Esikoinen taisi olla äidilläni ekaa kertaa jo puolivuotiaana, mutta tilanne oli silloin hieman omanlaisensa, sillä asuin vauvan kanssa vanhempieni luona hänen ollessaan 6 viikkoa - 5 kuukautta, joten äitini oli hänelle todella tuttu. Tuona hoitokertana olin myös itse ihan lähellä, naapurissa.
Keskimmäinen oli 1 v 4 kk ollessaan ekaa kertaa yön yli mummilassa. Odotin silloin kuopustamme ja pieni hengähdystauko tuli tarpeeseen. Yövierailu meni hyvin, vaikka sitä etukäteen jännitin.
Kuopus oli hieman alle vuoden vanhana ekaa kertaa yökylässä, vanhempieni luona hänkin. Myös hänellä on vahva suhde äitiini, ja lisäksi sisarukset olivat mukana, joten hyvin meni taas.
Vierastan yleispäteviä ohjeita siihen että milloin lapsi on valmis olemaan yön yli hoidossa. Se riippuu niin paljon lapsesta ja olosuhteista. Jos meillä ei olisi äitiäni tuossa ihan lähellä ja minun ja mieheni jälkeen tärkeimpänä aikuisena lapsillemme, tuo hieman alle 3-vuotiaskaan ei olisi ollut vielä koskaan yökylässä. Muille en näitä pieniä uskaltaisi jättää, eivätkä he jäisikään muiden hoiviin yön yli.