni näitä tilanteita, joissa abortti tehdään kolmekymppisenä koska juuri nyt ei ole paras mahdollinen ajankohta vauvalle, vaikka vuoden päästä olisi, mutten silti lähtisi eväämään aborttia heiltäkään.

Kaikilla on oikeus. Henkilökohtaista. Tosin puistattavaa jos sitä käyttää esim. "ehkäisykeinona".

Vain äidin tai vauvan henkeä uhkaavissa tilanteissa sekä jos raskaus on alkanut raiskauksesta. Jos on tarpeeksi kypsä harrastaakseen seksiä on oltava tarpeeksi kypsä myös kantamaan seuraukset.

Vain äidin tai vauvan henkeä uhkaavissa tilanteissa sekä jos raskaus on alkanut raiskauksesta. Jos on tarpeeksi kypsä harrastaakseen seksiä on oltava tarpeeksi kypsä myös kantamaan seuraukset.
Sääliksi kävisi lasta, jonka ainoa syy syntyä tähän maailmaan on olla rangaistuksena vanhemmilleen siitä, että he ovat harrastaneet seksiä. Sellaista kohtaloa en haluaisi yhdellekään lapselle ikinä. Lapsen oikeus on syntyä tähän maailmaan toivottuna ja haluttuna.

Itse en voisi kovinkaan kevein perustein tehdä aborttia. Vain jos lapsi olisi niin vakavasti vammainen, että hänen mahdollisesti hyvin lyhyt elämänsä olisi pelkkää kipua ja kärsimystä, tai jos en itse voisi selvitä raskaudesta ja synnytyksestä elossa. Ja silloinkin varmasti kärsisin kovista omantunnontuskista. Abortin kuitenkin sallisin ihan samoista syistä kuin nykyisinkin. Naisella on oikeus kehoonsa ja lapsella on oikeus syntyä haluttuna.

Onneksi minua ei abortoitu vaikken toivottu lapsi ollutkaan. Tai pikkuveljeäni, vaikka äitimme katui ääneen pojan ollessa 10v, kun ei tehnyt aikoinaan aborttia. Kuinka monta omanlaista persoonaa ja tarinaa huuhdottu viemäristä alas, ihan vaan sen takia että aikuinen ihminen haluaa harrastaa seksiä, mutta ei kantaa vastuuta seurauksista. Riskithän raskauteen on aina vaikka olisi tupla ehkäisy.
Mutta jokainen tekee omat päätökset, paitsi ne joiden elämä on vasta alussa.

Se ei-toivotun lapsen syntyminen tähän maailmaan ei tarkoita sitä, että vanhemmat kantaisivat vastuuta seurauksista.

Ja oletko ajatellut kaikkia niitä persoonia ja tarinoita, joiden elämä jää elämättä, koska käytetään ehkäisyä? Elävä, hedelmöittynyt ja jakautuva alkio jää kiinnittymättä kohdunseinämään, koska ehkäisy on käytössä.

Muokattu viimeksi:
En näkisi, että yhtään persoonaa tai tarinaa huuhdotaan vessasta alas abortin yhteydessä, sillä eihän niitä persoonia ja tarinoita ole vielä olemassakaan. On vain potentiaali niille.

Pidän naisen oikeutta aborttiin erittäin tärkeänä (abortteja tehdään joka tapauksessa, oli laillista tai ei, joten paras tehdä siitä turvallista ja kontrolloitua). Samoin pidän myös tärkeänä ehkäisymenetelmien saatavuutta ja valistusta, jotka tutkitusti vähentävät aborttien tarvetta. Jotkut terveydelliset tilat esim sikiön kehityshäiriöt ymmärrän, abortit vähentänevät tuskaa jos lapsi kuolisi kuitenkin heti tai pian syntymän jälkeen - tai mistä minä tiedän, karmea aihe. Sosiaalisin perustein tehtyä aborttia karsastan ja olenkin miettinyt, jos raskaudesta ei ole naiselle terveydellistä haittaa, olisiko mahdollista tukea tätä jatkamaan raskautta ja antaa lasta adoptoitavaksi. Silloin ei-toivottu lapsi pääsisi ainakin rakastavaan kotiin - ja niitä koteja on kyllä ihan jonoksi asti. En sano että tämän pitäisi olisi pakollista, mutta en tiedä otetaanko tätä vaihtoehtoa koskaan aborttia harkittaessa edes puheeksi. Tai olisiko se sitten yhtään parempi vaihtoehto, en tiedä. Ei ole mustavalkoinen tämä aborttikysymys lainkaan.

