Minkä ikäisen lapsen kanssa voi pysäköidä auton perheparkkiin?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emir
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Emir

Päivystävä dosentti
Kesämammat 2018
Joulukuiset 2022
Tätä olen miettinyt monesti.
Eilen pysäköin tavalliseen ruutuun (koska kaikki perheparkit varattu) ja huomasin, että kaupasta tuli nainen, joka oli pysäköinyt perheparkkiin. Mukana hänellä oli n.10v lapsi.
Ei sillä että auto pitäisi saada mahdollisimman lähelle kauppaa, mutta kun noissa perheparkeissa on enemmän tilaa ottaa lapset ulos autosta.
Tästä syystä ottaa päähän joka kerta kun nään että joku vanhempi teinien kanssa, yksinäinen ihminen tai kuka vaan jolla ei ole pieniä lapsia niin pysäköi näihin ruutuihin.

Mitäs mieltä muut on tästä?

Minä voisin hyvin katsoa sitä 10-vuotiastakin läpi sormien, mutta suurin osa näistä perheparkkiin ajavista on sellaisia, joiden autossa se ainoa lapsi istuu ratin takana ja on yleensä viisikymppinen. Jotkut kuvittelevat myös, että he ovat synnyttäneet turvaistuimen, ja turvaistuin on heidän perheenjäsenensä, koska kuvittelevat pelkän turvaistuimen oikeuttavan perheparkkiin parkkeeraukseen.

Minusta kauppakeskusten pitäisi alkaa sakottamaan näitä, jotka parkkeeraavat perheparkkiin ilman lapsia.

Muakin ärsyttää kun usein (varsinkin isommissa kauppakeskuksissa, ei niinkään kotipaikkakunnan pikkukaupalla) näkee juuri näitä tyytyväisenä perheparkkiin ajavia keski-ikäisiä ilman lapsia. Eikö jakseta kävellä :rolleyes: Kyllä mä vien välillä suosiolla lapsenkin kanssa auton kauemmas, jaloilla pääsee eteenpäin ja mahdutaan muuallakin kuin perheparkeissa ulos, kunhan ei valita parkkipaikkaa juuri sellaisen vierestä jonka menopeli jökittää suoraan viivan päällä. Perheparkkiin ajo on kuitenkin helpointa. Mies joskus kutsui niitä naisten ruuduiksi :shy:

Mielestäni perheparkkiin ajo kuuluu lähtökohtaisesti kaikille lapsiperheille joilla se lapsi on kyydissä. Miellän kyllä kieltämättä lapsiperheparkkiin ajavan perheen lapsista vähintään yhden turvavyöistuimessa istuvaksi tai nuoremmaksi. Kun ei enää istuinta tarvita, ei taida perheparkkipaikallekaan olla kovin isoa tarvetta.

Ilman lapsia tai selvästi ison lapsen kanssa perheparkkiin ajaminen on melkein yhtä tyhmää kuin invapaikkojen käyttäminen ilman invalupaa. En siis arvosta lainkaan ja kertoo asennevammasta. Sen ikäinen lapsi, joka tarvitsee apua autoon/istuimeen menemiseen, turvavyön laittamiseen tai ulos tulemiseen on mielestäni se niiden "asiakasryhmä". Tuo turvavyön kanssa avun tarvitseminenkin jo vähän rajatapaus sillä siihen ei tarvitse yhtä paljoa tilaa kuin esim. lapsen turvaistuimesta ottamiseen. Sitä en enää ymmärrä jos esiteinin kanssa saatika ilman lasta pysäköidään niihin.

Kyllähän siellä perheparkeissa varmasti on niitä laiskoja, jotka eivät jaksa kävellä ja muita, joilla on omasta mielestä oikeus, koska ovat vähän muita tärkeämpiä. En kuitenkaan lähtisi heti tuomitsemaan ketään, jonka pysäköinti näyttää ulospäin asiattomalta.

Esimerkiksi se 10-vuotias saattaa hyvinkin olla jostain syystä ikäisiään erilainen, voi avata auton oven liian nopeasti, liian voimalla, liian auki. Voi olla arvaamaton liikenteessä, vaikea ohjattava jne. Esimerkiksi lievä kehitysvamma tai vaikea adhd eivät näy mihinkään ja tarve leveälle ruudulle lähellä ovea on olemassa.

