Mun täytyy sanoa, että oon vilkkaine mielikuvituksineni näistä keksityistä möröistä kärsinyt.. jopa vielä aikuisenakin, vaikka edes mua ei peloteltu, vaan kaverit jakoivat omien vanhempiensa oppeja näkeistä, noidista yms pelottavasta. Kaikki jutut muuttui toistuviksi, kammottaviksi painajaisiksi ja pelkäsin lapsena ja teininä nukkumista. Ne painajaisten mielikuvat oli niin eläviä että muistan niitä selvänä vieläkin, ja vaikka tietysti tiedän ettei mörköjä, hiisiä yms ole niin mun on vaikeaa vieläkin esim liikkua pimeässä kun epämiellyttävä tunne on niin voimakas. Järkipuhetta taas ymmärsin jo pienestä, kun hyvin selitettiin.
Mutta romukoppaan joutaisi "itku pitkästä ilosta". Vaikka ilohan usein johtaa riehaantumiseen ja kohta joku jo kaatuu ja lyö pään tms... eli sanonta on sinänsä osuva, mutta se että lapsia ikään kuin ohjataan, että ihmisellä ei pidä olla liian hyvä mieli tai kivaa ainakaan pitkään, koska elämässä on kuitenkin tulossa pahaa vastaan? leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.. siinä positiivinen kasvatusajatus
Mutta romukoppaan joutaisi "itku pitkästä ilosta". Vaikka ilohan usein johtaa riehaantumiseen ja kohta joku jo kaatuu ja lyö pään tms... eli sanonta on sinänsä osuva, mutta se että lapsia ikään kuin ohjataan, että ihmisellä ei pidä olla liian hyvä mieli tai kivaa ainakaan pitkään, koska elämässä on kuitenkin tulossa pahaa vastaan? leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.. siinä positiivinen kasvatusajatus
Muokattu viimeksi: