Missä lapsesi on hyvä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kehutaan välillä omaa lasta. :) Kaikilla lapsilla on kuitenkin vahvuutensa ihan vauvasta alkaen. Eli otsikon mukaisesti, missä lapsesi on taitava?

Meidän esikoinen on taitava kasaamaan palapelejä ja lukemaan. Lukemisen hän oppi omasta tahdostaan aapista selaamalla ja Ekapeliä pelaamalla 4-vuotiaana. Hän on myös empaattinen ja tarkkaavainen. <3

Olen hämmästynyt, miten paljon yksityiskohtia lapsi 3v osaa jo piirtää. Esim. napa, leuan vako ja naaman näppylät päätyvän aina äitiä esittävään piirrokseen. Myös kaikki tetris-tyyliset pelit onnistuvat huikean hyvin, päättelykyky on todella hyvä! Tilannetaju on tällä söpöliinillä myös uskomaton.:)

8kk vauva on hyvä motorisesti, sekä aivan mahdoton hurmuri.<3

Kuopus on kielellisesti lahjakas, käyttää monipuolisesti sanoja ja oppii helposti käsitteitä sekä sen, miten asiat ja laitteet toimivat.

Nyt 4-vuotiaana osaa kertoa, mikä on maan vetovoima ja miten sitä voi hyödyntää tai miten se vaikuttaa toimintaan. Myös kitka on juuri opittuna ja hän tekee kokeita erilaisilla materiaaleilla. Sähkön tuotanto on ollut puheena jo 2-vuotiaasta asti ja siitä tietää jo enemmän kuin äiti.

6v on lukemisessa ja laskemisessa hyvä, oppi myös itse lukemaan 4 vuotiaana. Siitä saakka kaikki tiede kirjat onkin ollut lemppareita ja tietää (ja ymmärtää) kyllä monista asioista paljon minua enemmän.
4v on todella hyvä tekemään palapelejä, tekee vaikeitakin palapelejä nopeasti.
Melkein 3v on hyvä laulamaan. Siitä saakka kun oppi enemmän ääntelemään on hyräillyt ja lauleskellut koko ajan. Pysyy hyvin nuotissa ja muistaa sanat jo kerran kuulemisen jälkeen. Ongelmana vaan ettei anna lauleskelultaan päiväkodissa muille nukkumisrauhaa ja välillä saattaa olla aikuisille suunnattu radiosta kuultu laulu mikä soi pienen päässä.

Nelivuotias on erityisen luova ja hyvä puhumaan. Keksii hienoja tarinoita ja puhuu taitavasti käyttäen laajaa sanavarastoa. On myös empaattinen ja sensitiivinen, aina oltaisiin auttamassa ja osaakin tehdä jo paljon.

Hieman vajaa 6kk vauva on hyvin tarkkaavainen ja käyttää jo käsiään taitavasti lelujen pyörittelyssä ja syömisessä. Erityismainintana hurja iloisuus, aamulla ekana kuuluu naurua pinnasängystä ja väsyneenäkin vielä hihitetään.

Takaisin