Myös ihan tavallisen näköisissä aikuisissa voi olla niitä, joiden vamma ei näy päällepäin ja on kuitenkin sen verran lievä, ettei oikeuta invalupaan tai on niin jäärä, ettei hae lupaa, vaikka sen saisi ja tarvitsisi. Ihan ketterän näköinen liikkuja tarvitsee ehkä enemmän tilaa ylös nousemiseen kuin muut, ei ehkä jaksa kävellä pitkiä matkoja jne.

Kaikki vammat eivät näy ulospäin.

Parkkeeraisi sitten luvattomasti invapaikalle eikä perhepaikalle. Jos kertan jokatapauksessa aikoo luvattomasti parkkeerata.

Minä olen mm. juossut autoltaan kävelleen lapsettoman parin kiinni, muka huolestuneena, ja kauhistuneena sanonut että te unohditte lapsen autoon! Siinä ovat hetken aikaa kakoneet, ettei heillä ole lasta autossa, ja sitten kysyin että miksi sitten parkkeerasitte perhepaikalle. Joku vastaa, että oho, en huomannut, toinen rupesi selittämään, että hän maksaa veroina kaikkien lapsiperheiden menot ja siksi hänellä on oikeus noihin parkkeerata, hän kuulemma maksoi minunkin toimeentuloni, piti vain silloin todeta, että valitettavasti minä saan niin paljon palkkaa työstäni, että maksan enemmän veroja kuin tukina saan, eli minulle et ainakaan mitään maksa, kolmas selitti, että hänellä on kyllä autossa turvaistuin, ähäkutti, johon totesin, että ei uskoisi, että olette kantanut ja synnyttänyt turvaistuimen, aika väljä toosa teillä sitten varmaankin on.

Välillä ihan hauskaa kommentoida näille väärin parkkeeranneille. :grin

Minä useimmiten en pysäköi perheruutuun, vaikka se olisi vapaana ja minulla on lapsi mukana enkä itse pääse sujuvasti ylös autosta. Yhden lapsen kanssa kuitenkin selviää ihan hyvin.

Parkkeeraisi sitten luvattomasti invapaikalle eikä perhepaikalle. Jos kertan jokatapauksessa aikoo luvattomasti parkkeerata.

Minä olen mm. juossut autoltaan kävelleen lapsettoman parin kiinni, muka huolestuneena, ja kauhistuneena sanonut että te unohditte lapsen autoon! Siinä ovat hetken aikaa kakoneet, ettei heillä ole lasta autossa, ja sitten kysyin että miksi sitten parkkeerasitte perhepaikalle. Joku vastaa, että oho, en huomannut, toinen rupesi selittämään, että hän maksaa veroina kaikkien lapsiperheiden menot ja siksi hänellä on oikeus noihin parkkeerata, hän kuulemma maksoi minunkin toimeentuloni, piti vain silloin todeta, että valitettavasti minä saan niin paljon palkkaa työstäni, että maksan enemmän veroja kuin tukina saan, eli minulle et ainakaan mitään maksa, kolmas selitti, että hänellä on kyllä autossa turvaistuin, ähäkutti, johon totesin, että ei uskoisi, että olette kantanut ja synnyttänyt turvaistuimen, aika väljä toosa teillä sitten varmaankin on.

Välillä ihan hauskaa kommentoida näille väärin parkkeeranneille. :grin
Mä oon niin nössö ettei olis pokkaa tohon. Pisteet sulle.:hilarious:

Mä oon niin nössö ettei olis pokkaa tohon. Pisteet sulle.:hilarious:
Ei mullakaan riittäisi pokka :troll:, mutta ei mua kyllä suuremmin harmitakaan kuka sinne parkkeeraa. Mopo on ollut ehkä paras tähän mennessä :gen053. Lapsihan tuokin..
Osataan kyllä kävellä ja aukoa ovet rauhassa jos kauemmas joudutaan laumani kanssa. Mua lähinnä naurattaa ne keski-ikäiset lapsettomat pariskunnat jotka ehkä autoaan suojellakseen parkkeeraa sinne?

Ne on kyllä hyviä ne leveät parkit. Yleensä normiruudussa jonkun on ehdottomasti parkkeerattava siihen kylkeen kiinni, missä on istuin. Jos olisi huonompi auto käytössä, niin saattaisi kolista, ihan vahingossa tietysti. Olen kyllä miettinyt, että pitäisi ruveta kantamaan mukana niitä Mikki Hiiren loistopysäköinti lappuja.

