Missä käytte koko perheen voimin ja missä ette?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Tuleeko koko perhe neuvolaan? Ruokakauppaan? Lenkille? Minne teidän koko perhe tulee, minne ei?

Käyn yleensä lasten kanssa neuvolassa ja joskus samalla kaupassakin, koska puoliso on töissä. Lomilla käymään sitten kaikki yhdessä, mutta joskus käyn myös kahdestaan toisen lapsen kanssa neuvolassa, hammaslääkärissä, koiralenkillä tai kaupassa. Yksi aikuinen on myös käynyt yhden lapsen kanssa sisäleikkipuistossa.

Kauppaan ei oteta lapsia. Ja neuvolassa käyn vain se lapsi kellä on aika. Muuten tehdään kaikki yhdessä jos voidaan. Paitsi lenkille haluan yksin vaan.

Kaupassa käy aika usein joko toinen vanhempi yksin tai kaksin toisen lapsen kanssa. Lastenvaateostoksille kuitenkin mennään usein koko perhe yhdessä ainakin jos ostetaan uutena, kirppareita olen kiertänyt lähinnä yksin tai kuopuksen kanssa. Osittain siksi että usein siinä ostetaan molemmille lapsille samalla kertaa. (Esim. keväällä käytiin ostamassa molemmille kengät.)

Neuvolassa käytiin ennen useimmiten yhdessä, mutta nykyisin yleensä minä kuopuksen kanssa (esikoinen ei enää käykään neuvolassa).

Puistoissa, leikkipaikoissa, tapahtumissa jne käydään kaikki yhdessä, jos mies jaksaa lähteä mukaan. Siis ainakin kauempana olevissa. Päivittäin (tai melkein) jompikumpi meistä käy taaperon kanssa ulkoilemassa lähistöllä. Esikoinen menee tosi usein kaverinsa kanssa ulos, joskin päätyy usein samaan paikkaan kuopuksen ja ulkoiluttajan kanssa.

Esikoisen ollessa vauva käytiin aina yhdessä neuvolassa, koska elämäntilanne mahdollisti sen. Nykyisin yksi vanhempi on vienyt taaperon neuvolaan, ja äitiysneuvolassa olen toistaiseksi käynyt yksin. Puistoissa/tapahtumissa käydään vaihtelevasti yhdessä, mutta suurimman osan hoitaa toki kotona taaperon kanssa oleva isä minun ollessa töissä. Minä ulkoilen enemmän viikonloppuisin, ja välillä mennään kaikki kolme. Kauppaan (jos ruoka ei tule kotiinkuljetuksella) mennään mieluiten ilman lasta, pakon edessä lapsi mukaan. Jos meillä on tehtävänä jotain vaateostoksia, menen kaksin taaperon kanssa, sillä mies ei välitä vaatekaupoissa pyörimisestä.

Kun lapset oli pienempiä (ja oltiin exän kanssa vielä yhdessä) niin tehtiin paljon asioita yhdessä perheenä, mm. käytiin kaupoissa, leikkipuistoissa ym. yhdessä. Toki sitten jotain arkisia asioita, kuten lapsen neuvolaan ja lääkäriin viemisiä ollaan tehty riippuen kulloisestakin elämäntilanteesta eli jos toinen töissä niin vapaalla oleva vienyt jne.

Nykyään, kun lapset isompia ja pärjäilevät yksin kotona niin harvemmin tulevat esimerkiksi mukaan kauppaan. Paitsi joskus pakotan pojat kantoavuksi, jos olen yksin kotona, koska meillä ei ole autoa. Vöhemmän tulee tehtyä yhdessä asioita, mutta kyllä me yritetään aina keksiä jotain kivaa yhdessä tekemistä uusperheenä, esim. ulkoilua ja lautapelien pelaamista. Tänä keväänä pojista on ollut suuri hyöty myös esim. terassin rakentamisessa ja puutarhapalstan hoidossa. Koska pojat on mun niin hoidan mun vuoroviikoilla toki kaikki poikiin liittyvät asiat, esim. lääkärissäkäynnit. Isäviikoillaan toki isänsä hoitaa. Meillä kuitenkin poikien isän kanssa hyvät välit eli pystytään myös sopimaan, jos toisella jokin tärkeä työjuttu meneillään ja toisella iisimpää töissä, että voisiko toinen hoitaa, vaikka ei olisikaan ns. oma viikko meneillään.

Saas nähdä kuinka uuden vauvan kanssa tulee jakaantumaan asiat. Luulen, että tullaan tekeen paljon asioita yhdessä perheenä ja mies varmasti on yhtä osallistuva isä kuin exäni aikoinaan.

Takaisin