Minkä ikäisiä sisaruksia pienelle löytyy? Tuoko ikäero haasteita?

_MillaMagia_

Oman äänensä löytänyt
Minkä ikäisiä sisaruksia pienelle on luvassa? Meille tulee ikäänkuin iltatähti: mun vanhin poika on ens vuonna 10v, ja toinen 7v. Miehen tytär täyttää ensi vuonna 6v.

Täällä meillähän lähtee vähän niin kuin kaikki alusta. Varmaan en osaa edes niin pientä enää sylissä pitää.. tuntuu hurjalta ajatella, että kun tämä uusin tulokas on vain 8-vuotias, mun vanhin on ehkä jo muuttanut pois kotoa - ja ehkä keskimmäinenkin. Lähdinhän minäkin maailmalle jo 15vuotiaana..

Millainenkohan side sisarusten välille syntyy? Ainakin voisin ajatella, että isot sisarukset pystyvät toimimaan lapsenvahtina [emoji28]Mutta kai tästä jotain muutakin positiivista löytyis? Jotain erityistä?
 
Meillä lapset on lasketun ajan kieppeillä 3v4kk ja 1v8kk. Kauhulla odotan.

Kyllä musta tuntuu että ikäerolla ei aina oo niin väliä, jotkut isolla välillä on läheisiä ja jotkut ei. Ja ihan sama juttu jos on pieni ikäero! Riippuu varmaan aikalailla miten kemiat kohtaa
 
Lapset on näin tarkalleen laskettuna maaliskuun puolivälissä 5v10kk ja 4v7kk.
Luulen että niin kauan ku vauva ei häiritte varsinkaan isomman olemista niin kaikki on ihan hyvin :hilarious:

Mulla on lähipiirissä pari sellasta kokemusta et isommalla ikäerolla olevat lapset ei välttämättä lapsuus- ja nuoruusiässä oo niin läheisiä, mut sitku se nuorempi alkaa saavuttaan 18v ikää niin jotenki kummasti alkaa kemiat toimimaan paremmin yhteen :woot: Tai sit tulee joku isompi elämänmuutos joka yhdistää ihan eri tavalla ku aiemmin.

Mut senpä näkee sit joskus kuinka omien lasten kohdalla käy. Toivotaan parasta, pelätään pahinta :shy:
 
Meillä esikoinen on 2v4kk Patukan LAn kieppeillä. Vähän jänskättää, kun ei tämä vielä ymmärrä vaikka koittaisi selittää että äidin masussa on uusi vauva. Odotan valtavaa mustasukkaisuutta esikolta. Ajattelin jatkaa lapsen viemistä perhepäivähoitajalle muutaman kerran viikossa, että saadaan jonkinlainen rytmi säilytettyä elämässä.
 
Meillä tulee esikoisen kanssa ikäeroa n.2v8kk :) ei olle vielä kerrottu vauvasta, varmaan rakenneultran jälkeen sitten :)
 
Kun pienen on määrä syntyä niin sisarukset on 4v7kk sekä 3v2kk. Sisarukset on tullut 1v5kk ikäerolla ja kyllä on ollut vauva-aika aika haastavaa. Molemmat ollu nii pieniä ett ovat vaatineet äitiltä aika paljon. Nyt tulee 3v ikäero. Saas nähä miten lapset reagoi. Esikoisella kiinnostaa tosi paljon vauvat ja toinen on muuten hoivaaja-luonne.
 
Taapero vajaa 2v5kk,kun syntyy toukka.Nyt jo tosi mustis isommille äidin suhteen.Isommat on syntyneet 06/04 ja 10/05 ja odottavat innolla.Eikä kuulemma edes nolota ja siinä avuksi ollut jo taapero,joka on kietonut isommat pikkurillin ympärille. :) Itse joskus liikaakin ikäeroa mietin,mutta miulle ilmoitettiin isompien toimesta,ettei haittaa.Tyttö varsinkin käy silittelemässä jo miun mahaa ja esikoispoika halaa päivittäin. ♡
 
Meillä tulee lapsille iso ikäero, isommat on jo kaikki koulussa ja kaikista vanhimmat sisarpuolet opiskelijoita :grin
 