Olen kyllä samaa mieltä, ettei teinien takia enää tarvitse lapsiparkkiin mennä. Tarkkaa rajaa on vaikea ajatella, mutta istuimessa olo voisi olla hyvä raja äkkiseltään ajateltuna.

Inva-paikat ovat lakisääteisiä ja niitä säädellään mm tieliikennelailla. Luvatta inva-ruutuun pysäköinnistä valvonnan osuessa paikalle kirjoitetaan pysäköintivirhemaksu. Jos nyt johonkin "luvatta" pitää pysäköidä niin mielummin sitten niihin perheruutuihin, jotka ovat kaupan tai muun palveluntuottajan tarjoamaa lisäpalvelua, eivätkä laissa säädeltyjä ruutuja. Inva-paikkoja ei ole yleensä mitenkään liikaa ja niiden käyttäjillä on lääkärin toteama sairaus tai vamma, jonka perusteella ovat ruutuja oikeutettuja käyttämään. Lasten kanssa voi pysäköidä tarvittaessa kauemmaksikin, jos tilaa tarvitsee enemmän ympärilleen. Liikuntarajoitteisen on sieltä kaukaa todella paljon hankalampi tulla.

Ajattelematonta ja töykeää on käyttää väärin perheille tarkoitettuja ruutuja. Tuskin se nyt kuitenkaan on asia, jonka takia kannattaa muille ihmisille alkaa räyhätä. Kävin minäkin kaupassa kaksosvauvojen kanssa, vaikka täti käsilaukun kanssa vei kaupan ainoat tuplakärryt. Sitten pitää vain keksiä joku muu ratkaisu..

Ainakin meidän lähi-Prismassa Iinvapaikat ovat yleensä aina tyhjänä ja niitä on kymmenen kappaletta vierekkäin, perhepaikat taas yleensä aina täynnä. Selkeästi invapaikkoja on liikaa ja perhepaikkoja liian vähän. Perhepaikat eivät edes ole lähempänä ovea kuin tavalliset paikat, joten ainakaan kävelymatkan takia niihin ei parkkeerata. Ne ovat vain leveämpiä kuin tavalliset paikat.

Ja ehdottomasti kaikille niille saa nauraa, jotka parkkeeraavat perhepaikalle ilman perhettä tai muuta hyvää syytä (ja siksi selvitän ensin syyn, minusta "oho en huomannut" on ihan ymmärrettävä syy). Tahallaan väärin parkkeeraavat ovat loistavaa materiaalia vitseille. Kukaan ei kai ole räyhäämistä harrastanut?

Käsilaukkutädin käsilaukkua olisi voinut käydä ihastelemassa sanoen että onpas todella suloinen vauva, mikä sen nimi on? :grin

Tuosta saisi ihan loistavan piilokameraohjelman telkkuun... mikähän kanava tarttuisi ideaan?

Muokattu viimeksi:
Hyvä, jos inva-paikkoja on tarjolla hyvin. :) Itse niin monta kertaa etsinyt vapaata inva-paikkaa lapselle, että liian vähän niitä tuntuu aina olevan. Tai sitten niissä on autoja ilman lupalappua..

Törmäsin eilen netissä artikkeliin, jossa perheen teini-ikäinen lapsi oli kehitysvammainen ja siksi oli pakko pysäköidä mahdollisimman lähelle kaupan ovea. Liukasliikkeinen ja arvaamaton ja onnettomuusaltis.

En pidä oikeuttani perheparkkiin niin ylivertaisena, että kävisin kyselemässä muiden perusteluja. Vaikka virheellisten kyselyiden määrä olisi 1/10, niin olisi kurjaa lisätä jonkun tuskaa arvostelemalla. Ja ne yhdeksän asiatonta tuskin muuttavat käytöstään, vaikka joutuisivat piilokameraan.

En minä silti kärsivällinen ole. Minulla on hyvin väkivaltaisia ajatuksia, kun autoilijat meidän lähikaupassa pysäköivät ruudun etupuolelle niin, että rattailla ei mahdu kunnolla kävelemään kävelyväylällä.

Kuten sanottu, jos siellä olisi edes lapsi mukana tai jos sanottaisiin syyksi jotain muuta kuin "mulla on autossa turvaistuin, ähäkutti" tai "mä maksan veroja niin paljon että saan parkkeerata mihin vaan", niin pilaa ei tule. Virheen mahdollisuus 0/10.

Sitten kun lapsi osaa kulkea nätisti parkkipaikalla, ei tarvitse apua autoon mennessä eikä paisko ovia kylkiin.

Takaisin