Missä kaupungissa/kunnassa haluaisit asua?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Jos voisit asua missä hyvänsä, missä haluaisit asua? Mikä on suosikkikaupunkisi/-kuntasi? Vai asutko juuri siellä missä on paras olla?

Me asutaan Turussa ja täällä on monin tavoin hyvä olla eikä todennäköisesti tulla muuttamaan. Täällä on tukiverkko lähellä ja esikoisen koulu. Mutta jos näitä asioita ei huomioisi Lahti, Tampere ja Jyväskylä vaikuttaa mukavilta paikoilta sen perusteella, kun niissä on käynyt. Sopivan kokoisia. Jyväskylä on jotenkin nätti paikka. Tampereella taas on keskustassa lapset huomioitu paremmin. Plussana niissä kaikissa parempi talvi. Täällä kun on usein sulaa ja sitten kuitenkin kylmä merituuli. Eli jos ei olisi tänne sitovia seikkoja, Tampere voisi olla mukava paikka. Siellä asuu ystäviäkin.
 
Vaihtaisin ainoastaan sijaintiamme nykyisen kunnan sisällä 😄 pari kilometriä lähemmäs keskustaa, joku tontti juuri ennen varsinaisten asuinalueiden alkamista olisi täydellinen. Nykyinen tontti on paikkana ihana, mutta täällä kun ei ole kevyen liikenteen väylää maantien varressa niin pelottaa toisinaan lykkiä vaunuilla autojen suhatessa ohi. Ja nyt kun on kunnon lumipaakut pientareella niin joutuu kävellä melkein ajoradan puolella jos kahta edestakaisin talsittua kilometriä pidemmälle lenkille mielisi vaunujen kanssa 😬 myöskään radan vartta ei ole tuossa meidän isolle tielle kulkumatkan varrella aidattu, joten pelottaa jo valmiiksi aika kun lapset alkaa liikkumaan itsenäisesti. Etteivät ikinä unohtaisi tai jättäisi noudattamatta sitä sääntöä, että radalle ei ole mitään asiaa eikä sitä ylitetä, vaan käytetään alikulkua vaikka se lisää matkaa.
 
Itse olen Turusta kotoisin, nykyään asutaan Saksassa. Mielelläni muuttaisin takaisin Turkuun, jos joskus päätettäis muuttaa takaisin Suomeen. Hämeenlinna on myös tosi mukavan tuntuinen seutu ja isommista kaupungeista jos pitäisi valita niin Oulu.
 
Isoista kaupungeista pidän eniten Turusta. En tosin halua asua isossa kaupungissa, joten en muuttaisi sinne. Kuopion seutu houkuttaisi, koska tykkään murteesta :D Ihannepaikkani asua on kuitenkin pienehkössä kaupungissa omakoti/rivitalossa, eli ei ihan keskustassa mutta ei nyt ihan missään autiomaassa.
 
Jaa. Joskus olemme miehen kanssa pohtineet, että kun lapset aikanaan lentävät pesästä, niin voisimme muuttaa Etelä-Saksaan (Vaikka Baieriin)

Tällä hetkellä Espoon perukoilla, pientaloalueella, jossa päiväkodit ja koulut ovat hyviä, on ihan hyvä asua.
 
Pääkaupunkiseutu aina ollut mieleeni. Töiden sijainti määritti tällä kertaa kunnan, kun muutetaan pian pois nykyiseltä paikkakunnalta takaisin sinne. Jos ei voisi valita Helsinkiä, Espoota tai Vantaata, muut isot kaupungit varmaan sitten olisi myös ihan kivoja asua. En usko, että tulen kovinkaan todennäköisesti saamaan ajokorttia, niin kulkuyhteyksien oltava hyvät. Ja vegaaniruokatarjonta kaupoissa ja ravintoloissa oltava hyvä siellä, missä asun. Plussaa on, jos on vuoropäiväkoteja enemmän kuin yksi, ellei se ainoa olisi vaivattoman matkan päässä kotoa/töistä.
 
Mä oon kyllä aina varmaan sielultani tamperelainen ja haaveilen sinne takaisin. Jo teini-iässä olin päättänyt, että joskus muutan Tampereelle ja elelin siellä jossain vaiheessa 8vuotta. Se on sopivan iso, mutta pieni kaupunki, jossa kaikki tarvittava. Mikään muu kaupunki ei oo tuntunut niin omalta kuin se ja aina ku meen Tampereelle niin tulee sellainen fiilis, että oon tullut kotiin.
 
Reilu kolme vuotta sitten muuttanut tänne pikku pitäjään (alle 3000 asukkaan kirkonkylä) ja olen kyllä täysin tyytyväinen. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Keskustaan 5km matkaa eikä ole mitään julkistaliikennettä, eli auto oltava käytössä. Se on sekä hyvä että huono; itse kun vähän vanhemmalla iällä ajokortin ajanut, niin ehti tässä olla 10 vuotta välissäkin, etten ajanut ollenkaan. Eli pääsin ensimmäisenä opettelemaan ajamisen uudestaan.
Parikymppisestä jo haaveillut ostavani jonkun vanhan kyläkoulun jostain ihan syrjästä ja kunnostavani siitä käsityökeskuksen. Se nyt on vähän jäänyt, mutta paljon lähempänä sitä unelmaa kuitenkin täällä.
Meillä on tuossa pihalla navetta tyhjillään ja kunhan saadaan talo kokonaan kuntoon, saisin ehkä suostuteltua puolison siihen, että toisen puolikkaan navetasta saisi kunnostettua käsityö käyttöön. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Jos olisi paljon rahaa, niin muuttaisin Kauniaisiin. ( edellyttäen, että ei jossain vaiheessa liitetä Espooseen) . Tosin omakin asuinalue on ihan kiva.
 
Suomessa olen tyytyväinen siihen missä asutaan. Pienellä paikkakunnalla Lapissa lähellä kylää. Jos pitäisi vaihtaa kuntaa muuttaisin johonkin alemmas että olisi lyhyempi matka vanhempien luokse. Johonki jyväskylän tienoille. Johonkin ei keskustaan missä on oma rauha ja naapuri ei ole ihan vieressä. Nuoresta asti olen halunnut asua ulkomailla. Se on kokematta. Jos ulkomaille pääsisi niin johonkin Euroopan maahan. Vaikka kävisi useammassakin paikassa asumassa että näkisi millaista meno on muualla.
 
Mä vaan haaveilen yhäkin muutosta Kanadan Länsi-Virginiaan. Oon siellä käynytkin... vaan taitaa jäädä haaveeksi tuon pienen tulon myötä.
 
En halua Tampereelta lähteä minnekään, täällä on ihmisen hyvä. Vähän pelotti, että väljemmän asumisen perässä "joutuu" lähikuntiin muuttamaan, mutta löydettiin hyvä ratkaisu täältä, ja nyt on sydän tyytyväinen. ❤️
 
Takaisin
Top