Minkä ikäisenä teillä lapset oppineet pukemaan itse?

Hanna

Näppärä viestien naputtelija
Minkä ikäisenä teillä lapset oppineet pukemaan itse sisävaatteet, esim. paidan, housut, mekon/tunikan, sukat...?

Entä ulkovaatteet? Lähinnä siis haalarin, pipon ja tumput.

Ystäväperheen lapsi on tosi kiinnostunut pukemisesta, ja tuntuu olevan siinä huomattavan näppärä, haluaisin vähän kartoittaa että minkä ikäisinä yleensä on taitoja opittu :)

Kerro myös, tuottiko jokin vaatekappale erityisesti piinaa lapselle :D

Housut ja sukat menevät jo, ikää 1 v 11 kk. Pään yli vedettävät ovat vielä liian vaikeita.

Kaulurin ja pipon saa itse ja vetää vetoketjut haalareista. Sisävaatteita ei ole halunnutkaan itse vielä pukea. Ikää 1v 10kk.

2,5-v osaa pukea kaiken itse, toppahanskat ja vetoketjun ylös vetäminen ovat hankalia. Taitoa pukea olisi, mutta halua ei yhtään...

Meillä neljä isointa on alkanut pukea reilusti alle kaksi vuotiaana liki kaikki. Sukissa, kengissä, napeissa ja vetoketjuissa on tarvittu apua alle kolme vuotiaina, mutta siitä eteenpäin oikeastaan kaikki puetaan itse (ja auttaa ei saa vaikka apua olisi toisinaan tarvittukin....). No haalarin jalkalenksuissa tuota 3,5 vuotiasta tarvitsee vielä joskus auttaa. Meillä ei ole oikein ollut vaihtoehtoa kuin opetella jo pienenä pukemaan itse, viisi lasta pienehköillä ikäeroilla on opettanut isommat melkoisen omatoimisiksi kaikessa. Kuopusta puenkin sitten varmaan lukioikäiseksi :grin

POika 1,5v ja ei halua pukea mitään :D Varsinkaan ulkovaatteita. Housut varmaan osaisi, jos lahjoisin rusinoilla tarpeeksi, mutta muu ei kyllä mene.

Takaisin