Muokattu viimeksi:
Meillä ikäeroa tulee reilu 2,5 vuotta. Nähtäväksi jää, tuleeko esikoisesta kovin mustasukkainen. Tähän asti on ollut niin kovin äidin poika ja vähän ottaa itseensä, jos äidillä on ollut jonkun muun vauva sylissä. On kyllä ollut kovin kiinnostunut vauvoista. :happy:
 
Meillä ikäeroa lasketun ajan mukaan tulisi 2 viikkoa vaille 1v 7kk. Alkuun voi olla aika haasteellista, mutta eiköhän se pikku hiljaa siitä ☺️ Ainakin itselle ollut lapsena ilo kun sisarukset lyhyellä ikäerolla ja on vielä tänäkin päivänä ☺️ Nähtäväksi jää miten sisarusten kemiat kohtaa :D
 
Meillä tulee myös 1v7kk ikäeroa. Mietityttää kyllä mitä tuleman pitää. Esikoinen ei ainakaan vielä ole osoittanut mustasukkaisuutta mikäli minä tai isä olemme muita lapsia sylitelleet. Vasta sattui yhteen kyläpaikkaan yhtäaikaa 2kk ikäinen vauva jota esikoinen olisi kovasti halunnut hoitaa, toki näin pienen otteet on vielä rajut. voihan se olla ettei hoitohaluja ole enää siinä vaiheessa kun huomaa, että se pieni jää meille asumaan [emoji1]

Ajatuksissa olisi imettää tulevaa vauvaa että esikoista ja olen kuullut, että se vähentäisi mustasukkaisuutta. Toivotaan [emoji4]
 
Meillä tulee aika tarkkaan kaksi vuotta ikäeroa. Parhaimmillaan saattaa tulla ihan tasan kaksi vuottakin jos tämä tulee viikon etuajassa..:)
 
Meillä tulee 2 v 1 kk ikäeroa. Jotkut sanoo että tosi hyvä ja toiset että ihan sairaan rankkaa. Luulen et voi olla vähän molempia :grin
 
esikoinen on 17v ja pienempi 3v, kun vauva syntyy. Enemmän mietityttää 3v ja vauva, kuin isompi ikäero. Harmittaa tietysti se, että muodostuuko isomman ja vauvan välille mitään suhdetta, kun hän on muuttamassa omilleen suunnilleen siinä kun vauva syntyy. edellisen syntymän aikoihin oli helppo jakaa huomiota, kun tarpeet vauvan ja teinin välillä oli niin kovin erilaiset, mutta se miten jakaa huomio 3v:n ja vauvan välillä onkin paljon haastavampaa. luulisin.....
 
Onhan niitä muitakin siis joille tulee iso ikäero :) Mun poikien isällä (tulevalla vauvalla on eri isä) on ikäeroa pikkusiskoonsa kymmenen vuotta, ja tällä poikien tädillä on ikäeroa keskimmäiseenkin veljeensä 8v, poikien tätikin siis ollut vähän niin kuin iltatähti.. Aika samat ikäerot tulee nyt mun pojille ja tälle uudelle vauvalle (7&10v), kuin mitä poikien tädillä on veljiinsä. Siellä ainakin tämä iltatähti-sisko on mahtunut aina hyvin kuvioihin mukaan ja on molempien isoveljiensä kanssa kiinteästi tekemisissä. Luulen, että tästä ikäerosta voi sittenkin seurata myös jotain tosi mahtavaa. Ja vielä, jos tää vauvakin tosiaan on tyttö niin eiköhän samanlaista huolenpitoa ole luvassa kuin mun poikien tädille on aikanaan ollut :D
 
Meillä tulossa lasten ikäeroksi 2v10kk, pojalle olen puhunut vauvasta, mutta ei ymmärrä vielä asiaa. Vauvaa toki hokee muuten, kun asiasta puhunut. Ehkä sitten paremmin ymmärtää kun vatsa kasvaa selkeästi isommaksi. Kovasti olisi tavoitteena, että pojan saisi vaipoista ennen kuin vauva syntyy. Olisi helpompaa kun olisi vain yksi lapsi vaipoissa :) Olisi kiva kuulla miten teillä on tällainen ikäero ”toiminut”, ja millaisia haasteita? :P
 
uusperhe jossa mun esikoinen, 4 v nyt helmikuussa, miehen lapset poika 6 v ja tyttö 8 v. Hei hulinaa.
 
Takaisin
Top