Mä en periaatteessa hyväksy aborttia.
Olen sitämieltä että suojatussakin seksissä on riski raskauteen ja se on otettava huomioon seksiä harrastaessa.

Mun ei ole itse tarvinnut onneks omalle kohdalle aborttia edes miettiä. Sitä olen kylläkin miettinyt et jos masussa oleva vauva olis vakavasti sairas? Siinäkään tilanteessa en todennäköisesti aborttia tekis, vaan katsoisin kuin pitkälle raskaus jatkuis ja valmistautuisin pahimpaan, tekisin omaa surutyötäni omalla tavallani.

Ymmärrän kyllä niitäkin ihmisiä ketkä haluavat abortoida sairaat vauvat pois. Hoidetaan tää homma alta pois niin pääsee taas omassa elämässä vähän eteenpäin.

Ja niinkuin joku mainitsikin niin raiskatuksi tulleet naiset saisi minun puolesta niin halutessaan tehdä abortin.

Se että äidille tarjottaisiin abortin vaihtoehdoksi antaa vauva adoptioon olisi mielestäni hieno ajatus! Ihan kaikinpuolin :)

Mä en periaatteessa hyväksy aborttia.
Olen sitämieltä että suojatussakin seksissä on riski raskauteen ja se on otettava huomioon seksiä harrastaessa.

Mun ei ole itse tarvinnut onneks omalle kohdalle aborttia edes miettiä. Sitä olen kylläkin miettinyt et jos masussa oleva vauva olis vakavasti sairas? Siinäkään tilanteessa en todennäköisesti aborttia tekis, vaan katsoisin kuin pitkälle raskaus jatkuis ja valmistautuisin pahimpaan, tekisin omaa surutyötäni omalla tavallani.

Ymmärrän kyllä niitäkin ihmisiä ketkä haluavat abortoida sairaat vauvat pois. Hoidetaan tää homma alta pois niin pääsee taas omassa elämässä vähän eteenpäin.

Ja niinkuin joku mainitsikin niin raiskatuksi tulleet naiset saisi minun puolesta niin halutessaan tehdä abortin.

Se että äidille tarjottaisiin abortin vaihtoehdoksi antaa vauva adoptioon olisi mielestäni hieno ajatus! Ihan kaikinpuolin :)

Niin mäkin ennen ajattelin, mutta sitten kun olen kuullut adoptoitujen lasten tarinoita, niin en ole enää varma. Se tuskan ja epätietoisuuden määrä, että miksi ei ole kelvannut omalle äidille...se taitaa kalvaa taustalla läpi elämän.

Ehkä jonkinlainen keskustelu psykologin kanssa ennen aborttipäätöstä voisi olla hyvä. Jotta vältyttäisiin niiltä aborteilta, joita sitten kadutaan loppuelämä - ne ovat hirvittävä tragedia.

Tuo adoptio vaihtoehto unohtuu aina aborttikeskystelussa. Ihmettelen miksi. Vähentynyt syntyvyys on ongelma, myös lapsettomuus on laaja ongelma. Suomessa annetaan lapsia adoptioon hyvin vähän. Käytännössä adoptiolapsi pitää hakea ulkomailta. Minusta kaikki muut vaihtoehdot pitäisi käydä läpi, ennen kuin abortin saa. Täyskieltoa en kannata abortille. Minusta abortin saa liian helposti. Jossain oli uutinen ihan tuossa parin kk:n sisään, että nuorten abortit ovat vähentyneet, mutta ns normaalien synnytysikäisten ei. Eli sen ikäiset joiden pitäisi tietää mitä tekee ja varmaan olisi ihan hyvät mahdollisuudet lapsi pitää. Käsittääkseni moni kuitenkin katuu jälkikäteen, minusta automaattinen aborttioikeus ei ole naistenkaan etu.

Takaisin