Minkä ikäisenä sait lapsesi?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Minkä ikäinen olit lastesi syntyessä? Menikö suunnitelmien mukaan vai olitko toivonut saavasi lapsia nuorempana tai vasta vanhempana?

Itse olin esikoisen syntyessä 22-vuotias ja kuopuksen syntyessä 29.

Ennen kun aloimme yrittää esikoista ei ollut suunnitelmia siitä minkä ikäisenä haluaisin tulla äidiksi. Lopulta kuitenkin yritimme yli vuoden ennen kun esikoinen tärppäsi eli kuumeilun alussa toivoin olevani vuotta nuorempi esikoisen syntyessä. Toista taas toivottiin 2-3 vuoden ikäerolla, jolloin olisin ollut korkeintaan 25, jota pidin siihen aikaan hyvänä ikänä toisen saamiselle, mutta elämä meni toisin.

Nuorempana mietein vain,että haluaisin lapseni alle 30v. Esikoisen sain 23, keskimmäisen 25 ja kuopuksen 28. Vielä haaveilen mahdollisesta neljännestä mutta en ainakaan muutamaan vuoteen joten jos joskus vielä päätetään neljättä yrittää niin olen yli 30v silloin.

Minä olin ”vanha” ensisynnyttäjä, esikoisen sain 29-vuotiaana, nuoremman kun olin 35-vuotias.

Minäkin ajattelin joskus nuorena, että lapset olisi kiva saada enne kun täyttää 30. Mutta elämä ei mennyt ihan niin :)

Eka 22v, toka 24v, kolmas 25v, neljäs 29v. Alettiin yrittämään ekaa kun olin 19v, joten toivottiin kyllä jo aiemmin, että olisi onnistunut. Ajatuksena oli että lapset olisi saatuna alle 30v, mutta edelleen näin 29v haaveilen perheenlisäyksestä, joten mitään varsinaista takarajaa ei ole :)

Ensimmäinen 20v, toinen 22v ja kolmas 25v. Aina ollut haaveena saada lapset mahdollisimman nuorena.

Muokattu viimeksi:
Esikoisen syntyessä olin juuri täyttänyt 23. Nuorempi syntyi kun olin 27. Toiveissani on aika pienestä lähtien ollut saada lapsia nuorena, koska omat vanhempani olivat iäkkäitä ja minusta se oli hankalaa. Ajattelin, että haluaisin saada lapseni ennen kun 30v on mittarissa. Nyt ihan heti ei ole enempää luvassa, mutta toisaalta sitä kyllä haave elää kolmannesta. Ehkä sitten myöhemmin kuitenkin :)

Sain esikoisen 38-vuotiaana. Ja toisen syntyessä olen 42. Olin varma etten halua lapsia vielä kolmekymppisenä. Mieli kuitenkin muuttui ja sitten kesti ennenkuin löysin sopivan miehen ja sitten iän takia kesti tulla pysyvästi raskaaksi. Esikoisen jälkeen toisen yritys kesti taas samasta syystä ja lopulta ivf hoidosta tärppäsi. Olen nyt omasta mielestäni vanha äiti, mutta onneksi lähipiirissä on vertaistukea. Ja toki olen onnellinen että kaikesta huolimatta olen onnistunut lapsia saamaan. Oma äitini oli 32 minut saadessani ja koin että hän oli vanha ja nyt olen itse sitten 10 vuotta vanhempi. No, ajat ovat toki erilaiset nyt kuin 80-luvulla.

Ihan täysin ilman sarvia ja hampaita, mutta hui kun monet ootte nuorina alottaneet. :grin Itse oon sillä lailla vastuuntuntoinen ollut aina, että ei se mikään katastrofi olis ollu, jos aiemmin oisin lapsia tehny, mutta ei kyllä alta kaksvitosena oo käyny pienimmässä mielessäkään alkaa niihin puuhiin. :hilarious:

Jos kaikki menee hyvin, kerkiän täyttää 29v. juuri ennen laskettua aikaa. Kauhea ajatella, että tässä asiassa luokitellaan jo vanhaksi. :nailbiting:

Ensisynnyttäjien keski-ikä on tällä hetkellä 29,7 vuotta. Eli 29-vuotias ei ole vanha ensisynnyttäjä!

Mulle oli itsestäänselvää että ensimmäinen lapsi ihan viimeistään 25 vuotiaana ja perhe kasassa 30 vuotiaana. Esikoinen syntyi kun olin 37. Ei ihan mennyt suunnitelmien mukaan. :smiley-ashamed004

Niinpä.
Mutta 7-vuotta sitten minulle sanottiin niin.
Katoin nopsasti tilastokäppyrästä että se on ollu himpun alle 29 vuonna 2014. Ehkä 28,8 tai 28,9. Et se on ollu sitten jonkun mielipide, ei tilastoon perustuva kommentti.

Ensimmäisen sain 24-vuotiaana ja viimeisen 45-vuotiaana. Ja yksi siltä väliltä. Koen olevani sopivan ikäinen äiti kaikille lapsilleni. Jos en ole erityisen pitkäikäinen, niin siskot ovat kuopukselle varsin sopivia äitihahmoja. Tavoite on kuitenkin pysytellä hengissä pitkään.

1. 18v
2. 19v
3. 23v

Joskus teininä sanoin kaikille, että haluaisin ensimmäisen lapsen ennen kun täytän 22, en tiedä miksi, oma äiti oli sen ikäinen kun sai minut. Hyvät iät on ollut kyllä, enkä päivääkään ole katunut että noin nuorena sain ensimmäiset lapset, opiskelin ammatin loppuun ja ehdin olla muutaman vuoden työelämässä ennen kolmannen syntymistä.

22 vuotiaana tuli esikoinen ja 24 vuotiaana tämä kuopus. Tiedän että lapsiluku on todennäköisesti tässä ja nautinkin mahdollisesta viimeisestä raskaudesta oikein kunnolla. Toisaalta kipu siitä että tää olis viimeinen on niin kova, että kolmonen on vielä mahdollisuus.

En ois ikinä kuvitellut että raskaana olosta luopuminen tuntuu näin surulliselta. :oops:

Mikään ei mennyt suunnitelman mukaan. Olin aina sitä mieltä että ei musta oo äidiksi ja en halua edes lapsia. Joku muuttui kun aloin tulla vanhemmaksi. Esikoisen kun sain oli 27v, kakkosen kun sain olin 29v ja nyt kolmannen kun sain olin 34v. Enempää ei tuu enään.

30. se tuntui sopivalta enkä ollut lapsista haaveillut kovin nuorena. jälkikäteen ajateltuna ja mahdollisia sisaruksia toivoessa olisi tietysti voinut aloittaa vähän aiemminkin.

Takaisin